Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Giga factory 3

Startet av JorEl, mandag 02. september 2019, klokken 19:53

« forrige - neste »

geear

I så fall indikerer det at de forventer stort salg av SR i Kina?

Noen som har sett salgstall for de forskjellige utgavene så langt?

JorEl

Hørte i en link jeg så på i går, at gjennomsnittsprisen for TM3 er $50k i USA.(skal lete litt) Går ut fra at mesteparten  av TM3 som er solgt er LR.
Har forstått det sånn at Freemont skal serve USA og Europa og GF3 tar Kina. At man begynner på det enkleste i Kina mtp produksjon, gjør vel at SR kommer i hopetall der. Det at det er mangel på batterier spiller sikkert også inn her.
Selv om Tesla sikkert har planene klare, så tror jeg de lett kan forandre litt på hva slags biler de produserer. Tenker da på non-premium, delvis-premium og premium. Men om man er avhengig av at bilene skal være like, for å få opp prod-tallene, så tipper jeg det blir SR med delvis premium som blir produsert. Disse bilene vil ha en annen prod-kostnad en de fra Freemont. Om noen kinesere vil ha Performance og LR eller noe som de ikke produserer i Kina, så sendes de sikkert over fra USA, men de vil bli dyre.
Blir spennende å se hvor Tesla legger seg og hva kundene vil ha, og har råd til :) Men jeg tror Kina-eventyret er det som setter skikkelig fart i Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Her kan man lese at Tesla får lov til å starte produksjon av TM3. Når starter Tesla opp produksjonen?
https://electrek.co/2019/10/17/tesla-govt-approval-start-model-3-production-gigafactory-3/



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tiger123

Er det mulig å skalere opp fra 0 biler til 3 000 pr uke v nyttår, på en helt ny fabrikk? Har ikke særlig tro på at det er mulig..

Tenk på alt som skal gjøres i den forbindelse.., frontruter, blinklysarmer, mye som kommer fra et større antall eksterne leverandører..:)

Motorwatt

Så skal de ha mange produksjonsmedarbeider. Ikke småkrav Tesla stiller, og dette er fra en amerikansk stillingsannonse (hvordan ser da de kinesiske ut?):


Work Environment / Essential Physical Demands

·  Ability to perform physical work for extended periods of time, up to 12 hours per day
·  Possible weekend work and overtime required (including potential overnight shifts)
·  Ability to frequently and repetitively lift, push, and carry up to 35 lbs.
·  Ability to frequently and repetitively lift and carry 20 lbs. up and down stairs
·  Ability to frequently and repetitively bend, lift and reach to install parts of varying size and weight overhead
·  Ability to stand and walk for up to 12 hours/day, including over varied and uneven terrain
·  Ability to stoop, lay, bend, reach, squat, kneel, crouch, twist and crawl for periods of time
·  Ability to climb and maintain balance on ladders, scaffolding or other high structures
·  Ability to detect abnormalities in the process and receive safety signals using visual, tactile, or auditory senses
·  Potential exposure to confined spaces and hazardous materials used in the painting process
·  Wearing Personal Protective Equipment, including but not limited to: safety glasses, safety shoes, bump caps, and adhering to prescribed safety rules and guidelines


https://www.tesla.com/no_NO/careers/job/production-associate-52235?utm_campaign=&utm_source=twitter&utm_medium=social&redirect=no
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Veggen

Dette er vel ganske vanlig amerikansk CYA (Cover Your Ass).
Jobbet noen år i GE og det er mye av det samme der.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Jeg trodde det ble sagt at de kun skulle produsere SR/SR+ GF3?

Edit: Ser det er nevnt i artikkelen.

JorEl

En del TM3 fra GF3. Lurer på om Tesla har nok batterier til å begynne med LR? Time will show.
https://www.teslarati.com/tesla-made-in-china-model-3-launch-date/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Tesla is still in need of a manufacturing license in China, hopes to get it by end of the year

https://electrek.co/2019/11/05/tesla-need-manufacturing-license-china/  :o
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: JorEl på torsdag 07. november 2019, klokken 10:44
En del TM3 fra GF3. Lurer på om Tesla har nok batterier til å begynne med LR? Time will show.
https://www.teslarati.com/tesla-made-in-china-model-3-launch-date/
Kinabilene skal leveres med batterier fra LG-chem, og ikke Teslabatterier fra Panasonic.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Handyman på torsdag 07. november 2019, klokken 12:11
Kinabilene skal leveres med batterier fra LG-chem, og ikke Teslabatterier fra Panasonic.

I starten blir det både LG og Panasonic, men CATL vil etterhvert overta for Panasonic i følge de siste oppdateringene jeg har sett.

https://www.teslarati.com/tesla-reaches-preliminary-agreement-battery-supplier-china-catl/
Model S 85D

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA