Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VESS/syntetisk motorlyd på europeisk Model 3?

Startet av Vesel, lørdag 02. mars 2019, klokken 23:17

« forrige - neste »

Softblue

Jeg har hatt VESS siden 2015 på min Mercedes B Electric, og har ikke noe negativt å si om det. Jeg synes det burde være et selvsagt sikkerhetsutstyr og overrasket over at det ikke var på model 3. Det varsler både barn, fotgjengere, syklister og pensjonister. Her om dagen skremte jeg postmannen da han snudde seg, da jeg stod stille med min nye Tesla 5 meter bak ham og ventet på at han skulle bli ferdig med å putte i postkassene. Han hadde ikke hørt at jeg kom.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

automat

Sitat fra: Softblue på mandag 08. juli 2019, klokken 21:29
Jeg har hatt VESS siden 2015 på min Mercedes B Electric, og har ikke noe negativt å si om det. Jeg synes det burde være et selvsagt sikkerhetsutstyr og overrasket over at det ikke var på model 3. Det varsler både barn, fotgjengere, syklister og pensjonister. Her om dagen skremte jeg postmannen da han snudde seg, da jeg stod stille med min nye Tesla 5 meter bak ham og ventet på at han skulle bli ferdig med å putte i postkassene. Han hadde ikke hørt at jeg kom.

Men det var jo ikke noen farlig situasjon, Du hadde full kontroll. Og kunne man aktivert en passe diskret varsellyd i slike situasjoner, så hadde du ikke behøvd å skremme han heller. Det hadde vært en bedre løsning enn at hele nabolaget hører når man drar tidlig på jobb, fordi varslingen må stå på hele tiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lynkjapp

Løsningen er enkel hvis man vil slippe lyden. Aldri kjøre saktere enn 20 km/h og de gangene man må så bruker man harde akselerasjoner og bråbremsinger fra 0-20 og 20-0. :)

Egentlig, jo mer jeg tenker på dette med VESS, desto mindre problemer har jeg med det. Det er så sjeldent at man ligger i 15 km/h og cruiser og nyter stillheten at det sannsynligvis ikke er noe stort tap. Og i bybildet så tror jeg ikke at det blir en kakafoni av VESS-lyder. Det blir kanskje noen sekunder med summing hver gang lyset slår over fra rødt til grønt, men ellers kommer VESS-lyden til alle som kjører i <20 km/h til å drukne i dekkstøyen fra alle andre som kjører i >30 km/h.

hELgenen

Ettersom jeg så og si ALDRI kjører i sentrale strøk så må jeg si VESS er et gedigent overtramp. Nå skal jeg altså sitte å høre på dette tullet hver gang jeg kjører sakte med elbilen,mens bensin bilen er helt stille. Blir ikke elbil neste gang om dette ikke kan skrus av

Softblue

#49
Jeg tror at de som er negative til VESS har ikke prøvd det. Det bråker ikke veldig mye, men gir oppmerksomhet innenfor et begrenset område. Du hører det knapt inne i bilen. Jeg har ikke fått noen negative bemerkninger til VESS lyden fra min Mercedes B Electric, heller bare positive om at det er fint at den har litt lyd fordi elbiler er så stille at man ikke merker at de kommer.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 07:59
Ettersom jeg så og si ALDRI kjører i sentrale strøk så må jeg si VESS er et gedigent overtramp. Nå skal jeg altså sitte å høre på dette tullet hver gang jeg kjører sakte med elbilen,mens bensin bilen er helt stille. Blir ikke elbil neste gang om dette ikke kan skrus av

Det skrus nok enkelt av ved å plugge ut kabelen til høyttaleren ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Softblue

Den som plugger ut VESS kan nok få en interessant diskusjon med forsikringsselskapet om hvor irriterende VESS lyden er. Tror ikke man vinner den diskusjonen. Tror det er like fruktbart som å diskutere at det er ubehagelig å bruke sikkerhetsbelte.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Chris Neumann Ruud

Robert Llewellyn setter det litt på spissen i introen her, men poenget er ganske bra, siden det tross alt er en sjåfør i bilen:

https://youtu.be/sjfCOkQr_MI
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jpg

Har ikke VESS selv (model 3), men må si at enkelte biler støyer unødvendig MYE.

Noen EL-biler støyer mer på 100m avstand, enn hybriden som parkerer 10m unna. Er dessuten ikke alltid "hvit støy" slik regelverket fremover krever, men ofte en form for høyfrekvent hvine lyd...

Er ikke mot VESS i prinsippet, men enkelte bilprodusenter har definitivt vært kreative med lyden, samt justert lydnivået til å matche nivået til eldre relativt bråkende bensin biler kjørende i 20km/t.
Dessuten en del som IKKE justerer støynivået etter fart, men derimot bråker like mye hele tiden, også stillestående.

Tipper det er mange biler med VESS som ikke tilfredstiller de nyeste VESS kravene nå  :P
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

OhmPaPa

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 09. juli 2019, klokken 06:36
Løsningen er enkel hvis man vil slippe lyden. Aldri kjøre saktere enn 20 km/h og de gangene man må så bruker man harde akselerasjoner og bråbremsinger fra 0-20 og 20-0. :)

Skjønner du spøker - men jeg er sikker på at en del bilister vil kjøre fortere enn før i boligområder for å slippe å irritere seg over lyden. Loven om utilsiktede konsekvenser.

Øggen

Ifølge rykte, skal alle Model 3 bygd etter 01.09.19 ha fått høgtaler bak det allerede kjente gitteret.

https://twitter.com/Model3Owners/status/1171108435804532739?s=19
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA