Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe modell 3 uten hjemmelading eller umiddelbar nærhet til Supercharger?

Startet av Blib, torsdag 05. september 2019, klokken 17:18

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Blib på torsdag 05. september 2019, klokken 20:04
Takk, jeg fant ikke der, men du fikk meg til å innse at jeg vel bare gunne google det og fant oslos kart. Ingen ladere nær meg, men nå vet jeg i hvert fall.

Ja, ser det at det var kun en plass i Holmlia, men det er noen i plassene rundt om det er i nærheten av bostedet. Uansett, det er nok av Hurtigladere å utnytte, men husk at om batteriet er kaldt så går det veldig tregt å lade selv på hurtiglader. Vinterstid så blir ikke batteriet i nærheten av varmt til å få god ladeeffekt av en 35 kilometers kjøretur.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Wibla

Sitat fra: Blib på torsdag 05. september 2019, klokken 18:48
Sitat fra: Wibla på torsdag 05. september 2019, klokken 18:42
LR AWD gir mest mening, imho. Husk hengerfeste.

Jobblading er den store jokeren her, det blir betraktelig enklere å gi gode råd når vi vet hvor fort du kan lade der ;)

Hengerfeste er en stor del av grunnen til at det blir Tesla på meg nå ja. Har bare hatt behov for det 3 ganger siste 18 månedene, men savnet har vært stort alle gangene siden drittbilen min nå ikke har.m Skal bli godt å skrote den.

Angående jobblading så er vel det kanskje viktig ja. Men tror kanskje jeg uansett bare bestiller nå i kveld på bakgrunn av info her, for kompromissene jeg ser her er uansett ikke særlig store dersom jeg ikke får ladet der ute noen sinne. Og dersom jeg enten kan lade der, eller på en offentlig ladeplass litt i nærheten, så høres det jo ut som om det nesten kan eliminere ladebehovet mitt, eller i hvert fall kraftig redusere det.

Husk å bruke en referral, flere som har posta sine i kjøp/salg-delen av forumet her  ;D
2018 Tesla Model S 75D

Bastian

Sitat fra: Blib på torsdag 05. september 2019, klokken 20:04
Sitat fra: GOS på torsdag 05. september 2019, klokken 19:07
Gå på Elbil.no å finn ladekart der, da finner du sikkert de fleste. Ellers fins det en del apper å bruke som viser hvor de er, f.eks  Elbil sin app, men da må du være medlem.

Takk, jeg fant ikke der, men du fikk meg til å innse at jeg vel bare gunne google det og fant oslos kart. Ingen ladere nær meg, men nå vet jeg i hvert fall.
Kart over ladere finner du her: http://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=7c23ad67eee04a52bc390ffba5d7529c&extent=1194537.8162,8378234.3635,1201875.7709,8381760.0214,102100
Der kan du også se om det er begrensning på antall timer du kan lade der eller ei også.
Fortum app´en får også opp Oslo Kommune sine ladere. De fleste koster 10 kr mellom 9 og 20 også 5 kr utenom dette tidsrommet. Dvs hvis du lader fra kl 20 til du drar på jobb, så koster en kW kun 1,35 kr og mtp hva installasjon av ladestasjon koster, så har du veldig gunstig lading i det året du bor der. Selvsagt ikke like fleksibelt som egen lader, men prisen kan man ikke klage på.

N00b

Om du får ladet 1-3 ganger i uka på jobb så har du ordnet det der.
Ikke belag deg på hurtiglading, det er bare plunder og heft i hverdagen for i sannhet så er det ikke mye "hurtig" når du står å ser % tikke opp. Alt du må vente på er tregt.  Bilen skal lade når du ikke trenger å kjøre, det vil si er på jobb eller sover.

Wibla

Sitat fra: N00b på fredag 06. september 2019, klokken 07:42
Om du får ladet 1-3 ganger i uka på jobb så har du ordnet det der.
Ikke belag deg på hurtiglading, det er bare plunder og heft i hverdagen for i sannhet så er det ikke mye "hurtig" når du står å ser % tikke opp. Alt du må vente på er tregt.  Bilen skal lade når du ikke trenger å kjøre, det vil si er på jobb eller sover.

Ta med bok og bruk den halvtimen til tvungen avkobling.
2018 Tesla Model S 75D

kristtorp

Vi fikk vår Model 3 i slutten av mars og har utelukkende hurtigladet siden vi ikke har hatt mulighet for hjemmelader. For vår del har det fungert greit med at vi har ladet mens vi har vært på storsenteret eller dratt ut en søndag og ladet på en hurtig/lynlader.

Lynkjapp

Sitat fra: Wibla på fredag 06. september 2019, klokken 08:46
Ta med bok og bruk den halvtimen til tvungen avkobling.

Eller velg en lader som ligger i nærheten av en matbutikk og lag en rutine på å kombinere lading og matforsyning.

el-sprell

Kan 180kW laderen ved Nygaardskrysset være et altervativ?
Ikke lange turen fra Vinterbro.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Electrix

Med jobbkjøringen vil du typisk trenge å lade ca 50kWh i uka, dvs ca:
1 time på 50kW hurtiglader eller
4,5 timer på 11kW type 2 ladestasjon eller
15 timer på 3,6 kW (16A enfase) ladestasjon eller
23 timer på vanlig stikk 10A uten å belaste det for hardt.

Merk at dette er totalt i uka, du kan fordele på flere måter, om du bruker 20min på handletur 3 ganger i uka kan du handle et sted med 50kW hurtiglader og lade mens du handler uten å måtte vente på lading. Hver gang du får mulighet til å lade på jobben blir det mindre behov for hurtiglading.

Hvis du lader der det passer så er det godt mulig du vil klare deg fint.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

The_M

Husk at forbruket går opp på vinteren. Vet ikke hvilket opplegg du har på jobb, men der hvor jeg jobber er det forskjellige løsninger. Enkelte bedrifter leier et antall plasser med lading og tilbyr first-come-first serve, mens andre har faste plasser til de som parkerer, med mulighet for å betale 500,- ekstra i måneden for plass med lading. Dette er Schuko-stikk, så ikke forvent å kunne lade høyere enn 2kW, men i løpet av 8 timer får du fylt på ca. 16kWh. Hvis du har et behov på 60-70kWh i løpet av en uke så behøver du fort å lade 3-4 dager i uken på vinteren. Hvis du derimot har mulighet til å plugge inn og lade på f.eks. 50kW samtidig som du gjør noe annet så burde 1-2 ladestopp hver uke være tilstrekkelig. Det beste er selvsagt å kunne lade hjemme, dernest på jobb, men synes det høres ut som et tålelig kompromiss for et års tid. Med veksten vi har i elbiler nå så vil det jo også stadig dukke opp flere lademuligheter. 

olekvi

Verdt å merke seg er følgende fra manualen:

"Model 3 har et av de mest sofistikerte batterisystemene i verden. Den viktigste måten du kan bevare batteriet på, er å LA BILEN VÆRE TILKOBLET når du ikke bruker den"
'19 TM3P

Hermansen

Jeg pendler Oslo-Drammen med LR AWD, lader noen ganger 4-5 timer på jobb, noen ganger 8, kommer litt an på hvor mye trykk det er på stikkene. Bare Schuko og kladden som følger med bilen. Har ikke hatt lademulighet hjemme og dette har vært helt uproblematisk frem til nå. Kjører innom en hurtiglader en gang i blant, prøver å legge det til handling eller andre ting og tenker ikke på at det går så mye tid på det.

Kommer riktignok fra en e-golf 1. gen og mesteparten av tiden med den var det ikke betaling på de offentlige plassene i Oslo - har brukt en del tid på leting etter ladeplass med den, så det meste blir jo en opptur  :+1:

Nå har de akkurat satt opp kommunale ladeplasser rett utenfor blokken hjemme i tide til vinteren, så det løste seg jo fint  8)

fredag

Sitat fra: el-sprell på fredag 06. september 2019, klokken 20:15
Kan 180kW laderen ved Nygaardskrysset være et altervativ?
Ikke lange turen fra Vinterbro.

Fortum har en 220kW hurtiglader på YX 7-Eleven Bekkelaget (Mosseveien utgående).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA