Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix lys fungerer ikke

Startet av nilsen_79, lørdag 31. august 2019, klokken 09:03

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:45
Etter mye blinking av møtende trafikk fant jeg ut at mine adaptive ikke funker. Får ingen A ved det blå symbolet når jeg holder hendelen fram i 1+ sekund. Adaptive aktivert i meny. Testet på bekkmørk landeveg i 80 km/t :( Min er produsert i mai 2019.

Tro ikke du skal ha A i det blå lyset som indikerer fjernlys, gjør i alle fall ikke hos meg, men det skal stå auto lys med grønt til høyre for det blå lyset. Det gjør det i alle fall hos meg og det fungere. Teste det i dag da det slår inne på steder som er litt mørke / gatebelysning dekket av trær og på E18 mellom Asker og Liertoppen der gatebelysning er borte i flere km (skal de ikke fikse det snart - har vært slik lenge). Kommer automatisk på og blender elegant ned eller lyser opp til høyre for bilen foran  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Oki, men aldri sett grønn A helller og jeg prøvde alle mulige kombinasjoner ikveld :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Nordlands

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:45
Etter mye blinking av møtende trafikk fant jeg ut at mine adaptive ikke funker. Får ingen A ved det blå symbolet når jeg holder hendelen fram i 1+ sekund. Adaptive aktivert i meny. Testet på bekkmørk landeveg i 80 km/t :( Min er produsert i mai 2019.
Du skal ikke dytte frem hendel med adaptive fjernlys, det er manuell overstyring. Med lys på auto skal det komme grønt symbol med "auto" til høyre når du kjører i mørket, og dersom hastigheten er over ~50 og det ikke er gatelys kommer da adaptive fjernlys på.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

JorgenM

Ok, skal kjøre meg en tur i kveld igjen og prøve slik du sier. Er hverken gatelys eller bebyggelse i 80-sonen jeg tester.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Ble ikke noe klokere etter dagens kjøretur heller. Automatisk fjernlys funker fint og grønn AUTO kommer opp, men ingenting når jeg velger adaptive. Prøvde å endre dette når jeg kjørte ca 60 km/t også.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

#20
Sitat fra: JorgenM på torsdag 12. september 2019, klokken 23:54
Ble ikke noe klokere etter dagens kjøretur heller. Automatisk fjernlys funker fint og grønn AUTO kommer opp, men ingenting når jeg velger adaptive. Prøvde å endre dette når jeg kjørte ca 60 km/t også.

Og du har prøvd å aktivere det ved å skyve venstre hendel frem og holde den der noen sekunder. I første omgang skifter du til fjernlys men etter et sekund eller så er adaptiv aktivert - mener jeg å huske. Nå det er gjort så trenger du ikke tenke mer på den saken. Neste gang du er ute å kjører skal det komme på automatisk når bilen merker det ikke er veibelysning og tror faktisk ikke du trenger å nå 50 km/t da min har slått seg på i ca 40.

Eller så er du rammet av samme feil som tråden dreier seg om...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Som tidligere nevnt finnes det en tråd på UK forum vedrørende noe som ser ut som om det finnes en batch av ikke fungerende matrix lys. Ser ut som Jaguar har erkjent de faktiske forhold, men at en fiks fortsatt ikke er tilgjengelig. Kan være hardware feil fra underleverandør for alt jeg vet. I så fall blir det vel en relativt omfattende sak å utbedre. Hvis fjernlys/autodimming fortsatt fungerer så er jo bilene i hvert fall fullt ut brukbare. Kjipt at ikke matrix lys fungerer selvføgelig. Utrolig kul feature  :)

nilsen_79

Samme feil som hos meg. Matrix fungerer ikke. Meld inn til forhandler. Si gjerne også at du har fiklet alt du kan med lyshendelen også. Så slipper du å få time om to uker, bare for at de skal fikle med lyshendelen, får så å finne ut at det ikke hjelper 🙂

Sitat fra: JorgenM på torsdag 12. september 2019, klokken 23:54
Ble ikke noe klokere etter dagens kjøretur heller. Automatisk fjernlys funker fint og grønn AUTO kommer opp, men ingenting når jeg velger adaptive. Prøvde å endre dette når jeg kjørte ca 60 km/t også.

Tellus

Ser ut som om en løsning er på gang nå.

SitatJust had a phone call from the dealer.
JLR, aided I believe by input from this forum, have deduced the cause of the problem.
A lot of acronyms were flying about, so forgive me if I conflate bits of them, but the gist is -

Sometime in Spring a coding change to the Build Configuration File accidentally omitted the fact that the HSE has ADB as standard.
All subsequently built HSEs have had their ECUs programmed without the knowledge that ADB was onboard.
This explains why the cars passed factory QC and were "OK" on dealers' OBD diagnostics, neither bothering to check the functionality of something that "wasn't there".

Good news is, JLR are coding up the necessary update to the BCF and wiring it to my dealer (hopefully sometime today) and they will be reprogramming the car via the OBD.

JLR will be issuing a recall for all HSEs built since the start of the problem, so expect a message from your dealer soon.

Enjoy your night motoring !

P.S.
If any of you are driving SE or S models with optioned ADB which doesn't work, you might not be caught by the recall, so make sure your dealer is aware that the problem also applies to you.
I can't remember if any of the afflicted respondents were not HSE, it's not a detail I asked for, but if there are none and ADB SEs are working, I'm astonished that none of them popped up as greens in the middle of our red block.


https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=2431&sid=aa746c68961430824185437d0e603227

JorgenM

Da er det kanskje håp :) Min er en S forresten.
Meldte inn problemet til Nardo Bil i Trondheim idag.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bjotings

I-Pace S har vel ikke hverken adaptive eller matrix lys med mindre du har dette som en tilleggspakke. Automatisk blending av lysene er på SE og HSE utgavene.
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

JorgenM

#26
Har det selvsagt som tilleggspakke ja.

Måtte velge S fordi jeg ikke ville ha skinn.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Dette synet møtte meg da jeg startet bilen idag. Har ikke endret noe siden sist.. Har ingen forklaring på hvorfor det funker nå. Får teste etter mørket ikveld :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Tellus

Kan Jaguar ha sendt en push over nettet? De gjorde dette for ca et halvt år siden da der var en del problemer med sorte skjermer.

Chimp

Sitat fra: bjotings på fredag 13. september 2019, klokken 19:48
I-Pace S har vel ikke hverken adaptive eller matrix lys med mindre du har dette som en tilleggspakke. Automatisk blending av lysene er på SE og HSE utgavene.

Nå finner du på?
S har adaptive, jeg kjører med standard lys og den blender ned selv.

Forskjellen opp til SE(eller tilvalg) er at SE har sterkere/like mange mange lys som matrix=full LED. Og så er matrix slik at den blender av stråler og ikke hele greia.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA