Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Intelligent Speed Assistance (hva med Tesla?)

Startet av Motorwatt, mandag 02. september 2019, klokken 10:10

« forrige - neste »

Motorwatt

ISA (Intelligent Speed Assistance) blir snart påbudt i Europa. ETSC (European Transport Safety Council) skriver bl. a.:

ISA is a vehicle safety technology already available on several models of new car in EU showrooms. ETSC is calling for ISA systems that use a sign-recognition video camera and a GPS-linked speed limit database to help drivers keep to the current speed limit.

Such a system will limit engine power when necessary to help prevent the driver from exceeding the current speed limit. The system can be overridden, or temporarily switched off.  As well as improving road safety, reducing emissions and saving fuel, the system can help drivers avoid speeding fines.


Det er hevdet, og muligens med rette, at det er patenter fra Mobileye som hindrer Tesla å ha denne funksjonen. Men når dette nå blir påbudt, hvordan kan implementeringen av dette hindres av patenter?

Les mere her:

https://etsc.eu/briefing-intelligent-speed-assistance-isa/

Her er listen over biler som allerede har dette (2017):


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ok67

Implementeringa er vel neppe hindra av patentet? Det er vel berre snakk om å betale for å bruke patentet, noko Tesla (Elon) ikkje er villig til.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

sjokomelk

Denne kan bli litt vrien å innføre siden det betyr at alle bilprodusentene er nødt til å gå til MobilEye/Intel for å få utstyr som driver med skiltgjenkjenning. Og jeg tror ikke EU er spesielt glad i å tvinge alle til å bruke en bestemt leverandør. De er vel litt mer glad i fritt valg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tuxedo

Vet vi om dette patentet er gyldig utenfor USA? Terskelen for å få patentert software er mye høyere i EU.

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 03. september 2019, klokken 05:44
Vet vi om dette patentet er gyldig utenfor USA? Terskelen for å få patentert software er mye høyere i EU.
Forskjellen er vel at i USA kan man patentere konsepter, i EU kun implementasjoner. Dvs at i EU er det ingenting som stopper Tesla og andre fra å implementere egen skiltgjenkjenning.

Virker som og Tesla kun implementerer det som er mulig i USA, og så fjerner de det som ikke kan overføres til EU.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trikola

Når noe som er basert på patentert teknologi gjøres til en viktig standard så forutsetter de som utarbeider standarden alltid at patentlisenser er tilgjengelig gjennom FRAND - https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminatory_licensing.

Hvis det nå blir plikt så har patentrettighetshaverne nok gått med på å legge sine patenter inn i en slik patent-pool.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA