Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil, 2016 90d eller 2017 100d?

Startet av Thomas Lund, mandag 02. september 2019, klokken 07:42

« forrige - neste »

Thomas Lund

Som tittelen avslører, vurderer jeg sterkt å kjøpe meg en model S. Innenfor mitt budsjett så kan det virke som en 90d fra 2016 eller en 100d fra 2017 er det jeg har å velge mellom.

2016 modellene har jo gratis super lading, noe jeg liker tanken av.
Mens 2017 modellen har større batteri, lengre garanti, men koster også vesentlig mere.
På de jeg ser på skiller det rundt 100 000,-

Er det noen endringer som er gjort (utover batteriet) som har stor betydning?

Er mye på hytteturen i helgene, sommer som vinter (ofte med takboks)
Hvordan er den reelle rekkevidden på disse bilene sommer og vinter?
Hvilken utgave skal man gå for?

Motorwatt

Superlading er kun for langkjøring, og med mindre du har mange slike er fordelen med gratis superlading ikke særlig stor. Regn litt på det før du lar dette være avgjørende. Husk at Tesla struper også ladehastigheten hvis du overdriver.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sandvika

La oss gjøre dette enkelt.
Supercharging koster 1,7kr

diffen på 100.000kr / 1,7 = 59.000kwh.
De færreste lader over 80% på SC og kommer heller ikke inn med tomt batteri mao. Så vil dette tilsvare mer enn 1000 turer innom superlader.

Tatt i betraktning at SC er for langkjøring så vil nok de fleste se at de aldri klarer å lade på SC for 100.000,- i løpet av levetiden til bilen.  Om du "jobber fra bilen" eller vil basere deg på SC til daglig lading (ikke ok) så vil naturligvis regnestykket endre seg.

Da har vi heller ikke tatt med fordelen med å ha en nyere bil med større rekkevidde...


alda

Har du råd är svaret enkelt: välj den nyare bilen. Mye ny teknologi, bl.a AP2/2,5.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Amoss

Sitat fra: Sandvika på mandag 02. september 2019, klokken 08:16
La oss gjøre dette enkelt.
Supercharging koster 1,7kr

diffen på 100.000kr / 1,7 = 59.000kwh.
De færreste lader over 80% på SC og kommer heller ikke inn med tomt batteri mao. Så vil dette tilsvare mer enn 1000 turer innom superlader.

Tatt i betraktning at SC er for langkjøring så vil nok de fleste se at de aldri klarer å lade på SC for 100.000,- i løpet av levetiden til bilen.  Om du "jobber fra bilen" eller vil basere deg på SC til daglig lading (ikke ok) så vil naturligvis regnestykket endre seg.

Da har vi heller ikke tatt med fordelen med å ha en nyere bil med større rekkevidde...

Regnestykket er helt sikkert rett det, men du bommer likevel. Han *sparer* 100k på å velge den eldre bilen med gratis supercharging...
Model S 85D

Øyvind.h

#5
Har hatt en S90D fra 2016. Nydelig bil med null feil i mitt eie.
Med S90D ville jeg regnet ca 30 mil vinter og 40 mil sommer som nøktern rekkevidde.
Med gigantisk takboks og 150km/t på motorveien kan den erfaringsmessig presses ned i 26 mils rekkevidde på sommeren. Eller over 55 mil rekkevidde i jevn 60-70 sone kjøring.
Om du har behov for å gå opp til 100D må du selv vurdere :)
Pass på å spørre selger hvor mye bilen er hurtigladet da dette sliter på batteriet og kan føre til nedjustering av ladehastighet.

Når det gjelder kostnad pleier jeg illustrere med en 50 mils tur jeg ofte tar til Trondheim. Husker ikke nøyaktig, men mener turen krever ca 90kWh på sommeren og rundt 110kWh på vinter. Det betyr at du har behov for å fylle på (med buffer) ca 20kWh på sommer og 40kWh på vinter. Tur-retur altså 40-80kWh.
I kroner og øre blir det ved 1,70 per kWh  140,- tur/retur for å dekke en 100 mils tur. Med lading på destinasjon naturligvis.

I løpet av året har jeg de siste par år hatt ganske høyt forbruk av supercharger pga mye hengerkjøring. Det går nok fort 4-500kWh på et år. Det skulle bli rundt 850,- per år i ladekostnad.

På 2016-modellen er du antakelig heldig og får AP1 som fungerer dønn stabilt og forutsigbart. Det kommer ikke mye nytt til den, men den er trygg og kjører deg hundrevis av kilometer på motorveier og jevn landevei uten fantombrems, feil eller farlige hendelser. Går du for nyere bil kan du ende opp med ubrukelig autopilot for tiden, men det rettes forhåpentligvis i nærmeste fremtid.

Har for øvrig kjørt en 2018 modell S100D på langtur i fjor høst og merket ingen forskjeller på den vs min 2016 S90D annet enn at rekkevidden nok var bedre. Men det påvirket ikke behovet for stand på noen måte på den turen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Lund

Sitat fra: Sandvika på mandag 02. september 2019, klokken 08:16
La oss gjøre dette enkelt.
Supercharging koster 1,7kr
Osv osv...
Bilen(e) med gratis lading er billigere en 100d uten gratis lading. Jeg også skjønner jo at gratis super lading er verdt 100 000,- for meg...
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2019, klokken 09:09
Har hatt en S90D fra 2016. Nydelig bil med null feil i mitt eie.
Med S90D ville jeg regnet ca 30 mil vinter og 40 mil sommer som nøktern rekkevidde.
Med gigantisk takboks og 150km/t på motorveien kan den erfaringsmessig presses ned i 26 mils rekkevidde på sommeren. Eller over 55 mil rekkevidde i jevn 60-70 sone kjøring.
Om du har behov for å gå opp til 100D må du selv vurdere :)

Masse mere nyttig info...
Takk for godt svar.

Hva slags rekkevidde er det på en 100d om vinteren?

Øyvind.h

90D har ca 80kWh fra 100%-0%.
100D har ca 94kWh fra 100%-0%.

Så si 35 mil vinter og 45 sommer for 100D. Sånn ca.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Thomas Lund på mandag 02. september 2019, klokken 09:58
Hva slags rekkevidde er det på en 100d om vinteren?
Det laveste jeg har sett var i mars i fjor. Startet i -38 og endte i -17. Kjøret ca 300 km og hadde ca 80 igjen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2019, klokken 10:35
90D har ca 80kWh fra 100%-0%.
100D har ca 94kWh fra 100%-0%.

Så si 35 mil vinter og 45 sommer for 100D. Sånn ca.
Mine erfaringer er altså ned på 35 på vinter og nærmere 55 om sommeren.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thomas Lund

Det var overraskende kort rekkevidde vinterstid.

Hvordan et det med kostnader tilknyttet kart, Spotify, oppdateringer og sånt?
Et det et løpende kostnad eller noe Tesla dekker?

Øyvind.h

Kommer helt an på type tur du kjører. Mine tall er nøkterne og relativt enkle å nå selv om du må kjøre litt motorvei og forholdene ikke er perfekte. Jeg bor i Oslo og har mye motorvei i alle retninger :)
Hiver du takboks på S100D og kjører i bra driv på motorvei kan du nok regne med ned mot 30 mil rekkevidde.
Men kjører du pent på landevei på vinteren kommer du over 40 mil. Sikkert over 60 på sommeren ved pen kjøring uten takboks i 60-70 sone.

Om du sier litt mer om rute er det lettere å anslå rekkevidde :)
Spotify, kart etc står Tesla for. Tror ikke noen er blitt fakturert for noe som helst noen gang på det området.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Lund

Jeg bor i Lillestrøm og vinter turene går stort sett enten til hytte i Valdres eller Spåtind, begge på ca 900moh

Øyvind.h

Der går den lenger. RV4 er en strekning med lavt forbruk. Men du bør ta utgangspunkt i behov for lading på destinasjon før hjemreise selv om bilen nok klarer tur/retur der uten lading på dagstud.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

abetterrouteplanner.com gir også en fin indikasjon til tider. Kan legge inn variabler som man selv ønsker der å få et relativt greit bilde på hvordan det kan gå. :) Uansett, det blir ikke bedre enn med S100D "i dag".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA