Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og Y og produksjons-effektivisering

Startet av JorEl, onsdag 28. august 2019, klokken 17:27

« forrige - neste »

PionerThink

Tok en kjapp sjekk:
http://ports.com/sea-route/port-of-rotterdam,netherlands/port-of-san-francisco,united-states/#/?a=0&b=0&c=Port%20of%20Rotterdam,%20Netherlands&d=Port%20of%20San%20Francisco,%20United%20States
Endret så til Shanghai, Kina, og det skiller 4,5 døgn som ikke nødvendigvis er helt riktig?!
Pris blir vel heller mer avgjørende hvis det er 10% billigere å bygge i Kina?
Hvis ikke Trump finner på noe med toll på eksport av biler fra US som Kina ikke har, og dermed legger inn sanksjoner eller noe :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

sjokomelk

Volvo bygger jo allerede biler som skal selges i Europa på fabrikker i Kina og sender de med båt. Og så sender de bilene de bygger i Gøteborg med båt til USA. All denne ekstra frakten fordi Trump er i tollkrig med kineserne.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

Ikke overrasket hvis det er hovedgrunnen til tollkrigen til Trump; få Tesla til å forrurense mest mulig:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Thob

Hmm.. elon bekreftet på Twitter at Texas model Y vil bli produsert med 4680-batterier fra start. Da må vi anta at de tenker å gjøre det samme med Berlin model Y siden de to fabrikkene vil være ferdig noenlunde samtidig. Det hadde isåfall vært fantastisk, men samtidig uttalte han nylig at det vil ta 12-18 måneder før fullskala produksjon av 4680. Hva tenker folket?

telcontar

Mye motstridende info rundt omkring, får håpe Tesla har bedre kontroll enn det som gis inntrykk av i media.

Electric cars in Norway

#36
Sitat fra: telcontar på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:25
Mye motstridende info rundt omkring, får håpe Tesla har bedre kontroll enn det som gis inntrykk av i media.

Tesla har full kontroll. Det er jeg sikker på.. Trikset er å bare si mye hele tiden og så bare gjøre noe..... dette er de gode på.

Vi vet jo dette under fra april

https://www.elbil24.no/nyheter/bekrefter-forsinkelse-for-tesla-model-y/73633761

Thob

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 19. mai 2021, klokken 17:01
Sitat fra: telcontar på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:25
Mye motstridende info rundt omkring, får håpe Tesla har bedre kontroll enn det som gis inntrykk av i media.

Tesla har full kontroll. Det er jeg sikker på.. Trikset er å bare si mye hele tiden og så bare gjøre noe..... dette er de gode på.

Vi vet jo dette under fra april

https://www.elbil24.no/nyheter/bekrefter-forsinkelse-for-tesla-model-y/73633761

Joda, vi vet jo at det har vært intensjonen fra start å produsere med 4680 i Berlin, men for noen uker siden sa Musk at cellene ikke var pålitelige nok pr nå til å sette i bilene (og at fullskala produksjon ville ta 12-18 måneder) De utsagnene er jo ganske motstridende til at han nå twitrer at Texas vil produsere med 4680 fra start.


daktari

4680 med gammel kjemi kanskje, en hack altså?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


daktari

Godt poeng. Hvor lang forsinkelse kan de tåle?
På den annen side er jo sikkert plan B å fortsette med 2170 som jo funker meget godt. Men kjedelig for plaid-kundene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Når Plaid nevnes så tenker jeg Model S. Det har vel vært planen hele tiden at modelS LR og Plaid skal ha samme batterier(1865), men ny kjemi. Stemmer ikke det? Edit: Kun Plaid+ skal ha 4680.(?)

Og alt av nåværende TM3 og Y får 2170.(?)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Thob

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:47
Når Plaid nevnes så tenker jeg Model S. Det har vel vært planen hele tiden at modelS LR og Plaid skal ha samme batterier(1865), men ny kjemi. Stemmer ikke det? Edit: Kun Plaid+ skal ha 4680.(?)

Og alt av nåværende TM3 og Y får 2170.(?)

Nei. Se link til artikkel over. Har blitt sagt at model Y skal ha 4680 fra start både fra giga Berlin og Texas. Var også dette Musk bekreftet nylig. Er derfor det begynner å bli forvirrende når han også sier at det vil ta tid å få 4680-produksjonen opp å gå

JorEl

-Har blitt sagt at model Y skal ha 4680 fra start både fra giga Berlin og Texas.

Enig. Men jeg skrev,  "-Og alt av nåværende TM3 og Y får 2170". Nåværende er nøkkelordet :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Radial

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:47
Når Plaid nevnes så tenker jeg Model S. Det har vel vært planen hele tiden at modelS LR og Plaid skal ha samme batterier(1865), men ny kjemi. Stemmer ikke det? Edit: Kun Plaid+ skal ha 4680.(?)

Og alt av nåværende TM3 og Y får 2170.(?)

Lage egen chassis-linje for Plaid med 4680 virker lite hensiktsmessig...siden jeg oppfatter 4680 som en type batteri som må ha "structural battery-pack"?
Da blir det mye custom-arbeid med hver eneste Plaid.

Tipper S og X kommer med 4680 de også når de er refresh'ed til høsten, men kanskje færre celler enn Plaid.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA