Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krefter som vil ta bevegelsesfriheten fra folk

Startet av Trekkoppbil, søndag 01. september 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Burger

OhmPaPa, hELgenen og Kårepåsporet : Takk for innspill på lyd. Vind har også en del og si for lyd. Bor en del km unna E6 og det er stilt i nabolaget. Men når vinden og været er rett (feil?) en gang i året så hører vi duret av E6 i det fjerne.

hELgenen: Basert på tilbakemeldinger på lyd så skulle jeg søke på hvor jeg finner vindmøller i Trøndelag, så kom jeg over denne. Det virker som noen kommuner klarer å tjene penger på vindkraft. Du kom med mye intreressante innspill, men siden jeg fant denne så håper jeg at det kan passere :-)
https://www.nrk.no/trondelag/norges-storste-vindkraftverk-har-gjort-underverker-for-okonomien-til-roan-kommune-i-trondelag-1.14558508

Seilte forbi Roan i sommer og vindmøllene var etter min subjektive oppfattning mye penere enn industribyggene vi så ved diverse brygger.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ladov

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. september 2019, klokken 06:16
Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2019, klokken 00:47

Akkurat her hører jeg motstridene påstander. Noen hevder som du at det ikke er så mye potensiale, mens andre hevder at det er. Pekepinnen her virker det som er at det er billigere å bygge ut vind enn oppgradering av eksisterende vannkraftverk. Så lenge man altså ikke kostnadsberegner enda mer rasert natur inn i regnestykket :p
Man regner med at oppgradering av eksisterende kraftverk kan gi 20-30TWh ref NTNU sin studie. Problemet er at mange av kraftverkene da kommer over en viss produksjon som gir de skatt på over 50% vs vindkraft som har mye lavere skatt.

Det beste for alle vil være å fjerne denne ekstraskatten. Av de 20 siste oppgraderingsprosjektene var gevinsten mellom 6 og 60% økning. Det er helt latterlig at vi skal ha det slik.
Problemet med den rapporten er at den tar resultatene fra *gjennomførte* prosjekter og ekstrapolerer det til resten av kraftsystemet, det har de ikke dekning for.

For å finne ut potensialet på kraftsystemet i sin helhet måtte du studert et representativt utvalg av ikke-oppgraderte kraftverk og sett hva som kan oppnås. Jeg har lett etter en rapport som ser på dette uten å finne det, nærmeste jeg har funnet kan vel karakteriseres som 'løst prat blant folk i bransjen som burde vite hva de snakker om' og de mente at rundt 3TWh var realistisk oppgraderingspotensial uten å endre avskrivningsregler eller omregulere kraftverkene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hELgenen

Sitat fra: Burger på onsdag 04. september 2019, klokken 14:33
OhmPaPa, hELgenen og Kårepåsporet : Takk for innspill på lyd. Vind har også en del og si for lyd. Bor en del km unna E6 og det er stilt i nabolaget. Men når vinden og været er rett (feil?) en gang i året så hører vi duret av E6 i det fjerne.

hELgenen: Basert på tilbakemeldinger på lyd så skulle jeg søke på hvor jeg finner vindmøller i Trøndelag, så kom jeg over denne. Det virker som noen kommuner klarer å tjene penger på vindkraft. Du kom med mye intreressante innspill, men siden jeg fant denne så håper jeg at det kan passere :-)
https://www.nrk.no/trondelag/norges-storste-vindkraftverk-har-gjort-underverker-for-okonomien-til-roan-kommune-i-trondelag-1.14558508

Seilte forbi Roan i sommer og vindmøllene var etter min subjektive oppfattning mye penere enn industribyggene vi så ved diverse brygger.

Inntektene kommunene får fra vindkraft er overdrevet i den linken fra NRK - litt fake news så vidt jeg kan se.
F.eks er det antatt 30 faste stillinger - det er bare tull i praksis. Det som skjer er at de som opererer vindkraften vil leie inn arbeidskraft for revisjonsaktiviteter. Jeg er svært godt kjent med dette, og vet at det i praksis leies inn arbeidere fra østblokkland til slikt arbeid. Under prosjekteringen og utbyggingen er det masse aktivitet, men så fort møllene er på drift er det ikke behov for fast arbeidskraft

Når det kommer til inntektene fra vindkraft så les f.eks denne :

https://forskning.no/norges-handelshoyskole-okonomi-alternativ-energi/forskere-lokalsamfunn-tjener-lite-pa-vindkraft/1257077


hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. september 2019, klokken 06:16

Det beste for alle vil være å fjerne denne ekstraskatten. Av de 20 siste oppgraderingsprosjektene var gevinsten mellom 6 og 60% økning. Det er helt latterlig at vi skal ha det slik.

Personlig ville jeg vel heller sett at det ble innført samme skatt på vind og vann.
Det er en naturressurs og om noe så burde inntektene fra dette komme samfunnet tilgode.
Problemet er vel at dersom en forsøker å innføre samme skatt på vind så vil for det første EU reagere - og for det andre så ville det sette en effektiv stopper for en del av prosjektene.

Burger

#34
Helgenen: NRK artikkelen er litt forvirrende.

SitatDRØMMER GÅR I OPPFYLLELSE: Ordfører Einar Eian (H) og kommunen får 20 millioner kroner i eiendomsskatt fra vindkraft hvert år.

og

SitatInntektene fra vindkraft blir store, viser beregninger Fosen vind har gjort for NRK.

Dette får kommunene basert på en eiendomsskatt på sju promille av investeringene:

    Roan: 17 millioner kroner (pluss 2–3 millioner fra Bessaker vindkraftverk)
    Åfjord: 27 millioner kroner
    Snillfjord: 10 millioner kroner
    Bjugn: 6 millioner kroner
    Hitra: 6 millioner kroner

Er det det første tallet (20m) feil, eller er det første tallet (20m) riktig og de andre tallene har noe annet innbakt som ikke vises?

Uansett så lurer jeg på om jeg klarer å få med meg en nabo som er innbitt motstander til studietur til Roan, de har avgitt 13% av arealet sitt til vindkraft og mener de har avgitt nok. Vært artig å fått litt personelig forhold til hva faktisk 13% av Roan er.

Edit: Bleh, skulle ikke tro jeg var gift med ei med master i geografi... Det står jo svart på vitt flere kommuner og jeg tolket Åfjord, Bjugn, Hitra osv som deler av Roan. Håper ikke noen blir støtt av mitt forsøk på sniksammenslåing av kommuner :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 05. september 2019, klokken 08:00
Personlig ville jeg vel heller sett at det ble innført samme skatt på vind og vann.
Det er vel den samme, problemet er vel at vannkraftverkene produserer mye mere. Det er først over en viss størrelse dette slår inn.

Personlig synes jeg ikke en basisbeskatning på ren energi bør ligge på over 50%. Strøm er den enkleste og beste måten å få samfunnet over på fornybar og miljøvennlig energibruk, og bør derfor ligge langt under konkurrerende energiproduksjon (inklusiv vedfyring).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Allerede ved "oljekrisen" i 1973 ble det snakket om at nå måtte en begrense bruken av personbiler. Det var jo virkelig forbudt å kjøre personbil i helgene og også kongen kjørte med Holmenkollbanen. Det blei sagt at vi var siste generasjon som kunne eie bil.

Tidlig på 80-tallet regnet oljeselskapene med at oljeprisen ville overstige 100 dollar fatet før 2000. I dag er den ca 60.

Det er ikke så lett å spå om fremtiden. Værvarslerne med sine gode datamodeller klarer ikke å forutsi været sikkert for morgendagen, mens klimahysterikerne er sikre på hvordan miljøet vil være om 10 år.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

hgs

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 05. september 2019, klokken 11:35
Værvarslerne med sine gode datamodeller klarer ikke å forutsi været sikkert for morgendagen, mens klimahysterikerne er sikre på hvordan miljøet vil være om 10 år.

Jo, de klarer å forutsi morgendagens vær med rimelig stor grad av sikkerhet. Lokale forhold er nesten umulig å forutse, men stort sett er så korte varsler veldig pålitelige.
Vet ikke helt hvem du sikter til med klimahysterikerne, men ingen seriøse klimaforskere har iallfall uttalt at de er sikre på hvordan været blir om 10 år. Det det har blitt advart mot i 30 år er stor sannsynlighet for økende global temperatur og økt forekomst av ekstremvær i form av nedbør, vind og hetebølger dersom co2-konsentrasjonen fortsetter å øke. Og det har vist seg å stemme nokså bra det også.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Tellus

#38
Det er forsåvidt korrekt at de klimamodellene vi har hatt opp gjennom årene ikke har vist seg å være veldig predikative. På den andre siden så virker det kanskje litt kortsiktig at man skal avfeie hele klimaproblematikken fordi forskere jobber med modeller som er så langt fra eksakt vitenskap man omtrent kan komme.

Jeg foretrekker å se slik på det.
- Menneskelig aktivitet medfører store utslipp av det vi kaller kimagasser (C02 ++), FAKTA
- Klimagasser har en beviselig effekt på klima, FAKTA
- Våre modeller for hvordan effekten blir er mildt sagt mangelfulle, FAKTA

Min konklusjon er ganske opplagt. Vi kan ikke ta sjansen på at effekten av våre utslipp er såpass marginal at vi har all verdens tid på å løse. Vi vil ikke vite dette uansett før det er for sent.
Derfor bør vi brette opp ermene og gjøre alle de tiltakene vi kan som ikke medførerer en dramatsik endring i måten vi lever på.

Slike tiltak innebærer
- Høy pris på klimautslipp der hvor vi kan velge gode alternativer i dag.
   * Produksjon av elektrisitet (Ute med kull, olje og inn med sol, vind og gass (gass i en overgang)))
   * Den del av transportsektoren hvor alternativer finnes (personbiler, små varebiler, busser i byer osv)
   * Ferjer som trafikkerer korte strekninger
   * Matproduksjon (spesielt kjøtt)

Der jeg mener vi foreløpig ikke bør endre prisingen dramatisk er der hvor det ikke finnes gode alternativer enda.
   * Langtransport
   * Fly
   * Skipsfart

Økonomiske virkemidler har vist seg svært effektive til å endre adferd.

Den store utfordringen er jo selvfølgelig hvordan man får de store utslippslandende til å gjøre noe. Det er lett å miste motet når det viser seg at det er nesten umulig å få f.eks. USA til å innføre litt avgifter på bensin slik at de i det minste kunne begynne å velge bort de store truckene til fordel for mer effektive biler (og da tenker jeg ikke engang nødvendigvis på elbiler).

Ensidig nedbygging av norsk petroleumvirksomhet vil kun virke mot sin hensikt og vil ikke medføre noe annet enn at vi ikke lengre har økonomi til å ta tak i tiltak som faktisk har en positv effekt. Vi bør derimot fortsette å elektrifisere sokkelen slik at produksjonen av olje/gass ikke slipper ut mer klimagasser enn nødvendig.

DagfinnN

Sitat fra: Tellus på fredag 06. september 2019, klokken 09:00
Det er lett å miste motet når det viser seg at det er nesten umulig å få f.eks. USA til å innføre litt avgifter på bensins slik at de i det minste kunne begynne å velge bort de store truckene til fordel for mer effektive biler (og da tenker jeg ikke engang nødvendigvis på elbiler).
USA har hatt og vil nok fortsette med store incentiver til å få transport over på el. Store variasjoner statene i mellom med California i førersetet. Ikke uten grunn at TM3 i perioder har vært USA mest solgte bil i sin klasse uavhengig av type drivstoff
Ellers veldig mye enig med deg.
Donald og tullebukkene høres lite på - heldigvis.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

cra

Mulig jeg er langt over i OT-land nå, men skitt au det er ferddan. Usikker på om det er en slik "funny because it's true" eller ikke.....  ???

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gardin

Sitat fra: Tellus på fredag 06. september 2019, klokken 09:00
Jeg foretrekker å se slik på det.
- Menneskelig aktivitet medfører store utslipp av det vi kaller kimagasser (C02 ++), FAKTA
- Klimagasser har en beviselig effekt på klima, FAKTA
- Våre modeller for hvordan effekten blir er mildt sagt mangelfulle, FAKTA

Min konklusjon er ganske opplagt. Vi kan ikke ta sjansen på at effekten av våre utslipp er såpass marginal at vi har all verdens tid på å løse. Vi vil ikke vite dette uansett før det er for sent.
Derfor bør vi brette opp ermene og gjøre alle de tiltakene vi kan som ikke medførerer en dramatsik endring i
måten vi lever på.
Godt oppsummert!

hELgenen

At menneskelig aktivitet påvirker klimaet er jo fakta.
Men dersom andre faktorer plustelig skulle dra oss motsatt vei,at det ikke ble varmere,men kaldere..hvor står vi da? Alle mener jo tilsynelatende å tro at det bare vil bli varmere. Men er det ikke slik at solaktiviteten er i ferd med å snu...til det kaldere? Så kanskje det ikke er 2 grader varmere om 20 år,men 2 grader kaldere...


Ingeniøren

Sitat fra: Gardin på fredag 06. september 2019, klokken 20:19
Sitat fra: Tellus på fredag 06. september 2019, klokken 09:00
Jeg foretrekker å se slik på det.
- Menneskelig aktivitet medfører store utslipp av det vi kaller kimagasser (C02 ++), FAKTA
- Klimagasser har en beviselig effekt på klima, FAKTA
- Våre modeller for hvordan effekten blir er mildt sagt mangelfulle, FAKTA

Min konklusjon er ganske opplagt. Vi kan ikke ta sjansen på at effekten av våre utslipp er såpass marginal at vi har all verdens tid på å løse. Vi vil ikke vite dette uansett før det er for sent.
Derfor bør vi brette opp ermene og gjøre alle de tiltakene vi kan som ikke medførerer en dramatsik endring i
måten vi lever på.
Godt oppsummert!

Men der er en stor hake. Det er trolig for sent da menneskeheten tilsynelatende ikke klarer å gjøre noe som monner og de som styrer oss tenker bare på penger og gjennomfører knapt et tiltak som ikke gir inntekter. (ja jeg vet om elbil)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. september 2019, klokken 00:43
At menneskelig aktivitet påvirker klimaet er jo fakta.
Men dersom andre faktorer plustelig skulle dra oss motsatt vei,at det ikke ble varmere,men kaldere..hvor står vi da? Alle mener jo tilsynelatende å tro at det bare vil bli varmere. Men er det ikke slik at solaktiviteten er i ferd med å snu...til det kaldere? Så kanskje det ikke er 2 grader varmere om 20 år,men 2 grader kaldere...
Ja, for solaktiviteten, det har alle klimaforskerne glemt å tenke på ...
Jammen bra at vi som ikke kan dette faget passer på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA