Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf 1 gen vs 2 gen

Startet av Pål B., onsdag 28. august 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Pål B.

Er i markedet etter en "billig" el-bil i mellomperiode. Leaf er i så måte bilen som møter behovet for plass. Ser at prisene begynner 50`+ og med store variasjoner i forhold til alder og km.

Hvordan skille gen1 fra gen2, særlig på biler som er annonsert som 2013 modeller, og hva er de vesentligste forskjellene. Noen man absolutt bør styre unna?

Sier VINnr noe om hvilken årsmodell det er?

Har kjørt e-Golf gen1 og 2, så kjenner godt til livet som el-billist, men vet litt for lite om Leaf :-)

kaiat

Gen 1 har lyst interiør, elektrisk håndbrekk med bryter i midtkonsollen og "pukkelen" i bagasjerommet der ombordladeren sitter. VIN begynner på JN1...

Gen 2 har stort sett mørkt interiør (de finnes med lyst interiør også, men det er uvanlig), fotbrekk og mangler "pukkelen" i bagasjerommet. VIN begynner på SJN..., om det ikke er en USA-bil - de begynner på 1N...

Det er noen andre småting også som skiller, men dette skal dekke det grøvste.


Øystein16

Varme i sete kan mangle på enkelte bilar, likeså DAB+.

Trekkoppbil

Det første du bør se etter på gamle biler, er antallet kapasitetsbarer: http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/
Gjenværende kapasitet kan variere mye fra bil til bil, når de er så gamle avhengig av hvordan bilene er holdt.
SOH og antallet kwt når batteriet er fullada, kan være mer interressant.

På 2013 kom det en del ekstrautstyr som skinn, arroundview, Bose og 6kw likeretter.

Pål B.

Da ble det 13-modell, gen 2 (med varmepumpe og fotbrekk) US import på meg. En av få med lyst interiør - et "kupp" mao...... 11 streker på batteriet, og den viste 125km på morgnen i dag etter en god natts lading.

CarWings og navi fungere naturlignok ikke, også lyser TMPS-lampa. Det k a n ha noe å gjøre med at det ikke er sensorventiler på hjulene.... Kan systemet i sin helhet deaktiveres?

Også er det 2 funksjoner jeg ikke finner ut av; er det mulig å deaktivere autolåsing av dørene, eller er det et resultat av semi-amerikansk angts for robbing på rødt lys? Ogås "tuter" den ved låsing, kan den funksjonen deaktiveres?

elpharaoh

Gratulerer med ny bil!
Kan jeg spørre hva du måtte ut med for den? Er på utkikk etter noe lignende selv, og alltid interessant å vite hva bilene faktisk går for i motsetning til prisantydning på finn.no.
Kjører Nissan Leaf og Ford S-Max.
Drømmer om Tesla.

Pål B.

2013, gen 2, 82Tkm, 2 sett hjul, noe småtter med riper osv er det jo alltids på en brukt bil, men på det jevne hel og pen. Veldig hel og pen innvendig. EU ok til mai 2021, nye bremser mai 2019.  68 000,-


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA