Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf kan ikke lynlades, Lovet 100 kW - får 46!

Startet av Electric cars in Norway, mandag 02. september 2019, klokken 19:45

« forrige - neste »

Alf22

Hva med at man markedsfører noe som ikke er tilgjengelig i dag og kanskje aldri vil bli det? Har fått bilen for litt over en mnd siden og selv om jeg ikke lynlader stadig så vil jo denne begrensningen ikke akkurat gjøre bilen salgbar om et par år når alle andre elbiler kan lynlades.
Er det innenfor å markedsføre på denne måten? Har vi blitt lurt? Bilen er ikke spesielt billig i utgangspunktet, men det å kunne lade hurtig var et av hovedpoengene i markedsføringen.

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 18. september 2019, klokken 21:12
Bare å slappe av. Dette kommer på plass i løpet av året:

https://www.dinside.no/motor/far-ikke-lading-som-lovet/71590330

Hjelper ikke når bilen går varm og struper hastighet. Hjelper heller ikke da det er minimalt med 100KW Chademo ladere rundt i landet. Det er CCS det satses på. Ionity kommer ikke til å tilby Chademo slik det ser ut, og tviler sterkt på Grønn Kontakt eller Fortum kommer til å bruke mye penger på nye ladere med Chademo, når det bare er 1 bil som delvis kan bruke dem!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Atle3

Er det ikke bare og lage adapter for ccs som tesla har gjort.?

Daniel_0007

Sitat fra: Atle3 på onsdag 18. september 2019, klokken 23:46
Er det ikke bare og lage adapter for ccs som tesla har gjort.?

Såvidt jeg vet så er standarden såpass forskjellig at det ikke er mulig med chademo til ccs, tesla har sin priotær løsning på s og x med adapter fra den til ccs eller chademo
Model 3 2019 LR Rwd

Marius Kotsbak

Sitat fra: Øyst1 på onsdag 18. september 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 18. september 2019, klokken 21:12
Bare å slappe av. Dette kommer på plass i løpet av året:

https://www.dinside.no/motor/far-ikke-lading-som-lovet/71590330

Hjelper ikke når bilen går varm og struper hastighet. Hjelper heller ikke da det er minimalt med 100KW Chademo ladere rundt i landet. Det er CCS det satses på. Ionity kommer ikke til å tilby Chademo slik det ser ut, og tviler sterkt på Grønn Kontakt eller Fortum kommer til å bruke mye penger på nye ladere med Chademo, når det bare er 1 bil som delvis kan bruke dem!

Hjelper jo veldig om man ikke har tenkt å kjøre langt nok til å oppleve rapidgate. Littegranne raskere lading i snitt utgjør nok lite fordkjell her (30-45 min lading 20-80% i stedet for 45-60 min).

Bortsett fra Ionity og kanskje i noe grad Cirkle K så satser de andre på Chademo. Er tross alt flest biler med dette i Norge.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

#36
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 24. september 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 18. september 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 18. september 2019, klokken 21:12
Bare å slappe av. Dette kommer på plass i løpet av året:

https://www.dinside.no/motor/far-ikke-lading-som-lovet/71590330

Hjelper ikke når bilen går varm og struper hastighet. Hjelper heller ikke da det er minimalt med 100KW Chademo ladere rundt i landet. Det er CCS det satses på. Ionity kommer ikke til å tilby Chademo slik det ser ut, og tviler sterkt på Grønn Kontakt eller Fortum kommer til å bruke mye penger på nye ladere med Chademo, når det bare er 1 bil som delvis kan bruke dem!

Hjelper jo veldig om man ikke har tenkt å kjøre langt nok til å oppleve rapidgate. Littegranne raskere lading i snitt utgjør nok lite fordkjell her (30-45 min lading 20-80% i stedet for 45-60 min).

Bortsett fra Ionity og kanskje i noe grad Cirkle K så satser de andre på Chademo. Er tross alt flest biler med dette i Norge.

Der mener jeg du tar feil. De andre, har Chademo i dag, på 50 kW. De vil stå. Derimot Har jeg liten tro på at de velger å bygge ut nye ladere som støtter 100 kW+ som støtter Chademo. Hvorfor skulle de det, da det er kun Nissan Leaf 62 som støtter dette, og de vil det bli solgt begrenset av nå som det kommer så mange andre rivaler hvor alle har CCS.

Nei, er redd det er stor fare for at denne bilen ikke kan utnyttes til det fulle her i Norge.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

geear

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 24. september 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 18. september 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 18. september 2019, klokken 21:12
Bare å slappe av. Dette kommer på plass i løpet av året:

https://www.dinside.no/motor/far-ikke-lading-som-lovet/71590330

Hjelper ikke når bilen går varm og struper hastighet. Hjelper heller ikke da det er minimalt med 100KW Chademo ladere rundt i landet. Det er CCS det satses på. Ionity kommer ikke til å tilby Chademo slik det ser ut, og tviler sterkt på Grønn Kontakt eller Fortum kommer til å bruke mye penger på nye ladere med Chademo, når det bare er 1 bil som delvis kan bruke dem!

Hjelper jo veldig om man ikke har tenkt å kjøre langt nok til å oppleve rapidgate. Littegranne raskere lading i snitt utgjør nok lite fordkjell her (30-45 min lading 20-80% i stedet for 45-60 min).

Bortsett fra Ionity og kanskje i noe grad Cirkle K så satser de andre på Chademo. Er tross alt flest biler med dette i Norge.
Flest biler med chademo i Norge? Er det ikke bare Soul og Leaf? Og evt et antall Teslaer med chademo-adapter?

Det må være flere biler med CCS, i3, e-Golf, Model 3, Ioniq, Kona, Ampera, e-Niro, e-tron, i-pace.. og nå alle nye X/S og i tillegg vil mange eldre X/S få CCS retrofit nå.

EV-FTW

Med tanke på antallet biler det er solgt av Leaf, er det enormt med biler der ute som bruker Chademo. Men, og det er viktig, disse støtter ikke mer enn maks 50KW! Med andre ord klarer de seg fint med ladenettverket som er i dag. Leaf 62 derimot, som potensielt kan støtte raskere lading, vil bli eneste bilen med Chademo som støtter dette. Tar vi salgstallet for denne bilen, sammenlignet med alle bilene som nå blir solgt og kommer til å bli solgt med CCS, vil det vise seg at det ikke vil lønne seg å skulle bygge ut nye ladere kun for Leaf 62.
Og enda mindre grunn når Leaf kommer til å slite med salget nå som VW og andre kommer på markedet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

turfsurf

Sitat fra: gr på tirsdag 24. september 2019, klokken 19:10
Flest biler med chademo i Norge? Er det ikke bare Soul og Leaf?
Det er solg langt flere med CCS ja. Ikke diskusjonstema en gang. CHAdeMO er nå døende i Europa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

svmell

Burde det ikke være så enkelt som at noen laget en overgang/adapter for chademo til ccs?

Amatøren

På grunn av forskjellige protokoller på CHAdeMO og CCS så vil det kreve en kommunikasjons konverter som gjør at bilens CHAdeMO protokoll oversettes så CCS laderen forstår det og motsatt.

Denne elektronikken vil kreve strøm og ved hurtiglading har man bare 400/800 DC tilgjengelig (krever litt av en spenningsregulator som skal håndtere så varierende spenning inn) med mindre man baserer seg på batterier i adapteret. Det vil også kreve låsing av CCS kabelen til adapteret (ikke bare adapteret til bilen) for å forhindre lysbue ved høy ladestrøm ved utilsiktet frakobling.

Alt dette tror jeg må gjennom strenge godkjenningsordninger. Er Nissan eller 3. parts leverandør villig til å ta den kostnaden når det gjelder kun for det europeiske markedet?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Marius Kotsbak

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 24. september 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 24. september 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 18. september 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 18. september 2019, klokken 21:12
Bare å slappe av. Dette kommer på plass i løpet av året:

https://www.dinside.no/motor/far-ikke-lading-som-lovet/71590330

Hjelper ikke når bilen går varm og struper hastighet. Hjelper heller ikke da det er minimalt med 100KW Chademo ladere rundt i landet. Det er CCS det satses på. Ionity kommer ikke til å tilby Chademo slik det ser ut, og tviler sterkt på Grønn Kontakt eller Fortum kommer til å bruke mye penger på nye ladere med Chademo, når det bare er 1 bil som delvis kan bruke dem!

Hjelper jo veldig om man ikke har tenkt å kjøre langt nok til å oppleve rapidgate. Littegranne raskere lading i snitt utgjør nok lite fordkjell her (30-45 min lading 20-80% i stedet for 45-60 min).

Bortsett fra Ionity og kanskje i noe grad Cirkle K så satser de andre på Chademo. Er tross alt flest biler med dette i Norge.

Der mener jeg du tar feil. De andre, har Chademo i dag, på 50 kW. De vil stå. Derimot Har jeg liten tro på at de velger å bygge ut nye ladere som støtter 100 kW+ som støtter Chademo. Hvorfor skulle de det, da det er kun Nissan Leaf 62 som støtter dette, og de vil det bli solgt begrenset av nå som det kommer så mange andre rivaler hvor alle har CCS.

Nei, er redd det er stor fare for at denne bilen ikke kan utnyttes til det fulle her i Norge.

Ser ut som det er littegranne flere ccs-biler enn Chademo nå ja (solgt flere eGolf enn jeg hadde trodd), ca 31 vs 28% av bilene på veien. Har ikke tatt med TM3 siden den primært lades hos Tesla.

Ikke noe vits i å synse om lynladerne til GK og fortum. Bare å se på de de har satt opp at de støtter Chademo. De har også sagt at de kommer til å bytte ut kablene når bedre kabler blir å få tak i.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Vi får se. Er ikke noen vits i å bruke mye penger på å utvikle et lynladenettverk «ingen» kan bruke. For i det store bildet vil de få Leaf 62 som kjører rundt vær tilnærmet ingen sammenlignet med alle bilene som bruker CCS.

Enkel matte det. Selge til der en får solgt mest, og tjener mest, eller selge til der man omtrent ikke får solgt noe?

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Daniel_0007

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 25. september 2019, klokken 15:00
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 24. september 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 24. september 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 18. september 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 18. september 2019, klokken 21:12
Bare å slappe av. Dette kommer på plass i løpet av året:

https://www.dinside.no/motor/far-ikke-lading-som-lovet/71590330

Hjelper ikke når bilen går varm og struper hastighet. Hjelper heller ikke da det er minimalt med 100KW Chademo ladere rundt i landet. Det er CCS det satses på. Ionity kommer ikke til å tilby Chademo slik det ser ut, og tviler sterkt på Grønn Kontakt eller Fortum kommer til å bruke mye penger på nye ladere med Chademo, når det bare er 1 bil som delvis kan bruke dem!

Hjelper jo veldig om man ikke har tenkt å kjøre langt nok til å oppleve rapidgate. Littegranne raskere lading i snitt utgjør nok lite fordkjell her (30-45 min lading 20-80% i stedet for 45-60 min).

Bortsett fra Ionity og kanskje i noe grad Cirkle K så satser de andre på Chademo. Er tross alt flest biler med dette i Norge.

Der mener jeg du tar feil. De andre, har Chademo i dag, på 50 kW. De vil stå. Derimot Har jeg liten tro på at de velger å bygge ut nye ladere som støtter 100 kW+ som støtter Chademo. Hvorfor skulle de det, da det er kun Nissan Leaf 62 som støtter dette, og de vil det bli solgt begrenset av nå som det kommer så mange andre rivaler hvor alle har CCS.

Nei, er redd det er stor fare for at denne bilen ikke kan utnyttes til det fulle her i Norge.

Ser ut som det er littegranne flere ccs-biler enn Chademo nå ja (solgt flere eGolf enn jeg hadde trodd), ca 31 vs 28% av bilene på veien. Har ikke tatt med TM3 siden den primært lades hos Tesla.

Ikke noe vits i å synse om lynladerne til GK og fortum. Bare å se på de de har satt opp at de støtter Chademo. De har også sagt at de kommer til å bytte ut kablene når bedre kabler blir å få tak i.

De som bor i oslo lader ikke tm3 primært på tesla fordi det er stykke unna, sett mange model 3 som lader på fortum ladere samt hos circle k.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA