Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 ladeboks og 2 kabler

Startet av Olee, fredag 30. august 2019, klokken 15:47

« forrige - neste »

Olee

Hvordan har dere med både type 1 og 2 biler løst "kabelrotet" som fort blir når man har flere kabler? Jeg har søkt etter en 3d-printet holder for type 2 enden som skal inn i ladeboksen, men det fant jeg ikke (kun enden som skal inn i bilen). Da blir det gjerne bare en enkel kabelholder til den kabelen som ikke er i bruk. Noen som har en fin løsning?

cra

Med Fusion 360 (gratis til privat bruk) burde det være nokså kjapt og greit å designe en slik du er ute etter. Et helt greit nybegynner-prosjekt, egentlig. Det handler bare om å trace riktig form og så strekke den ut i Z-aksen.

https://www.youtube.com/watch?v=1S2C-21C0gQ viser hvordan man kan importere en tegning og trace den. Tegn omriss rundt kabelenden, og scan/fotografer inn. (Tips: ta med noe på tegninga som du vet eksakt mål på, så det blir enklere å skalere den)

Når jeg tenker meg om så er vel forresten begge endene på Type2 like, og da skal det (i teorien) bare være å skalere opp en av de du finner, så skal den andre enden passe. Det kan du gjøre direkte i det meste av slicer-software. (Tips: Prøv å flytte nesten hele printet til under bed; da kan du printe bare toppen og se at den passer rundt Type2-kontakta)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingeniøren

Kjøp noe kraftig strips som kan åpnes og lukkes eller liknende og kveil opp kablene og strips rundt på en side. Lader du stort sett på jobb eller liknende der du har fast avstand til ladepunkt, så bruk to strips eller reiner slik at du kun jobber med en del av kabelen som er akkurat lang nok. Kan du ikke unngå å legge kabel på gulvet så er lette hansker en del av pakka.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

svingen

Henger de bare opp i små "kroker" enklere enn og feste i 3d print :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ingeniøren

#4
Leste vel ikke alt og tenkte mer på logistikken med kabler på tur. Til hjemme lader foretrekker jeg spiral kabel, litt avhengig av hva som passer sef, og en kontaktholder som dekker kontakt punktet.

Edit: Noe slikt :
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-dummy-vinklet-versjon?tm=
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Vi er forskjellige, jeg har aldri likt spiralkabler til noe som helst.

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på mandag 02. september 2019, klokken 16:31
Vi er forskjellige, jeg har aldri likt spiralkabler til noe som helst.

Og takk og lov for det  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Olee

Sitat fra: cra på fredag 30. august 2019, klokken 22:09
Med Fusion 360 (gratis til privat bruk) burde det være nokså kjapt og greit å designe en slik du er ute etter. Et helt greit nybegynner-prosjekt, egentlig. Det handler bare om å trace riktig form og så strekke den ut i Z-aksen.

Når jeg tenker meg om så er vel forresten begge endene på Type2 like, og da skal det (i teorien) bare være å skalere opp en av de du finner, så skal den andre enden passe. Det kan du gjøre direkte i det meste av slicer-software. (Tips: Prøv å flytte nesten hele printet til under bed; da kan du printe bare toppen og se at den passer rundt Type2-kontakta)
Nå pleier bare jeg å sende bestillinger med en link til filen som skal printes, har ikke peiling på dette selv  :P
Men det er kanskje ikke så dumt med en nedskalert type2 holder :)

Sitat fra: pberg på tirsdag 03. september 2019, klokken 08:51
Noe slikt?
https://www.thingiverse.com/thing:1425959
Den kunne nok ha fungert bra :)

HCO

Jeg har to PodPoint-bokser. Til å begynne med syntes jeg de var litt store og klumpete sammenlignet med mye annet som er å få kjøpt. Men etterhvert setter jeg mer og mer pris på at den er konstruert som en "kabeltrommel". På en av boksene veksler jeg mellom 3 forskjellige kabler (2 som er "fastmontert" for enkel lading innenfor og utenfor garasjen, og 1 som er helt løs). Kablene som ikke er i bruk, ligger pent og pyntelig på og rundt boksen.

Om du har en kompakt lader, kan du kanskje få til en lignende funksjon ved å skru opp en holder for støvsugerslange/hageslange? For eksempel denne (på finn.no til 70 kr eller hos Flexit-forhandlere til 269 kr): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144283007

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

cra

Sitat fra: Olee på tirsdag 03. september 2019, klokken 12:09
Men det er kanskje ikke så dumt med en nedskalert type2 holder :)

For ordens skyld; jeg trur du må skalere opp; enden som skal i laderen er vel litt større enn den som går i bilen.

Sitat fra: Olee på tirsdag 03. september 2019, klokken 12:09
Sitat fra: pberg på tirsdag 03. september 2019, klokken 08:51
Noe slikt?
https://www.thingiverse.com/thing:1425959
Den kunne nok ha fungert bra :)

Den ser ut til å være tilpasset pistolen i tillegg til selve Type2-kontakten, så jeg er usikker på hvor bra den vil passe når den evt. skaleres. Jeg ville gått for noe enklere, som f.eks. denne https://www.thingiverse.com/thing:2534662 eller kanskje denne (som fungerer som kabelholder også) https://www.thingiverse.com/thing:2267787
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pberg

Jeg har to slike som jeg linket til, og den øverste delen holder ikke fast på pistolen, den er bare stukket opp i den. Den nederste holder pistolen oppe. Jeg måtte lage denne noe kortere (altså nermere veggen) for å få det til å passe med mine ladekabler.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Olee

Sitat fra: cra på tirsdag 03. september 2019, klokken 12:35
Sitat fra: Olee på tirsdag 03. september 2019, klokken 12:09
Men det er kanskje ikke så dumt med en nedskalert type2 holder :)

For ordens skyld; jeg trur du må skalere opp; enden som skal i laderen er vel litt større enn den som går i bilen.

Sitat fra: Olee på tirsdag 03. september 2019, klokken 12:09
Sitat fra: pberg på tirsdag 03. september 2019, klokken 08:51
Noe slikt?
https://www.thingiverse.com/thing:1425959
Den kunne nok ha fungert bra :)

Den ser ut til å være tilpasset pistolen i tillegg til selve Type2-kontakten, så jeg er usikker på hvor bra den vil passe når den evt. skaleres. Jeg ville gått for noe enklere, som f.eks. denne https://www.thingiverse.com/thing:2534662 eller kanskje denne (som fungerer som kabelholder også) https://www.thingiverse.com/thing:2267787
Er ikke den enden mindre?  ??? Må jeg ut å sjekke i bilen..  :-[ Uansett så tenkte jeg ikke å skalere den pberg la ut link til, det var heller istedenfor skaleringen på en "vanlig" en :)

pberg

Enden mot laderen er mindre enn enden mot bilen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

cra

Jepp; den er mindre. Jeg har nok latt meg forlede av bilder på nett der jeg ikke har hatt noen referanse.  :-[ Var ute og sjekka nå, og dere har helt rett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA