Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Defekt girkasse

Startet av thlind1, fredag 30. august 2019, klokken 20:42

« forrige - neste »

thlind1

Jeg har en Kia som har gått ca 50000km. På mandag stoppet bilen og hadde ikke framdrift hverken i revers eller drive. Etter at bilen ble tauet inn ble det bekreftet at girkassen var defekt. Kia hevder jeg har «puttet» bilen i park mens den har vært i bevegelse. Noe jeg vet ikke har skjedd. I forbindelse med girkasse havari hadde jeg problemer med å få bilen i bevegelse når bilen ble satt i revers. Det blir tregt å bytte gir og bilen må stoppes og startes på nytt. Dette skjedde 2 ganger før bilen oppførte seg normalt. Etter ca 1 km med normal kjøring skjedde havari av girkasse. Det har også skjedd noen flere ganger at bilen har vært vanskelig å få i bevegelse når bilen har stått i gir. Nå krangler jeg med Kia om garanti eller ikke. De hevder det er feilbruk av bilen og som sagt at jeg har flyttet gir fra drive til park i bevegelse. Dette burde jo ikke være mulig i en moderne bil. Noen som har erfaring med samme problemer. Setter pris på svar da dette kan bli veldig dyrt. Kia antydet ca kr 75000 for reparasjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk

hanche

Det er nok fullt mulig å sette den i park mens bilen er i bevegelse, ja. Jeg gjorde det selv en gang, med den første Soulen min (2016-modell, nå kondemnert av helt andre grunner). Det skjedde i lav hastighet, og jeg var i ferd med å stoppe uansett. Det kom en serie klikkelyder inntil bilen stoppet. Jeg var selvsagt engstelig for at jeg hadde ødelagt noe, men det gikk bra den gangen. Jeg var nokså fersk Soul-eier den gangen, og det var vel reflekser fra alle år med manuelt gir som slo inn. Men om du har kjørt 50000 km, så har du nok lagt slike uvaner bak deg for lengst.

Du må uansett trykke inn knappen på girspaken for å sette den i P, men det er også eneste sikkerhet mot at det skal skje.

Jeg har ingen gode råd til hvordan du skal forholde deg i denne konkrete saken, men det er snakk om stort nok beløp til at det kan være verdt pengene å konsultere en advokat. Da gjerne en som har erfaring med den typen saker.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Høres litt rart ut for når man setter automaten i park er kassa i fri men parkbremsen slå inn, det er denne du kan høre som klikkelyder, sliter på parkbremsen men du skal ikke få havari  :o .... har ikke gjort dette på Kia'n men har en fossil med automat og den bare raper/klikker litt heftig i kassa hvis den ikke står stille
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

ProsjektX

Nå vil det jo uansett være Kia som har bevisbyrden, så be de med å dokumentere sin påstand med feilkoder, logger, bilder og annen relevant dokumentasjon som de mener underbygger at det er DU som har gjort noe feil.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Larry King

TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

Farad

#5
Hei, Jeg har akkurat samme problem, har solgt en kia soul 2015 model som har fortsatt garanti, for ca. Tre måneder siden til noen. Kjøperen kontakte meg for noen dager siden og vil at jeg betaler 60000 kr. Han har levert bilen til kia på grunn av ulyd fra girkasse! Kia sier at bilen trenger en ny girkasse og garantien dekker ikke det. De sier at jeg har satt bilen på feil gir mens bilen var i bevegelse! Noe jeg har aldri gjort! Jeg har hatt mange automat biler tidligere og er godt kjent med dem. Jeg synes at det er helt utrolig at de har produsert en bil med dårlig girkasse og skydler på folk slik at det er våres feil! Jeg skal kjempe for mine rettigheter og skal til media og tv2 hjelpr deg med dette. Skal skaffe advokat også. 

Bilen er bare fire år gammel og har nybilgaeanti, dette skal ikke skje med en såpass ny bil! En nybilsgaranti skal dekke ihvertfall girkasse. Farad.

Usikker

Vet ikke resultatet av denne og den andre saken om defekt girkasse men jeg har testa dette med å få bilen i park eller revers under kjøring og på min bil virker det kanske umulig...
Kan fint sette den i N når jeg kjører og tilbake til D men i R vil den ikke
For å få til R må jeg trykke på bremsen og trykke inn knappen på girkula samtidig
Kan f.eks, ikke stå stille i N og så dytten den i R bare ved å klemme inn knappen på girkula, må også trykke inn bremsen
Hvis man står stille i N og holder i kula kjenner jeg et lite klikk når jeg trykker på bremsen så det virker som det er 2 spærrefunksjoner som må ryke for å klare dette dvs. å få den i R bare ved å dytte på girstanga
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Øyvind.h

Er det ikke P som er problemet? Altså fra D til P i fart?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hanche

Du kommer ikke fra D til P uten å gjennom R.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Electric cars in Norway

Dette er bare så trist og slikt skal vel ikke kunne skje. Her mener jeg det må være en funksjonsfeil som ikke en kunde skal belastes for.

hELgenen

Trodde det var klin umulig å sette en bil i P når den var i bevegelse...men der tok jeg feil. Men hvorfor i svarte er det mulig? Og gjelder det alle biler?

RJK

Sitat fra: JBS på onsdag 15. juli 2020, klokken 23:07
https://www.greencarreports.com/news/1128853_2015-2016-kia-soul-ev-recalled-for-rollaway-risk?fbfanpage&fbclid=IwAR2a-2SMzjXhX1wsc7bCCGuirwfFXr2qr2wMM7928OAHu7NP8uOw-JOSu7w

Den lenken er nok gull verdt for en advokat. Her er en velkjent feil, som de har gjort recall for, ihvertfall i visse markeder.  Det er sånn sett dårlig nytt for KIA, selv om de har advart mot dette i dokumentasjonen.

Dette skal altså ikke kunne skje, om de hadde fikset problemet de selv har akseptert at er et problem, og kan da ikke bare "klausulere" seg vekk fra ansvaret.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Peacock

Har vurdert Kia som neste elbil, men etter stadig girkasse trøbbel og fornektelse fra Kia blir det et annet merke for oss. Flott med slik info på dette forumet.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

Electric cars in Norway

Peacock :+1: Det er jo derfor vi er her inne  - for å hjelpe hverandre. :+1: Når det er sagt så er det en fin el bil og BOS og de andre merkebutikkene er flinke til å ta vare på sine kunder. Dette med denne saken er derfor unntaket som bekrefter regelen.... tror jeg..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA