Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tregere hurtiglading før 80%?

Startet av ljskatt, søndag 01. september 2019, klokken 22:07

« forrige - neste »

ljskatt

BMW i3 (2014) med 60AH batteri (120-140KM rekkevidde).

Jeg var denne helgen på en hyttetur fra Hønefoss til en hytte mellom Rødberg og Haglebu, dette inkluderer da ladestopp på Bromma og Rødberg.
En ting jeg merket på Fredagen var at bilen ladet mye tregere, selv før den har truffet 80% på batteriet.
(Den har tidligere ladet kjapt opp til 85-90% før den går tregere), men denne helgen begynte den å gå saktere allerede etter 60%.
Da den kommer til 75% batteri, så tar det et helt minutt før den får ladet et prosent mer.

På søndagen ladet jeg på en Fortum hurtiglader og det var 18*C ute, så ser ikke at temperatur er problemet.
Tok derfor tiden på hvor lang tid det tok mellom hver 0,5%

Lagde en graf på hvor fort den ladet, horisontal verdi er antall sekunder fra ladestart, vertikal verdi er antall % på batteriet, grafen viser ladingen fra 58% til 78% som viser de 17 av 19 minuttene jeg sto å ladet. Ladet 5,013 KWH i følge Fortum sin lade-historikk.

Noen som har opplevd lignende problemer? Er dette problemer med laderen eller bilen?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
BMW i3 - 60ah (2014)

Ingeniøren

Kan det være batterikjølingen ?

Leaf sliter jo litt med dette, at hastigheten går ned på lading 2 osv, og den har ikke batterikjøling.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ljskatt

#2
Hmm, jeg gjorde litt research rundt dette og fikk opp fortum sin graf på hurtiglading, og ser at dette kan gi mening til en viss grad med mine resultater, jeg kommer til å sjekke litt rundt på dette om det finnes noen måte å få dette "løst" på, bland annet sjekke opp om det er batterikjølingen, siden det gikk mye raskere før, om kjølingen har gått så kan det gi mening.

Takk for svar

https://blogg.fortum.no/unng%C3%A5-hurtigladefella
BMW i3 - 60ah (2014)

Strøm Tycoon

Har to 60Ah og begge oppfører seg likt på HPC ladere (100kW), de gir tett opp mot 50kW helt til ca. 55%, deretter faller hastigheten fort ned til 40kW ved ca. 60%. Har ikke fulgt så nøye med fallet videre annet en at jeg ser det går saktere og saktere.

Har forøvrig aldri opplevd å få 50kW på en 50kW-lader. Der er 40kW maks nærmere realiteten. Eks. gir en lading fra 35-85% et snitt på 30kW på en 50kW Wifey-lader (Tritium).

Samco

Til 85 prosent er 60ah grei nok på hurtig lading over 85 er det sikkert samme fart om man flytter seg til en 22kw om man trenger mere strøm.

ljskatt

Hmm, syns det er merkelig at jeg da opplever rundt 10kw/h ladehastighet ved 78% ladet, skal teste på en hurtiglader med effektavlesining i løpet av uka, og lese av batteritemperatur når jeg gjør dette.
BMW i3 - 60ah (2014)

quandt1960

Er vel grunnet BMW sin lademanagement som begrenser ladeeffekt basert på en hel del parametre. Tesla løser dette med å forvarme batteriet mens BMW struper på ladehastighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA