Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og Y og produksjons-effektivisering

Startet av JorEl, onsdag 28. august 2019, klokken 17:27

« forrige - neste »

PionerThink

#15
Sitat fra: telcontar på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:25
Jeg hadde en slik Avensis 2007 modell, kjøpt splitter ny. Aldri hatt så mye feil med en bil. Broren min kjøpte samtidig med meg, der måtte de bytte stempler bare etter noen måneder. Begge bilene var fulle av feil.

Byttet dritten etter 1.5 år til BMW og aldri angret siden.

Tror det finnes mandagsbiler, og dere må ha vært max uheldige ???
Kjøpte også splitter ny Avensis i 2007 (fruens valg), men hadde aldri en feil med den :o
Syntes den var altfor ullen i sving, for daff, brukte for mye i.f.h.t hva de lovde, så jeg byttet også til BMW og har aldri kjøpt noe annet etterpå :+1:
Satser derfor på at kvaliteten på Model Y nyter godt av at produksjonen av Model 3 har pågått i noen år når de første bilene ruller ut neste år :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:53
Sitat fra: telcontar på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:25
Jeg hadde en slik Avensis 2007 modell, kjøpt splitter ny. Aldri hatt så mye feil med en bil. Broren min kjøpte samtidig med meg, der måtte de bytte stempler bare etter noen måneder. Begge bilene var fulle av feil.

Byttet dritten etter 1.5 år til BMW og aldri angret siden.

Tror det finnes mandagsbiler, og dere må ha vært max uheldige ???
Kjøpte også splitter ny Avensis i 2007 (fruens valg), men hadde aldri en feil med den :o
Syntes den var altfor ullen i sving, for daff, brukte for mye i.f.h.t hva de lovde, så jeg byttet også til BMW og har aldri kjøpt noe annet etterpå :+1:
Satser derfor på at kvaliteten på Model Y nyter godt av at produksjonen av Model 3 har pågått i noen år når de første bilene ruller ut neste år :)
Ja, får satse på det. Sånn som Avensis 2009 (ny modell) hadde jo til og med noise-cancelling i høyttalerne, lenge før jeg hadde hørt om det i hodetelefoner. Noe for Tesla. I tillegg hadde den keyless og startknapp. En trengte rett og slett ikke å ta ut nøkkelen fra lommen. På Tesla 3 må jeg ta mobilen opp av lommen og vekke den før jeg får opp døren....hver gang..... På Avensisen kunne regnsensor stå på Auto, og virket bra hver gang. På Model 3 går de for sakte på auto....HVER GANG!!
Får håpe de biter i noen sure epler og ringer en venn og får fikset dette til Model Y er på veien. Ser jo de har forbedret og forrnklet mye annet fra Model S til Model 3 så verksted har blitt kuttet ut.
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Hvis du ikke får til å åpne bilen ved å koble til app på mobil så tenker jeg at det er noe galt med telefonen din. Jeg hadde store problemer før jeg kjøpte meg en nyere mobil, og nå har jeg omtrent aldri problemer. Det har hendt en og annen gang at jeg har måttet åpne appen, og jeg vet ikke hvorfor. Men 99,99% av tiden fungerer det knirkefritt.

telcontar

Strømsparing på mobil kan også være årsaken her. At appen lukkes av OS'et for å spare strøm. Skjer stadigvekk med Garmin Connect appen som er alltid skal være på siden jeg har min Fenix klokke tilkoblet til telefon, men ser at telefonen stenger appen for å spare strøm.

Ikke direkte sammenlignbart med bil og klokke, men er ikke umulig.

ToWalkOrDrive

Hmmm....godt å høre det virker på andre, med tanke på fremtidig telefon. Det er nok å vekke mobilen med å trykke en kjapp gang på av/på-knappen, eller hva det er. Da kan jeg åpne bilen (trenger ikke å finne frem til appen). Kan være at mobilen sover for tungt, ja.
Tesla Model Y                         2021-

nosi1202

Da blir det fabrikk i Tyskland som jeg ønsket meg. Spørsmålet da er om de første bilene som kommer er produsert der eller i Yankeeland. Jeg vil gjerne ha en tysk bil :)

https://www.dn.no/utenriks/elbil/tesla/elon-musk/ny-tesla-fabrikk-skal-bygges-100-mil-fra-norge/2-1-705416
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

OhmPaPa

Definitivt USA-biler først. De kommer til sommeren. Mens fabrikken i Tyskland bruker lang tid på å bygges.

Selv om Y produseres til sommeren kan det drøye før den kommer til Europa. Men kan ikke skjønne de drøyer helt til de tyske er klar til salg.

geear

Det tok ni måneder fra et gjørmehull til ferdig fabrikk med Model 3-produksjon på Gigafactory 3, i Kina...  :P

batterimannen

Sitat fra: gr på fredag 22. november 2019, klokken 16:40
Det tok ni måneder fra et gjørmehull til ferdig fabrikk med Model 3-produksjon på Gigafactory 3, i Kina...  :P

Tyskerne klarer ikke å kopiere noe sånt!
https://www.tu.no/artikler/den-nye-flyplassen-i-berlin-apner-endelig-i-2020/414612
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

OhmPaPa

Sitat fra: batterimannen på fredag 22. november 2019, klokken 20:42
Sitat fra: gr på fredag 22. november 2019, klokken 16:40
Det tok ni måneder fra et gjørmehull til ferdig fabrikk med Model 3-produksjon på Gigafactory 3, i Kina...  :P

Tyskerne klarer ikke å kopiere noe sånt!
https://www.tu.no/artikler/den-nye-flyplassen-i-berlin-apner-endelig-i-2020/414612

Eller så har de behov for å vise at de kan bedre.

Roy Aasen

I Tyskland så kan det gå fort...det kan også ta evig lang tid å få det til. Det trengs bare at en gruppe innbyggere som kanskje ikke er fornøyde.
Disse kan da klage på f..eks den  tildelte byggetillatelsen, eller noe annet de ikke er fornøyde med i sakens anledning,hvis det blir tilfelle så vil det ta mange år gjennom alle rettskanaler før det  blir en virkelighet. 

Forøvrig så er det ifølge Der Tagesspiege overveiende positivt ansett.

https://civey.com/umfragen/6774/wie-bewerten-sie-es-dass-der-e-auto-hersteller-tesla-seine-erste-europaische-fabrik-in-der-nahe-von-berlin-errichten-wird

emurof

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:08I Tyskland så kan det gå fort...det kan også ta evig lang tid å få det til. Det trengs bare at en gruppe innbyggere som kanskje ikke er fornøyde.

Man ville jo tro at innbyggere ville vært glade for å få kanskje tusenvis av arbeidsplasser i nærheten da.

PionerThink

Hvor sannsynlig vil det være at Model Y produsert i Kina kan havne i Europa?
Står jo i denne artikkelen at prisen for å bygge i Kina er 10% billigere enn i Fremont: https://insideevs.com/news/391438/elon-musk-gigafactory-3-model-y/

Hvordan er avstanden fra Fremont USA vs Shanghai Kina mtp transport til Europa? Hvis de ikke klarer å bygge nok i USA kan jo det fort bli aktuelt ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

turfsurf

Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. januar 2020, klokken 13:39
Hvordan er avstanden fra Fremont USA vs Shanghai Kina mtp transport til Europa? Hvis de ikke klarer å bygge nok i USA kan jo det fort bli aktuelt ???
Med båt er det lengre fra Kina. Men man kan jo sende med tog den veien, men det blir nok dyrt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:05
Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. januar 2020, klokken 13:39
Hvordan er avstanden fra Fremont USA vs Shanghai Kina mtp transport til Europa? Hvis de ikke klarer å bygge nok i USA kan jo det fort bli aktuelt ???
Med båt er det lengre fra Kina. Men man kan jo sende med tog den veien, men det blir nok dyrt.
Tipper at prisen på båtfrakt fra Kina til Europa ikke er mye dyrere enn fra USA. Den eventuelle ekstra tiden det tar burde heller ikke være noe problem. Derimot tipper jeg at markedet i Kina og omliggende land nok vil ha alle bilene som produseres der. Tilsvarende vil Y kanskje bli prioritert solgt i USA for å posisjonere seg mot den kommende konkurransen der. Frykter litt at kompis som har bestilt en Y må vente en stund på den..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA