Skrevet av Emne: Phev og campingvogn  (Lest 362 ganger)

Jens Leirvåg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Phev og campingvogn
« på: mandag 02. september 2019, klokken 17:50 »
Kan noen dele noen erfaringer med Phev og campingvogn? vi har en vogn som har max totalvekt 1100 kg. Vi er litt skeptisk til å kjøpe hybrid. Redd for høyt forbruk og ikke nok kraft.

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2319
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: Phev og campingvogn
« Svar #1 på: mandag 02. september 2019, klokken 19:38 »
Har du Facebook? I så fall meld deg inn i Phev gruppe der. Mange erfaringer delt det på vogner på 1500 kg.
De fleste positive. Men noen negative som f.eks sammenligner med større diesel-SUV.
Jeg har ikke vogn selv, men dratt tyngre henger. Og det er ikke noe problem. Dreiemoment er større enn dieseloutlander.
Og så må en tåle at motor har høyt turtall i perioder. Bensinforbruk er naturlig nok ikke 0,3 L/mil lengre, med 1-1,5 alt etter tempo og terreng.
Til sist er det litt mindre bensintank enn "normal", så det blir å fylle for hver 30-35 mil.
Og helt til sist, du får spørre deg om du kjøper bil for å dra vogn, eller bil som kan dra vogn. Kjøper du for primært å kjøre vogn, feil bil. Men den har ingen problem med å dra en 1100 kg vogn. 8)
Leaf 2012/Aug 145.000 km

Jens Leirvåg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Phev og campingvogn
« Svar #2 på: mandag 02. september 2019, klokken 23:39 »
takk for fyldig svar.

Myrknir

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 105
    • Vis profil
Sv: Phev og campingvogn
« Svar #3 på: lørdag 07. september 2019, klokken 11:00 »
Jeg var på ferie i sommer og trakk en vogn som var rundt 1 tonn ++ . Vi kjørte fra østlandet til geiranger og tilbake igjen over en langweekend. Min erfaring er at hvis du er høyt oppe på fjellet, med oppoverbakke og tomt batteri så begrenser topphastigeten seg til 60. Men dette skjedde bare på en liten strekke på jotunheimen. Normalt sett er ikke dette et problem da jeg nok mest sansynlig ikke ville holdt høyere enn 60 på det strekket i utgangspunktet.

Bensinforbruket var og sårelativt høyt når batteriet var tomt. ca 1,1 L pr mil. men dette er kanskje normalt for biler med 1t på kroken.

Bilen bruker jeg daglig for kjøring til og fra jobb. All denne kjøringen gjøres pr batteri, så bensinforbruket er ikke-eksisterende til vanlig. Så den økte forbuken på feriekjøring utgjør svært lite på det totale kjøreforbruket ila et år.

Man skal lete lenge etter en bil som gjør samme nytten hvis du ikke har råd til premium elbil. (Audi, Tesla, Jaguar)
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2319
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: Phev og campingvogn
« Svar #4 på: lørdag 07. september 2019, klokken 14:52 »
Sånn til sammenligning, før PHEV hadde jeg Hyundai Tucson 2,0 bensin, egenvekst ca 1500kg. Leide vogn noen somre og va rpå storsjøcup i Østersund. Den med vogn på 1250 kg 1,2-1,3 liter på mila. Samme vogntogvekt som en Outlander PHEV med 1000kg vogn. Så 1,1 på mila for en bensin-SUV med vogn på slep er normalt for en 2,0 bensin.
Forøvrig, det er helt annen opplevelse å dra tungt med PHEV enn en manuelt gira bensin-SUV. Helt anne dreiemoment, og så lenge en har strøm (Kjør med charge på) å trekke på ut av batteriet så er det grei skuring.
Leaf 2012/Aug 145.000 km