Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf kan ikke lynlades, Lovet 100 kW - får 46!

Startet av Electric cars in Norway, mandag 02. september 2019, klokken 19:45

« forrige - neste »

daktari

Håper for all del ladeoperatørene heller bruker penger på nye CCS lynladere istedetfor nye kabler til Chademo. Det er kun en eneste bil i Norge, Leaf 62, som TEORETISK kan ta mer enn 50 kW- men i praksis ikke pga. manglende batterikjøling/rapidgate. Oppgradere Chademo er perler for svin...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marius Kotsbak

De gjør jo begge deler. Ingen motsetning der. Får de til høyere fart for Leaf så kan de ta bedre betalt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Strengt tatt blir det mye dyrere å lade bilen enn på 50 KW lader. Den går varm  og må stå å lade desto lengre. Så blir jo penger å tjene for ladeoperatørene det😂.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

#18
Her var det mange merkelige kommentarer.
Ut fra e24.no, så er grunnen til at man ikke får mer enn 125A, at bil og hurtiglader ikke snakker skikkelig sammen.
https://e24.no/bil/nissan/naf-test-nissan-leaf-klarer-ikke-aa-lynlade/24688410
Så lenge jeg kan huske, kommer man borti tilfeller av og til, der bil og lader ikke vil snakke sammen, og man kan være glad hvis man får lade. Man kan komme borti ladere som virker for noen biler, men ikke for andre, og man kan ha bil som vil lade på de fleste ladere, men ikke på alle. Da kan man enten melde feil, og vente på en sw fix, eller man kan ti stille.
Sist jeg såg en hurtiglader med problemer, så var det en E-tron som ikke fikk lade på et sted med 2 hurtigladere, mens Leafen fikk lade uten problemer.

Når det gjelder begrensning på 62kwt, så sies det at det ikke finnes noen standard for kabelen til ladepluggen, for lading på mer enn 62kw. Standarden for kabelen, har vel ikke så mye med hva slags plugg man bruker. At noen har laga kabler som støtter større strømmer enn det er standard for, er en annen sak.

CHAdeMO 1.2-standarden som kom i 2017 skal støtte opptil 200kw.
CHAdeMO 2.0-standarden som kom i 2018 skal støtte opptil 400kw. 1000V 400A.
Chademo 3.0 på 900kw er forventa å bli publisert i 2020.
https://insideevs.com/news/338561/chademo-standard-ups-power-to-400-kw-surpasses-ccs/

EV-FTW

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 04. september 2019, klokken 00:16
Her var det mange merkelige kommentarer.
Ut fra e24.no, så er grunnen til at man ikke får mer enn 125A, at bil og hurtiglader ikke snakker skikkelig sammen.
https://e24.no/bil/nissan/naf-test-nissan-leaf-klarer-ikke-aa-lynlade/24688410
Så lenge jeg kan huske, kommer man borti tilfeller av og til, der bil og lader ikke vil snakke sammen, og man kan være glad hvis man får lade. Man kan komme borti ladere som virker for noen biler, men ikke for andre, og man kan ha bil som vil lade på de fleste ladere, men ikke på alle. Da kan man enten melde feil, og vente på en sw fix, eller man kan ti stille.
Sist jeg såg en hurtiglader med problemer, så var det en E-tron som ikke fikk lade på et sted med 2 hurtigladere, mens Leafen fikk lade uten problemer.

Når det gjelder begrensning på 62kwt, så sies det at det ikke finnes noen standard for kabelen til ladepluggen, for lading på mer enn 62kw. Standarden for kabelen, har vel ikke så mye med hva slags plugg man bruker. At noen har laga kabler som støtter større strømmer enn det er standard for, er en annen sak.

CHAdeMO 1.2-standarden som kom i 2017 skal støtte opptil 200kw.
CHAdeMO 2.0-standarden som kom i 2018 skal støtte opptil 400kw. 1000V 400A.
Chademo 3.0 på 900kw er forventa å bli publisert i 2020.
https://insideevs.com/news/338561/chademo-standard-ups-power-to-400-kw-surpasses-ccs/


Men hva hjelper det når omtrent samtlige Chademo i landet er 50 KW ladere. Og når samtlige andre merker kjører CCS, så er det svært lite sannsynlighet at det vil bli satset på nye Chademo ladere, eller nyttet kabler på de laderne som trenger nye kabler.

Hele poenget er jo at Nissan svømmer mot strømmen her. CCS er blitt den europeiske standarden, noe Nissan må innse.

Du kan forsvare dem så mye du vil, og det er sikkert en bra teknologi, men hjelper så lite når det ikke er teknologien en samlet bilindustri satser på!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jman76

#20
De har tydeligvis tro på Chademo for fremtiden fortsatt. Hvis de skal selge biler, bør vel egentlig samtalene med et par ladeoperatører være ganske godt i gang allerde.

Nissan må bla opp litt penger selv for å kunne ha et kjapptilbud minimum ved store ladeparker langs hovedveiene. 50 kW-laderne med Chademo vil nok leve lenge.

Jeg hurtiglader i snitt en gang i måneden med 40-Leafen. Med 62-Leafen hadde jeg hurtigladet en håndfull ganger per år med mitt kjøremønster. 62-Leafen tar rask hurtiglading, og det er vel kun Teslabjørn som gidder å kjøre 1.000 km på en dag.

Blir også litt spennende å se hvilket ladesystem "kinabilene" vil satse på.

EV-FTW

Nei, det er ikke kun Tesla Bjørn som gidder å kjøre 1000 km på en dag.
Når en har feire er det mange som kjører nedover Europa og som vil fort frem til destinasjon, inkl. meg.

Jeg kjører også ofte Stavanger til Oslo og retur. Ikke samme dag, men likevel ønsker jeg ikke stå i ladekø.

Det er kun Nissan som kjører Chademo. Ja, laderne som står i dag, de vil være der, men det er lite økonomi i å bygge nye ladere som støtter raskere lading, når det er kun Leaf 62 som kommer til å bruke dem. Så mange Leaf selges ikke, og i alle fall ikke nå som ID3 kommer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

geear

Det finnes ikke forsvar for at Nissan har valgt å levere ny Leaf med chademo i Europa. Fullstendig nyttesløst valg. Slaget er tapt for lengst. Ionity bygger kun ut CCS.

daktari

Det ser ut som Mazda tenker å levere Chademo også... Motorlyd og 35 kWh batteri i tillegg gjør at vi antagelig har en storselger foran oss ;-)
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52215
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nosi1202

2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

EV-FTW

Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 11:44
Det ser ut som Mazda tenker å levere Chademo også... Motorlyd og 35 kWh batteri i tillegg gjør at vi antagelig har en storselger foran oss ;-)
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52215




Som nevnt over. Det står at den leveres med CCS i artikkelen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

daktari

Jepp, står mye rart. Men dette bildet viser en Chademo, ikke CCS.
Det eneste naturlige er at de velger CCS i Europa.
http://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=52215&limfrom=5#f3
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

ingen leverer nye biler med chademo i europa lenger.. ohh wait ;D

EV-FTW

Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 13:36
Jepp, står mye rart. Men dette bildet viser en Chademo, ikke CCS.
Det eneste naturlige er at de velger CCS i Europa.
http://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=52215&limfrom=5#f3

Ja ser nå at bildet ikke stemmer med det som står. Gjenstår å se hva som stemmer. Forundrer meg stort om de velger å levere den med Chademo i Europa.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 04. september 2019, klokken 00:16
Her var det mange merkelige kommentarer.
Ut fra e24.no, så er grunnen til at man ikke får mer enn 125A, at bil og hurtiglader ikke snakker skikkelig sammen.
https://e24.no/bil/nissan/naf-test-nissan-leaf-klarer-ikke-aa-lynlade/24688410
Så lenge jeg kan huske, kommer man borti tilfeller av og til, der bil og lader ikke vil snakke sammen, og man kan være glad hvis man får lade. Man kan komme borti ladere som virker for noen biler, men ikke for andre, og man kan ha bil som vil lade på de fleste ladere, men ikke på alle. Da kan man enten melde feil, og vente på en sw fix, eller man kan ti stille.
Sist jeg såg en hurtiglader med problemer, så var det en E-tron som ikke fikk lade på et sted med 2 hurtigladere, mens Leafen fikk lade uten problemer.

Når det gjelder begrensning på 62kwt, så sies det at det ikke finnes noen standard for kabelen til ladepluggen, for lading på mer enn 62kw. Standarden for kabelen, har vel ikke så mye med hva slags plugg man bruker. At noen har laga kabler som støtter større strømmer enn det er standard for, er en annen sak.

CHAdeMO 1.2-standarden som kom i 2017 skal støtte opptil 200kw.
CHAdeMO 2.0-standarden som kom i 2018 skal støtte opptil 400kw. 1000V 400A.
Chademo 3.0 på 900kw er forventa å bli publisert i 2020.
https://insideevs.com/news/338561/chademo-standard-ups-power-to-400-kw-surpasses-ccs/

Er bare å lese på pluggen for å finne grunnen. Der ser man at den er designet for maks 125A. Ergo hjelper ikke oppdatering av firmware noe. Ladeoperatørene venter på bedre kabler. Ikke koster det mye ekstra å støtte Chademo heller siden samme innmat i laderen brukes som for CCS.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA