Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regulere regnsensor?

Startet av Svænnis, lørdag 31. august 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

DagfinnN

Lite synlige dråper på ruta. Vask den med  Rain-x
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

LitenKuling

Sitat fra: Handyman på mandag 02. september 2019, klokken 08:34
Sitat fra: Svænnis på mandag 02. september 2019, klokken 08:15
Sitat fra: Handyman på søndag 01. september 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Svænnis på søndag 01. september 2019, klokken 10:54
Sitat fra: DagfinnN på søndag 01. september 2019, klokken 10:43
+ prøv rain x. Det har løst alle mine problemer med regnsensor. Med 5 min rain x behandling hender det flere ganger neste måned at jeg må stille regnsensor ned på laveste følsomhet.

Både inn og ut egentlig. når jeg kommer inn i en tunell står viskerne på 4 og må dermed skru de manuelt ned, når jeg kommer ut må jeg skru de manuelt opp ellers så er det umulig å se noe, kjører stort sett på AP når jeg ligger på E18, men stoler ikke så mye på den at jeg kan neglisjere sikten totalt :P sidemannen filmet dette en gang når det stod på som verst og da var sikten lik null.

skal kjøpe en flaske med Rain X og prøve :D
Som sagt, bruk knappen på hendelen de øyeblikkene du trenger ekstra visk, og ha den i auto. Det funker bra for meg.

Fungerer absolutt ikke for min del, den øker ikke hastigheten og noe latenstid mellom hvert tastetrykk. quickfixen for min del blir og skru den på 4 manuelt med en gang jeg kommer ut på motorveien. På småveier fungerer det helt ok, men ikke veldig imponerende
Høres ut som noe er galt med din bil. Sjekk med Tesla. Hvilken SW-versjon er du på?

Har akkurat samme problemer som svænnis beskriver. Har Sw: 2019.28.3.1.  Det har vært bedre på tidligere sw versjoner. Håpløst å sitte å trykke på knappen hele tiden. Hvis Tesla ikke klarer å kalibrere "regnsensor/kamera" bedre enn dette må de gi oss muligheten til å justere følsomheten selv.
TM3 LR AWD

Nakatira

Hadde same rotet med autoviskere selv.

Rain X fiksa biffen, nå går viskerne "nesten" for agressivt.

LitenKuling

Sitat fra: Nakatira på tirsdag 03. september 2019, klokken 00:08
Hadde same rotet med autoviskere selv.

Rain X fiksa biffen, nå går viskerne "nesten" for agressivt.
Det skal vel ikke være sånn at vi må bruke rain x på ruta fordi viskerene går for sakte? Eller "nesten " for agressivt som du sier. Hvis det er tilfelle må det være mulig å manuelt justere følsomheten så det virker bra for deg som bruker rain x og bra for meg som ikke gjør det.  ;D
TM3 LR AWD

DagfinnN

#19
For dere som drømmer om at Tesla skal gå tilbake til tradisjonell regnsensor: Min Ampera-e har det. Men jammen startet ikke viskerne inne i en tunnel i går selv om det var tørt og fint på veien både i og utenfor tunnelen og ikke en regndråpe på ruta.
Nå er det ikke ment som en sovepute for at Tesla sin kameraregnsensor ikke fungerer perfekt, men mer som en realitetsorientering. Tradisjonelle er kanskje ikke perfekte de heller.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

LitenKuling

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 03. september 2019, klokken 08:38
For dere som drømmer om at Tesla skal gå tilbake til tradisjonell regnsensor: Min Ampera-e har det. Men jammen startet ikke viskerne inne i en tunnel i går selv om det var tørt og fint på veien både i og utenfor tunnelen og ikke en regndråpe på ruta.
Nå er det ikke ment som en sovepute for at Tesla sin kameraregnsensor ikke fungerer perfekt, men mer som en realitetsorientering. Tradisjonelle er kanskje ikke perfekte de heller.
Les innlegget til trådstarter. Dette handler ikke om viskere som ikke funger perfekt. De går for sakte i auto så vi MÅ kjøre dem manuelt eller kjøre i blinde🙈
TM3 LR AWD

Tesla65

Hentet ny bil for en uke siden og viskere har kun stått i auto til nå!
Så er nok viktig å behandle ruta.
Hvit P85 Solgt

Curre

Med sw 2019.24.x så tyckte jag vindrutetorkarna fungerade næstintill perfekt.
2019.28.x not so much. Fram till denna release tyckte jag de blivit bættre och bættre sen jag hæmtade ut bilen.
Ræknar med att det korrigeras igen framøver :-)
Tesla Model 3 -19

LitenKuling

Sitat fra: Curre på tirsdag 03. september 2019, klokken 12:44
Med sw 2019.24.x så tyckte jag vindrutetorkarna fungerade næstintill perfekt.
2019.28.x not so much. Fram till denna release tyckte jag de blivit bættre och bættre sen jag hæmtade ut bilen.
Ræknar med att det korrigeras igen framøver :-)
Ja vi får håpe vi får tilbake forrige sw versjon når det gjelder viskere. De får begynne å kvalitetssikre sw bedre, eller sende oss rain x på forhånd👍
TM3 LR AWD

skysurfer

Jeg synes den faktisk ble bedre med 2019.28.x
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Tesladude

Jeg har hatt bilen min siden midten av Juni. Har vært fornøyd med Auto innstillingene frem til siste par ukene. Måtte etter hvert trykke manuelt eller sette til manuelle hastigheter.
Antar at de som utførte coating på bilen min også påførte noe på ruta som nå er vasket bort.

Hadde stående en gammel flaske RainX som jeg påførte ruta i går, og resultatet var helt utrolig. Nå trigger Auto innstillingene før jeg ville vurdert å trykke manuelt.
Tipper årsaken er at kameraet lettere detekterer dråpene som perler seg på ruten fremfor når ruten bare blir en våt suppe.

Det tok 2 min å smøre inn ruten med RainX samt tørke av etter 5 min.
Vil anbefale de som er misfornøyd med sin bil å prøve dette.
RainX er jo utrolig digg å ha på ruten uavhengig av Auto issues eller ikke.
Tesla Model 3 LR AWD

kråkebolle

Noen som har prøvd Rain repellent fra Biltema med noenlunde samme resultat?

snhansen

Sitat fra: kråkebolle på lørdag 07. september 2019, klokken 14:38
Noen som har prøvd Rain repellent fra Biltema med noenlunde samme resultat?

Jeg har forsøkt. Merker stor forskjell, synes den ble mye bedre spesielt når det duskregner. Kanskje litt vel hissig når det plasker på ruten, men det er nok bare tilvenning som skal til. Merker at bilen ikke er så nervøs når jeg møter større kjøretøy langs veien(phantombrems). Det må nok gjøres noe med software for og få den optimal, men intil da kan jeg leve godt med den sånn som den fungerere etter påføring av rain repellent fra Biltema ;-)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Nakatira

Sitat fra: LitenKuling på tirsdag 03. september 2019, klokken 00:50
Sitat fra: Nakatira på tirsdag 03. september 2019, klokken 00:08
Hadde same rotet med autoviskere selv.

Rain X fiksa biffen, nå går viskerne "nesten" for agressivt.
Det skal vel ikke være sånn at vi må bruke rain x på ruta fordi viskerene går for sakte? Eller "nesten " for agressivt som du sier. Hvis det er tilfelle må det være mulig å manuelt justere følsomheten så det virker bra for deg som bruker rain x og bra for meg som ikke gjør det.  ;D

Er det ett spørsmål til meg?  Gi meg en lyd når du finner en måte å justere viskerne på, så forsetter jeg med Rain X i mellomtiden :)

Handyman

La på et nytt lag med min vellagrede 30 år gamle "Rain Clear", og autoviskerne fungerer da akkurat som de skal. Tror det er nesten likegyldig hva man bruker, bare det får vannet til å perle seg, og at det ikke ødelegger sikten.
Tydelig forbedring de gangene jeg har gjort dette.
Hvis vannet ikke perler seg på ruta får kameraene problemer med å se vannet (jevn vannfilm).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA