Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil til sommeren?

Startet av nilsen33, mandag 02. september 2019, klokken 08:26

« forrige - neste »

nilsen33

Hei folkens,

Står som nummer 3700 på ventelisten til ny ID.3. Er det noen som helst mulighet for at jeg får bilen før sommeren 2020? Planen er å kjøre nedover i Europa og det hadde vært sykt digg med en splitter ny bil. Men det er kanskje urealistisk? Hva tror dere?

daktari

Sitat fra: nilsen33 på mandag 02. september 2019, klokken 08:26
Hei folkens,

Står som nummer 3700 på ventelisten til ny ID.3. Er det noen som helst mulighet for at jeg får bilen før sommeren 2020? Planen er å kjøre nedover i Europa og det hadde vært sykt digg med en splitter ny bil. Men det er kanskje urealistisk? Hva tror dere?
Nei dessverre.
De starter utlevering sommeren 2020. Hvis ikke de blir forsinket...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vw e up

Hei.
De garanterer bilen levert i løpet av 2020 på sin nettside for de som har bestilt.

Gnist

#3
Sitat fra: nilsen33 på mandag 02. september 2019, klokken 08:26
Står som nummer 3700 på ventelisten til ny ID.3. Er det noen som helst mulighet for at jeg får bilen før sommeren 2020? Planen er å kjøre nedover i Europa og det hadde vært sykt digg med en splitter ny bil. Men det er kanskje urealistisk? Hva tror dere?

Jeg tror at du vet mye mer om et par uker når mer informasjon om bilen blir tilgjengelig.

Jeg tror det kommer til å være usikkerhet om hva som faktisk blir leveringstidspunktet enda en lang stund. Jeg tipper at sikkert tidspunkt for oppstart av leveranser vet vi ikke før rundt 3 måneder før leveransene faktisk starter.

Opprinnelig var planen å starte leveranser fra rundt årsskiftet, men dette ble så utsatt til sommeren 2020.

Jeg tror at det å bygge selve bilen er noe VW har god kontroll på. Det er programvaren i bilen som ikke er ferdig utviklet og det er nok enda usikkert når den blir god nok til at VW vil kunne få bilen godkjent og tørre å levere ut biler til kunder.

Hvis du har køplass 3700 og vi sier at Møller klarer å levere ut 500 biler i uken fra 1. juni, så bør du ha bilen i tide til en Europaferie i 1. halvdel av august :)

daktari

Det eneste vi vet er at e-tron ble 3-4 måneder forsinket, og fortsatt er det folk som bestilte i vinter som ikke har fått. I-pace skulle leveres i mai/juni i fjor men kom i august/september. KiA e-niro er ekstremt forsinket og leverer ut kun små volumer. Tesla 3 startet vel utlevering 1 måned forsinket.

Møller kan derimot klare å levere 4000 biler på en måned, det tror jeg. Dessverre er all erfaring hittil at det blir forsinkelser.

Så til trådstarter som vurderer å planlegge ferien i ny bil, tja, det er et sjansespill.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elmo

Sitat fra: nilsen33 på mandag 02. september 2019, klokken 08:26
Står som nummer 3700 på ventelisten til ny ID.3. Er det noen som helst mulighet for at jeg får bilen før sommeren 2020?
Du får evt overta min da ?  Har nr som er ca 8% av ditt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cowboystrekk

Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 08:46
Det eneste vi vet er at e-tron ble 3-4 måneder forsinket, og fortsatt er det folk som bestilte i vinter som ikke har fått. I-pace skulle leveres i mai/juni i fjor men kom i august/september. KiA e-niro er ekstremt forsinket og leverer ut kun små volumer. Tesla 3 startet vel utlevering 1 måned forsinket.

Møller kan derimot klare å levere 4000 biler på en måned, det tror jeg. Dessverre er all erfaring hittil at det blir forsinkelser.

Så til trådstarter som vurderer å planlegge ferien i ny bil, tja, det er et sjansespill.
Det med eTron skyldes i stor grad at Audi bare ville levere ut en toppspekka utgave tidlig, flere av de som ikke har fått sin venta på rimeligere utgaver. Ikke helt fair å gjøre det sånn av Audi, men det blir litt som ventinga på Model 3 SR: Du kunne få Model 3 levert kjapt, men da måtte du velge P eller LR AWD.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Det er da fortsatt haugevis som venter på E-Tron? Vet om en med kønr 6xx (ja tresifret) og en med 27xx. Og folk med lav spekk som har fått raskt, folk med høy spekk som fortsatt venter.
E-Tronkøen er langt ifra tømt.

Å få ID innen ett år når det kun ruller en maskert bil rundt virker veldig optimistisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Selv om Audi er medlem av VW-konsernet, så har de endel egne fabrikker, generelt lavere produksjonsvolum, egen ledelse/CEO osv. Videre har konsernet også kanskje lært noe av utfordringene de har hatt med levering av Audi, så det er ikke nødvendigvis sånn at VW kommer til å ha det selv om Audi har det.
Men for all del, hvis "investeringen" min i et kø-nummer mitt blir verdt penger, så er det helt ok:)
(Og nei, jeg skammer meg ikke over å eventuelt skulle tjene penger på det. Når man har brukt såpass med tid på å følge med og satt av endel tusen i en periode, så syns jeg man har lov til å selge plassen sin hvis det er mulig. Samtidig tviler jeg på at jeg kommer til å gjøre det selv om jeg eventuelt kunne tjent på det, jeg har beholdt kønummeret i tilfellet noen i familien plutselig trenger bil.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på torsdag 05. september 2019, klokken 09:33
Selv om Audi er medlem av VW-konsernet, så har de endel egne fabrikker, generelt lavere produksjonsvolum, egen ledelse/CEO osv. Videre har konsernet også kanskje lært noe av utfordringene de har hatt med levering av Audi, så det er ikke nødvendigvis sånn at VW kommer til å ha det selv om Audi har det.
Men for all del, hvis "investeringen" min i et kø-nummer mitt blir verdt penger, så er det helt ok:)
(Og nei, jeg skammer meg ikke over å eventuelt skulle tjene penger på det. Når man har brukt såpass med tid på å følge med og satt av endel tusen i en periode, så syns jeg man har lov til å selge plassen sin hvis det er mulig. Samtidig tviler jeg på at jeg kommer til å gjøre det selv om jeg eventuelt kunne tjent på det, jeg har beholdt kønummeret i tilfellet noen i familien plutselig trenger bil.)
Jeg tror ikke det blir så mye å hente - stor risiko, liten profitt, og VW sier de skal levere alle på listen utover høsten, dvs. ca 10.000 på et halvt år?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på torsdag 05. september 2019, klokken 09:39Jeg tror ikke det blir så mye å hente - stor risiko, liten profitt, og VW sier de skal levere alle på listen utover høsten, dvs. ca 10.000 på et halvt år?
Jeg tror heller ikke det er sannsynlig at tidlig kønummer blir mye verdt, det var bare ment som et svar til Øyvind.h sin pessimisme. Dersom Møller krever at man bestiller bilen nå i september, og at dersom man avbestiller så må man regne med å få en saftig "bot" slik det var/er med eTron, så er nok risikoen temmelig stor for at man går på en smell, ja, (hvis man da ikke også har skrevet en kontrakt med en kjøper).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. september 2019, klokken 08:58
Det er da fortsatt haugevis som venter på E-Tron? Vet om en med kønr 6xx (ja tresifret) og en med 27xx. Og folk med lav spekk som har fått raskt, folk med høy spekk som fortsatt venter.
E-Tronkøen er langt ifra tømt.

Å få ID innen ett år når det kun ruller en maskert bil rundt virker veldig optimistisk.
Sier ikke at problemene med eTron og levering er løst. Audi har vell til en viss grad spekulert i at flere ville hoppe på å kjøpe toppspekka modeller heller enn å vente og dermed tjene mer, slik Tesla og gjorde det med Model 3. Har liten sansen for den forretningsmodellen, men forstår at flere av produsentene gjør det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Radiobil1

Hvor mye koster det å sette seg på venteliste for eTron, Id3 first, ny eUp, Mii, Citygo?

Elmo

#13
Sitat fra: Radiobil1 på lørdag 07. september 2019, klokken 12:48
Hvor mye koster det å sette seg på venteliste for eTron, Id3 first, ny eUp, Mii, Citygo?
Er ikke det bare å sjekke hos hver enkelt leverandør ??
ID.3 1st  10000kr
Citigo-e    5000kr
Mii             990kr
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gynt

#14
Sitat fra: Gnist på mandag 02. september 2019, klokken 23:17

Opprinnelig var planen å starte leveranser fra rundt årsskiftet, men dette ble så utsatt til sommeren 2020.

Jeg tror at det å bygge selve bilen er noe VW har god kontroll på. Det er programvaren i bilen som ikke er ferdig utviklet og det er nok enda usikkert når den blir god nok til at VW vil kunne få bilen godkjent og tørre å levere ut biler til kunder.
??? ??? :o :o
Nå ler jeg nesten... :D
Mener du at i 2019 (ehhm, 2020...) så innbefatter det å ha "god kontroll på" å bygge en bil, at det  ikke så farlig om bilfabrikanten har "ferdig utviklet programvare"? ???
Tilleggsspørsmål:
Har du vurdert muligheten for at de kanskje heller kan forholde seg slik at VW ikke har "god kontroll på" tilgangen på tilstrekkelig antall batterier? ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA