Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf kan ikke lynlades, Lovet 100 kW - får 46!

Startet av Electric cars in Norway, mandag 02. september 2019, klokken 19:45

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Nissan Leaf kan ikke lynlades
Lovet 100 kW - får 46!

NAF mener Norges mest solgte elbil ikke står i stil til forventningene.
https://www.dinside.no/motor/lovet-100-kw---far-46/71553999

LADER UNDER 50%: Kunder av elbilen Nissan Leaf (64 kWt) får mindre enn 50 prosent av ladehastigheten de betaler for ved lynlading av bilen. Foto: Dinside

- Vår test viser at Nissan Leaf kun lader halvparten så raskt som lovet. Problemet ligger i ladekabelen.

Det sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i forbruker-organisasjonen NAF i en pressemelding.

Mange har ventet på Nissan Leaf med god rekkevidde og hurtigere lading. Den har nå kommet, men NAF mener altså ladehastigheten ikke står i stil til forventningene.

- Skuffende
Nissan Leaf 62 kWt markedsføres med å være klar for å lade med 100 kW. Ifølge NAFs ferske ladetest av bilen greier Leaf 62 kWt nemlig bare å lade med 46 kW som høyeste effekt på lynlader.

Dette er en fem timer gammel nyhet....

Jeg så ikke denne komme :'(

Joltus

Denne gangen er det jo da chademo som ikke er gjort klar til mer enn 50kW....

Hvis du ikke forventet dette er eg litt overrasket....

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway


Electric cars in Norway


Joltus


leafnor

Får flashback til 80-tallet og videokasetter. Beta og VHS: VHS vant.............., nå er ingen av de her.
Trådløs lading kommer.
Men Nissan kommer garantert sterkere tilbake, dvs uten Chademo og CCS, men trådløs lading.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Leafy

Advarte mot dette når Nissan lanserte den oppgraderte versjonen og fortsatt holdt seg til Chademo. I tillegg sliter vel bilen fortsatt med redusert kW ved langkjøring og flere hurtigladinger siden den mangler batterikjøling.

Tror mange kunder får seg en overraskelse her og trist at Nissan skylder på ladeoperatørene all den tid det ligger begrensninger i Chademo-standarden. Bra NAF har tatt tak i dette og håper Nissan skjerper markedsføringen sin og starter å opplyse potensielle kunder om disse begrensningene.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

jman76

Blir Nissan nå nødt til å sponse utbygging av et eget nettverk? Jeg har 40-Leafen og synes egentlig 62-Leafen virker veldig bra, men sammenliknet med konkurrentene er det hurtigladingen som begrenser iveren for den nye bilen. Chademo bør vel greit klare å oppgradere standarden sin til noe mer enn 62,5 kW.

hemi

Den rapidgater uansett, så 50KW vil holde lenge

På min leaf40 var jo 20-25kwh normen mer enn unntaket på tur og lav SOC ved ankomst på lader, alle planete måtte være  aligned for å se 40

Alle bak i ladekøen bli ekstremt glade om den klarer 45-50, hadde den klart 62 enda bedre.

At nissan og nissan norge gir totalt faen i kundene har vi sett med rapidgate, og at de velger lansere den nye også uten kjøling.

trondhla

Strengt tatt er dette ikke et problem spesifikt for Nissan Leaf. Den klarer glatt å lade på 100 kWh som vist her:
https://electrek.co/2018/07/06/nissan-leaf-prototype-new-battery-pack-leaked-fast-charging/

Dette er et problem med ladere og tekniske mangler her. Diskusjonen burde heller vært sentrert rundt mangel på investering i hurtigladere enn at bilen som sådan ikke kan lade 100 kWh.
Grunnen til at Nissan har valgt Chademo og ikke CCS kan være mange men Nissan innehar eierandel i Chademo systemet og bl.a er Chademo VtG-kompatibel, det er ikke CCS.
Videre tror jeg at Nissan valgte NCM 523-batterier fra AESC var bl.a. tilgang på batteri. Hyundai og Kia har jo som kjent lang leveringstid for sine biler selv om batteriene er bedre. Leaf får du levert på dagen så og si og gitt salgstallene til Leaf er det ikke noe dårlig valg
Men neste år vil AESC levere NCM 811 celler hvor aktiv temperaturkontroll vil være påkrevd.

automat

Sitat fra: trondhla på tirsdag 03. september 2019, klokken 11:01

Dette er et problem med ladere og tekniske mangler her. Diskusjonen burde heller vært sentrert rundt mangel på investering i hurtigladere enn at bilen som sådan ikke kan lade 100 kWh.
Grunnen til at Nissan har valgt Chademo og ikke CCS kan være mange men Nissan innehar eierandel i Chademo systemet og bl.a er Chademo VtG-kompatibel, det er ikke CCS.


Hvorfor skal hurtigladeroperatører bruke tid og penger på å oppgradere Chademo, som bare Nissan støtter? (av nye biler.) Det er jo mye mer fornuftig å bruke pengene på å bygge ut CCS, som alle andre (nye) biler i Europa bruker.

Her tror jeg Nissan blir møtt med en kald skulder, med mindre de blar opp cash.

Å tviholde på Chademo i Europa er et feilgrep av Nissan. De kan argumentere så mye de vil om at det er bedre. Men når alle andre går for CCS, så er det bare et spørsmål om tid før Chademo er steindødt. Nissan er ikke store nok til å kunne snu det.

T.o.m. Tesla har meldt overgang, og går for CCS-kompatible biler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

Enig med andre her. Nissan tviholder på Chademo, og dumt er det.
Jeg ser ingen grunn til at det satses på Chademo, når samtlige andre kjører CCS. Om ikke Nissan spytter inn mye penger, sitter kjøpere av Leaf med en bil de ikke kan bruke fullt ut.

Nei, her må Nissan bare bite i det sure eplet og levere fremtidige elbiler med CCS her i Europa!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Positive er at man slipper leafer uten aktiv batterikjøling på ionity.

EV-FTW

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. september 2019, klokken 15:08
Positive er at man slipper leafer uten aktiv batterikjøling på ionity.

Helt sant. Hadde vært en pine å skulle vente på en Leaf som stod å kokte, og dertil brukte enorm tid på lading🤬
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA