Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og Y og produksjons-effektivisering

Startet av JorEl, onsdag 28. august 2019, klokken 17:27

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

nosi1202

Spørsmålet er om den kommer tilsvarende tidligere også til Europa?
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

telcontar

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:49
Spørsmålet er om den kommer tilsvarende tidligere også til Europa?

De har ingen insentiver i USA denne gangen. Uansett så vil nok de levere mest mulig der før de kommer til Europa. Kommer bilene 3-4mnd tidligere enn planlagt i USA, så ser jeg ingen grunn at ikke skal gjøre det her også.

nosi1202

Det kan bety at det er en mikroskopisk mulighet for levering helt på tampen av 2020 i Norge.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Espen Hugaas Andersen

Tror egentlig ikke vi vil se kundebiler i Norge før 2021. Det de har guidet til av volum er bare 1000/uke i midten av 2020. Det dekker på ingen måte etterspørselen i selv California, så de må øke betrakelig fra dette før de har noen grunn til å sende biler noe sted.

Om de har problemer med å øke produksjonen tilstrekkelig i forhold til etterspørselen ved Fremont kan det hende at de første kundebilene for Europa faktisk vil produseres i Europa. Fabrikken i Europa skal starte opp i 2021.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nosi1202

Og akkurat det kan være verdt å vente på. En europeisk fabrikk i f.eks. Tyskland kan forhåpentligvis dytte kvaliteten i riktig retning.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Rosstopher

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 20:13
Og akkurat det kan være verdt å vente på. En europeisk fabrikk i f.eks. Tyskland kan forhåpentligvis dytte kvaliteten i riktig retning.

Er det bedre kvalitet på biler som bygges i Europa? Er f.eks. en Toyota som er satt sammen i Europa av bedre kvalitet enn en som er satt sammen i USA?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

nosi1202

Det var i alle fall sånn på MB og BMW tidligere. De som var produsert i USA var dårligere enn de tyske.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

e-Stig

Sitat fra: nosi1202 på fredag 25. oktober 2019, klokken 13:16
Det var i alle fall sånn på MB og BMW tidligere. De som var produsert i USA var dårligere enn de tyske.

Helt klart. Kulturen du kommer fra er avgjørende for kvaliteten på arbeidet som blir gjort.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

PionerThink

Tror at kvaliteten på f.eks BMW sine X-modeller produsert i Spartanburg USA ikke står tilbake for noe som er produsert i Europa. Antar de store bilprodusentene har kvalitetskontroller og legger lista høyt når de produserer i andre land, uansett hvilken verdensdel det ligger i.
Mulig det var litt verre før når det var mer manuelt arbeide involvert, men med dagens roboter og samlebånd blir nok feilmarginene mindre ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Espen Hugaas Andersen

Tror avstand mellom utviklingsavdelingene og fabrikkene har større betydning enn hvilket land fabrikkene ligger i. Da kan altså Model Y produsert i Europa være av dårligere kvalitet enn Model Y som produseres i USA.

Men dette er så klart ikke den eneste faktoren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. oktober 2019, klokken 13:13
Tror egentlig ikke vi vil se kundebiler i Norge før 2021. Det de har guidet til av volum er bare 1000/uke i midten av 2020. Det dekker på ingen måte etterspørselen i selv California, så de må øke betrakelig fra dette før de har noen grunn til å sende biler noe sted.

Om de har problemer med å øke produksjonen tilstrekkelig i forhold til etterspørselen ved Fremont kan det hende at de første kundebilene for Europa faktisk vil produseres i Europa. Fabrikken i Europa skal starte opp i 2021.
Nja, det kommer litt an på. Siden incentivene er kraftig redusert er prisene betrakelig høyere nå enn de var på f.eks Model 3. Tipper flere vil vente på SR denne gangen grunnet pris. Litt som med S og X hvor de de mindre batteriene generelt har solgt mye bedre enn de store. Spent på hvordan det et med incentivene i 2021 og 2022 i Norge.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 24. oktober 2019, klokken 22:34
Sitat fra: nosi1202 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 20:13
Og akkurat det kan være verdt å vente på. En europeisk fabrikk i f.eks. Tyskland kan forhåpentligvis dytte kvaliteten i riktig retning.

Er det bedre kvalitet på biler som bygges i Europa? Er f.eks. en Toyota som er satt sammen i Europa av bedre kvalitet enn en som er satt sammen i USA?
Toyota Avensis 2009-modeller solgt til Norge ble laget i England, et land som ikke har et godt rykte med tanke på kvalitet. Men delene er så sinnsykt bra testet og engineered at det bare virker. Tipper at Toyota og har et veldig bra produksjonssystem som det er lett å kopiere til et annet land. Uansett så var en slik Toyota Avensis noe med minst feil av alle biler, mens mange andre engelske biler har mest feil....og kanskje sjarm...men var egentlig veldig fornøyd med Avensisen... Så jeg tipper at dersom Tesla i USA er skit, så blir skiten kopiert til Europa og...med tanke på ting som betyr noe for driftssikkerheten. Når det gjelder panelgap og annen finish kan det selvsagt være forskjeller. Men ser en nå på en Model S (som jeg hadde på verksted hele tiden) og en Model 3 (som bare har fungert hele tiden), så ser en hvor mye det har å si å KISS (keep it simple stupid)....selv om de enda ikke har gitt opp de håpløse vindusvisker-sensorene sine på noen av de...
Tesla Model Y                         2021-

telcontar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:12
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 24. oktober 2019, klokken 22:34
Sitat fra: nosi1202 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 20:13
Og akkurat det kan være verdt å vente på. En europeisk fabrikk i f.eks. Tyskland kan forhåpentligvis dytte kvaliteten i riktig retning.

Er det bedre kvalitet på biler som bygges i Europa? Er f.eks. en Toyota som er satt sammen i Europa av bedre kvalitet enn en som er satt sammen i USA?
Toyota Avensis 2009-modeller solgt til Norge ble laget i England, et land som ikke har et godt rykte med tanke på kvalitet. Men delene er så sinnsykt bra testet og engineered at det bare virker. Tipper at Toyota og har et veldig bra produksjonssystem som det er lett å kopiere til et annet land. Uansett så var en slik Toyota Avensis noe med minst feil av alle biler, mens mange andre engelske biler har mest feil....og kanskje sjarm...men var egentlig veldig fornøyd med Avensisen... Så jeg tipper at dersom Tesla i USA er skit, så blir skiten kopiert til Europa og...med tanke på ting som betyr noe for driftssikkerheten. Når det gjelder panelgap og annen finish kan det selvsagt være forskjeller. Men ser en nå på en Model S (som jeg hadde på verksted hele tiden) og en Model 3 (som bare har fungert hele tiden), så ser en hvor mye det har å si å KISS (keep it simple stupid)....selv om de enda ikke har gitt opp de håpløse vindusvisker-sensorene sine på noen av de...

Jeg hadde en slik Avensis 2007 modell, kjøpt splitter ny. Aldri hatt så mye feil med en bil. Broren min kjøpte samtidig med meg, der måtte de bytte stempler bare etter noen måneder. Begge bilene var fulle av feil.

Byttet dritten etter 1.5 år til BMW og aldri angret siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA