Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix lys fungerer ikke

Startet av nilsen_79, lørdag 31. august 2019, klokken 09:03

« forrige - neste »

nilsen_79

Det er på utenlandske forum beskrevet at flere biler utlevert siste to måneder ikke har fungerende Matrix LED-lys. Man velger i lysmenyen adaptive/dynamiske lys (ikke automatiske), slik man skal gjøre når man har Matrix lys. Dette medfører ingen lysende autolampe nede  til høyre i skjermen ved speedometeret. Matrix led lys fungerer da ikke. Velger man automatisk i lysmenyen, er det kun autoblending av hele lyset(slik det er hvis man ikke har Matrix lys). Man får også da opp at det lyser auto nede til høyre ved speedometeret. Å vri og dytte på lysstaken har ikke noe å si.

Mitt spørsmål er om de som har fått levert ut bil siste par måneder har fått sjekket om Matrix led lys fungerer som det skal. Har jo vært en lys årstid siden disse bilene ble utlevert.

Ingeniøren

Bil levert i begynnelsen av juli.

Min står på adaptiv fjernlys og autolys virker, mao får opp autolys lampe nede til høyre og at lys er på nede til venstre. Har ikke fått testet det enda da det er stort sett lys på veien der jeg kjører, men tok igjen en lastebil her om dagen der noe veibelysning var slukket og da så jeg at noe lys ble borte, men økte til høyre for bilen, så jeg tror det virker.

Blir vel snart mulig å teste for det. Har tenkt tanken å ta meg en tur sent for å teste et sted uten lys, men har blitt med tanken...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

På min skrudde Matrix seg ofte på i tunneler, så går an å teste det. Lyste opp tunnelveggen. Merk at fjernlysikonet også blir blått når det er aktivt fjernlys.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaNat

Vi fikk vår sent i juni, og hos oss virker ikke de adaptive fjernlysene. Full automatisk av/på fungerer, men den adaptive varianten virker ikke. Fjernlys slår seg aldri på av seg selv, og når jeg slår de på manuelt blender de ikke av for møtende trafikk.

Bilen er inne hos Nardo bil i Trondheim for å få undersøkt dette. Får den tilbake på mandag, håper de får løst dette til da.

Tellus

Man må kjøre i en viss hastighet før matrix lys starter opp. Var det minimum 50 km/t ?

daktari

Sitat fra: Tellus på lørdag 31. august 2019, klokken 10:28
Man må kjøre i en viss hastighet før matrix lys starter opp. Var det minimum 50 km/t ?
stemmer, noen og førti funker også mener jeg å huske.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nilsen_79

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 31. august 2019, klokken 09:39
Bil levert i begynnelsen av juli.

Min står på adaptiv fjernlys og autolys virker, mao får opp autolys lampe nede til høyre og at lys er på nede til venstre. Har ikke fått testet det enda da det er stort sett lys på veien der jeg kjører, men tok igjen en lastebil her om dagen der noe veibelysning var slukket og da så jeg at noe lys ble borte, men økte til høyre for bilen, så jeg tror det virker.

Blir vel snart mulig å teste for det. Har tenkt tanken å ta meg en tur sent for å teste et sted uten lys, men har blitt med tanken...

Da høres det ut som Matrix også vil fungere hos deg. Hos de det IKKE fungerer hos, får man ikke autolyset nede til høyre når adaptive fjernlys er valgt. Merk at man får autolyset når man velger automatiske fjernlys i innstillingene(dette er ikke Matrix slik jeg forstår det).

Ingeniøren

Matrix funger ja - oh YES !

Tok meg en liten omvei hjem fra sen jobb i dag, over Sollihøgda og Lierdalen mot Drammen. Der er det flere strekker uten veilys og herlig å se hvordan bilen skifter til fjernlys og dimmer ned når biler kommer i mot. Har ikke hatt bedre lys  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Jeg fikk også endelig testa Matrix-lysa igår og de funket perfekt.
Mildt sagt en enorm oppgradering fra i3 (og forsåvidt Tesla også)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Corep

Enig, det beste lyset jeg har hatt på noen bil. Det eneste er at det hender en gang i blant at motgående trafikk blinker på meg, noe som tyder på at de likevel blir blendet?

Ingeniøren

Sitat fra: Corep på lørdag 07. september 2019, klokken 08:34
Enig, det beste lyset jeg har hatt på noen bil. Det eneste er at det hender en gang i blant at motgående trafikk blinker på meg, noe som tyder på at de likevel blir blendet?

Mulig det lyser på grensen til for godt og når du ikke dimmer ned tror de kanskje du kjører med fjernlys noe du faktisk delvis gjør...Fikk ingen som blinket av motgående nå jeg testet.

Og så har du de som leker politi og skal passe på at alle gjør ting riktig. Du treffer dem ofte på fartsgrensen i venstre felt selv om høyre er leding og noen vil forbi...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Med Matrix-lysene ser du veldig godt at motgående bil eller den du ligger bak er blendet mens det lyser rundt bilen. Du skal også ha blått fjernlys-symbol med en A inne i.

Det kan sikkert bli litt lysforurensing allikevel som plager motgående biler, men jeg synes ikke det var mye klager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Sitat fra: OlaNat på lørdag 31. august 2019, klokken 10:22
Vi fikk vår sent i juni, og hos oss virker ikke de adaptive fjernlysene. Full automatisk av/på fungerer, men den adaptive varianten virker ikke. Fjernlys slår seg aldri på av seg selv, og når jeg slår de på manuelt blender de ikke av for møtende trafikk.

Bilen er inne hos Nardo bil i Trondheim for å få undersøkt dette. Får den tilbake på mandag, håper de får løst dette til da.
At de ikke blender av når du slår på fjernlys manuelt er som det skal være, manuell overstyring. Jeg bruker det på steder der gatelys slutter for å lyse opp mørket foran, da auto ikke slår på før man forlater opplyst område. Dytter da hendel frem for å slå på og bak for å gå tilbake til auto litt etterpå, fjernlys fortsetter da å lyse i adaptiv modus.

Regner med du har sjekket at lys er innstilt på adaptiv og ikke bare automatisk fjernlys.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

JorgenM

Etter mye blinking av møtende trafikk fant jeg ut at mine adaptive ikke funker. Får ingen A ved det blå symbolet når jeg holder hendelen fram i 1+ sekund. Adaptive aktivert i meny. Testet på bekkmørk landeveg i 80 km/t :( Min er produsert i mai 2019.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Mitt VIN et forresten 816 (5., 4. og 3. Siste sifre) og innenfor problemgruppa som de på det britiske forumet har funnet. Da blir det vel å kontakte forhandler...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA