Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opplevd kvalitet og feil og mangler.

Startet av Vw e up, søndag 01. september 2019, klokken 13:48

« forrige - neste »

Vw e up

Hei.
Har dere som har vært så heldige å fått bilen opplevd noen form for feil eller mangler hittill. I såfall hvordan har forhandler håndtert dette.

elektro

Sitat fra: Vw e up på søndag 01. september 2019, klokken 13:48
Hei.
Har dere som har vært så heldige å fått bilen opplevd noen form for feil eller mangler hittill. I såfall hvordan har forhandler håndtert dette.

Var blant de første som fikk bilen, og har ikke hatt noen feil ila. 12.000 km. Må si bilen later til å være veldig godt skrudd sammen. Kunne knapt vært mer fornøyd. Har fått brev om at bilen skal inn for sjekk og utbedring ifbm. kortslutningsfare dersom fukt trenger inn i batteriet, den saken som har vært i media. Der står det også beskrevet hvilken gul og rød lampe du skal være oppmerksom på, men de har altså ikke lyst så langt.

Eneste jeg synes tar tid, er å få hengerfestet ettermontert. Droppet det fabrikkmonterte og «soft close» dører for å få bilen tidligere. Her kunne Møller Ensjø vært mer proaktive. Men jeg har fått beskjed om at jeg får lånebil hvis jeg trenger.

Har også vært i hos skadesenter tre ganger(!) etter at A) en lastebil rygget på meg B) en kampestein tok frontruta og C) garasjen ble nærgående... ;) De to første kostet meg ikke en krone, mens på den siste slapp jeg unna med 1300 kroner for en ny plastramme på sidespeilet, ink. arbeid.

Felles for alle sakene var at jeg fikk glimrende hjelp, raskt og hyggelig. Brukte Romerike Skadesenter og Erik Andersen på Bryn i Oslo.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vw e up

Takk for rask og ikke minst en veldig bra brukeropplevelse både i kvalitet og oppfølging i forhold til de uheldige omstendighetene du har vært utsatt for. Godt å høre forøvrig alt er bra, bortsett fra den kjente feilen ad batteriet. 🚘👍🙂

Vw e up

Hva ligger gjennomsnittlig forbruk, på de 12000 km du har kjørt, og hvordan fungerer hurtigladingen?

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

elektro

Sitat fra: Vw e up på søndag 01. september 2019, klokken 18:15
Hva ligger gjennomsnittlig forbruk, på de 12000 km du har kjørt, og hvordan fungerer hurtigladingen?

Finner ingen god måte å lese av gjennomsnittsforbruk på, ettersom jeg har resatt langtidsminne mange ganger. ??? Det jeg kan si er at jeg på langtur, uten mye motorvei, i snitt ligger på ca. 200Wh/km. med 20-tommers hjul. Har kjørt mye RV4 og E6 Gudbrandsdalen, en del E6 mellom Mjøsa og Oslo og generelt Østafjells samt i Oslo-området. Er en typisk «10-over bilist», som kjører forbi ved behov. Men kjører sjelden veldig hardt. Noen ganger er forbruket høyere (f.eks. ved side- eller motvind/regn/stigning) noen ganger lavere (f.eks ved medvind/nedover). Typisk 220Wh/km til fjellet og 180Wh/km. hjem, men treffer altså ofte WLTP på 415 km.

Tror det skal være mulig å kjøre Oslo-Bergen 465 km. uten lading og uten å lage kø, hvis alt klaffer. Men hvorfor skal man gjøre det..?

Har også gjort noen målinger på motorvei, tur-retur noen lengre strekk med 124 km/t på speedometeret hele veien. Altså 120 km/t på GPS. Da snitter jeg på ca. 270Wh/km, men siden jeg som de fleste ikke har 110-sone helt fra døra til dit jeg skal, faller snittforbruket fort- og stort sett alltid godt under 250 ila. en hel, reell tur. Det blir annerledes om man kjører fra lader til lader nedover i Europa naturligvis. Og det er klart, jeg har sett 300-tallet også, men aldri når jeg stopper bilen «på hytta». Generelt er vind overraskende ugunstig.

På småkjøring er forbruket ofte høyt, da det er mitt inntrykk at bilen bruker en god del strøm på å varme opp batteriet (i tide og utide?). Dette, samt at triptelleren går mens bilen står i Park, vil nok bidratt til å dra opp et ev. snittforbruk og snitthastighet ned. Langtid tipper jeg 230Wh/km. sommer 250Wh/km. vinter. 240Wh/km. snitt.

Blir spennende å utforske om jeg med nyinstallert 11kW lading i garasjen får nok futt til å forvarme batteriet i tillegg til kupeen, som har et kraftig varmeapparat. 10kW max sies det. Ev. om forvarming uten tilkoblet strøm drar masse batteri, for å varme batteriet. :o Det finnes en Range Mode i tillegg til Efficiency, godt skjult i menyene, men virker ikke som denne gjør noe annet enn å begrense maxfart til 90 km/t. og foreslå å skru av klima, det greier jeg selv.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vw e up

Her deler du veldig interessant info, og det gir en god pekepinn på hva bilen under de forutsetninger du beskriver hederlig forbrukstsll og rekkevidde. 🚘🙂

Crown

Straks 6000km her og fikk bilen i juni, har ikke opplevd noen feil her, bortsett fra at jeg også venter på tilhengerfeste. :) Bilen er akkurat som jeg trodde og forventet.

Langtidsforbruket mitt er så langt 23,6kWh/100km siden jeg fikk den, blanding av korte turer og langkjøring.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Vw e up

Dette lover godt, spennende tider framover. 🚘🚘👍

elektro

#9
Stemmer bra med mitt estimat da.. :) Nå har jeg ikke kjørt mye i veldig vinterlige forhold, men erfaring tilsier at kulde innenfor rimelighetens grenser, ofte ikke er mye verre enn våt vei og vind. Begge deler er det ofte lite av når det er skikkelig kaldt. I mellommånedene kan man også dra litt nytte av at (piggfrie) vinterdekk ruller bedre enn sommerdekk. Ellers virker det, som jeg var inne på, som bilens systemer for batteritemperering surrer og går stort hele tiden uansett. Og kupévarme forbruker en relativt liten del av det store batteriet, så forventer ingen veldige overraskelser til vinteren. Elbilforeningens to-dagers vintertest bekrefter dette, med snitt på 235Wh/km. 355 km. Det er til å leve med. https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

Glemte å skrive om lading. Det fungerer ekstremt bra! Det trengs bare flere lynladere, for de som kjører mye, langt. Type Oslo-Trondheim, nordover, ja mange steder... På Ionity laderne jeg har vært på er stort de fleste ledige og de leverer 150kW opp til 80%, 100kW ved 90% og 50kW ved 100%. (Tar bittelitt tid å «rampe opp» men den er raskt på 120-130kW). På andre ladere er det 50kW flatt. Punktum. Hele veien. Det gjør at sistnevnte også er ganske brukbare, hvis du bare trenger å toppe opp batteriet eller stopper uansett. Har hatt veldig lite problemer, men på noen typer 50kW ladere må du kjøre veldig nærme pga. kort kabel. Men har aldri slitt med å få ladet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vw e up

Wow, E tron leverer. Tysk ingeniørkunst. 🚘👍

Øyvind.h

Vil du få innblikk i feil ved bilen anbefaler jeg Facebook gruppen Audi e-tron owners  Norway.
Der deles det en del info om hva som kan oppstå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vw e up


Crown

Det er et par gjengangere der, en vibrasjon mellom 65-70km/t ved svakt pådrag, noen får feilmelding ved bruk av nattsynassistenten, og noen har av og til problemer med å få løs ladekabel og må bruke nødåpneren. De to første venter på softwareoppdatering, og den siste er stort sett brukerfeil tror jeg. Så er det vel også et par som har måtte skifte en batterimodul eller noe som er de eneste med driftsstans/måtte ha lånebil. Men med tanke på over 3000 biler solgt er det veldig lite. Ja også er appen litt ustabil til tider. Men det hører visst med på elbil :-P
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Jeg har også hatt lite trøbbel. Litt dårlig polering ved utlevering, en skadet lykt som ble byttet, noen plastpaneler som står skjevt og skal byttes. En litt snål lyd fra motor bak i 20-25 km/t bør undersøkes. En bug som gjør at instrumentpanel resetter seg i ny og ne, fartsgrense-gjenkjenning funker enda verre enn Tesla sin.

Langtidsforbruk siden ny er 2,7 kWh/mil på 4000 km, mest småkjøring men ispedd endel motorvei med og uten taklast.

Alt i alt meget godt fornøyd men bilen har forbedringspunkter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA