Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil, 2016 90d eller 2017 100d?

Startet av Thomas Lund, mandag 02. september 2019, klokken 07:42

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: Thomas Lund på mandag 02. september 2019, klokken 14:16
Det var overraskende kort rekkevidde vinterstid.

Hvordan et det med kostnader tilknyttet kart, Spotify, oppdateringer og sånt?
Et det et løpende kostnad eller noe Tesla dekker?
Gratis på begge bilarna du vurderer.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2019, klokken 14:30
Spotify, kart etc står Tesla for. Tror ikke noen er blitt fakturert for noe som helst noen gang på det området.

Det er godt mulig du har rett her, men på den annen side har Tesla hele tiden - siden før de leverte de første bilene i 2012 - sagt at dette skulle være en betalingstjeneste. Så her er det godt mulig at de en eller annen gang begynner å ta betalt for dette. Siste er vel at det første året er gratis, og vil så bli betalingstjeneste på Model 3?  Men det har de sagt før også om Model S(/X?)...
Model S 85D

Mao

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2019, klokken 10:35
90D har ca 80kWh fra 100%-0%.
100D har ca 94kWh fra 100%-0%.

Så si 35 mil vinter og 45 sommer for 100D. Sånn ca.

Det var et konservativt anslag for rekkevidden på 100D. Min erfaring langs norske landeveier (snittfart rundt 80km/t) tilsier en rekkevidde på 42-43 mil om vinteren (med mindre det er slapseføre eller ekstrem kulde) og 52-53 mil på tørre sommerveier.
Selv med jevn cruising i 135 km/t om sommeren får jeg en rekkevidde på rundt 41-42 mil.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Øyvind.h

Ja der er passe konservative estimat. Har styrt unna både best og worst case med utganspunkt i start i Oslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Lund

Takk for masse gode svar.
Tror jeg går for 100d, bare for å ha muligheten for mest mulig rekkevidde.

Da er det bare å komme seg ut å prøvekjøre/kjøpe bil  :)

Thomas Lund

Det gikk fort, og en 2018 Model S 100d er kjøpt og hentes imorgen.

Er det noe jeg burde gjøre med en gang, både bil spesifikt og lade messig utenfor Supercharger nettverket? Annet en å deaktivere mobile connection(?), factory reset og melde inn til tesla at jeg har kjøpt den så jeg kan få den opp i appen?

fonberg

Du bør etablere hensiktsmessig ladeløsning til daglig bruk. Dvs ladeboks på dedikert kurs - stikkontakt skal bare brukes provisorisk. Masse info om dette på f.eks undergruppa om lading her.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA