Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av frontrute

Startet av MartinsELbil, onsdag 28. august 2019, klokken 09:42

« forrige - neste »

MartinsELbil

En relativt stor stein traff frontruten nylig og ruten lar seg ikke fikse (i følge riis bilglass).
Snakker så med forsikringselskapet som da setter meg direkte over til hurtigruta carglass og de påstår at de har helt orginal rute osv osv. Prisen på selve ruten var 15 000kr hvis jeg ikke husker helt feil, tidligere hadde jeg også snakke med insignia og de skulle ha hele 76 000kr for å bytte frontrute. Er det slik at forsikringselskapet da kan "tvinge" meg å bytte frontrute hos deres tilbyder eller kan man velge egen forhandler selv?

Slik jeg har forestått det vil det ikke blant annet stå jaguar nede i hjørnet på den nye frontruten slik som det gjør på det gamle, men rutene skal tydeligvis være helt like, vil dette da påvirke mye verdien på bilen?

bmw2002

Her må det være en feil. Koster vel ikke 75000 for en ny rute? Galskap!

Ingeniøren

Tror ikke det er mange som bryr seg om det står Jaguar på ruta. Sist jeg byttet levere jeg bare BMWn hos Ris og hentet med ny på ettermiddagen. Tror det er samme produsent av ruten selv om den ikke er merket Jaguar...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

GreenBeHH

Jeg fikk steinsprut skade etter å hatt bilen i 2 måneder. Kontakter forhandlerverkstedet. De så på skaden og bestilte ny rute umiddelbart.  Ble byttet etter 2-3 uker. Dekket av forsikring, maks 2000,- i egenandel. De sa ruten kostet ca. 15.000,-, Min nye rute har Jaguar logo. Dette gikk smertefritt ;)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

4Matic Fanatic

Well, var det min bil ville den bli levert til forhandleren for fiks. Ikke søren om jeg ville hatt en jallarute fra billigste underleverandør hos Riis.

Var gjennom dette med E-klassen for noen år siden der jeg avtalte med forhandler at jeg skulle ha original rute og at de måtte bestille dette opp før jeg skulle ha bilen inn for noe annet småfiks (spesiell blå-farge på glass i Avantgarde).
Når jeg kommer og henter bilen hadde Riis (som de bruker for ruteskift) montert en helt klar no-brand rute og regnsensoren virket ikke lengre. Etter en lett oppfyrt diskusjon og mistenkeliggjøring om denne regnsensoren faktisk hadde virket før bilen ble levert inn tok forhandleren ansvar og bytta ruta med korrekt stjernemerket glass - og så rart, nå fungerte den samme regnsensoren igjen!

MartinsELbil

Hadde tydeligvis fått feil beskjed over telefon, ny frontrute kostet 15000kr.

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. august 2019, klokken 16:28
Tror ikke det er mange som bryr seg om det står Jaguar på ruta. Sist jeg byttet levere jeg bare BMWn hos Ris og hentet med ny på ettermiddagen. Tror det er samme produsent av ruten selv om den ikke er merket Jaguar...
Min erfaring er at uoriginale ruter har vesentlig dårligere kvalitet så jeg takker aldri ja til noe annet enn original.

Ingeniøren

#7
Sitat fra: 1000kwh på fredag 30. august 2019, klokken 20:49
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. august 2019, klokken 16:28
Tror ikke det er mange som bryr seg om det står Jaguar på ruta. Sist jeg byttet levere jeg bare BMWn hos Ris og hentet med ny på ettermiddagen. Tror det er samme produsent av ruten selv om den ikke er merket Jaguar...
Min erfaring er at uoriginale ruter har vesentlig dårligere kvalitet så jeg takker aldri ja til noe annet enn original.

Mulig du har rett men hva er en "vesentlig dårligere kvalitet" ? Byttet som sagt rute på min BMW på Riis, husker ikke om den var merket men bortsett fra det prikk lik mht tykkelser, farger mm. Hadde den et år før bilen ble solgt og ingen forskjell i slitasje etc.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

Byttet rute på e-Golf på Glassdrive eller hva det nå heter. Den nye ruta har VW-logo...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

roxy

Etter steinsprut på frontrute til Mondeo ble bilen levert på Hurtigruta bilglass. Ny rute hadde ikke Ford logo og varmetrådene hadde vesentlig dårligere effekt enn originalruta. Irriterte meg grenseløst hver etterfølgende vinter som jeg hadde bilen.
Ut over dette, som jo er en gedigen mangel/feil, fungerte ruta og hadde vel ikke større slitasje enn originalen. Innsett og tilpasning var det ingen ting å utsette på.
BMW i3 120Ah. 2019

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 31. august 2019, klokken 08:13
Sitat fra: 1000kwh på fredag 30. august 2019, klokken 20:49
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. august 2019, klokken 16:28
Tror ikke det er mange som bryr seg om det står Jaguar på ruta. Sist jeg byttet levere jeg bare BMWn hos Ris og hentet med ny på ettermiddagen. Tror det er samme produsent av ruten selv om den ikke er merket Jaguar...
Min erfaring er at uoriginale ruter har vesentlig dårligere kvalitet så jeg takker aldri ja til noe annet enn original.

Mulig du har rett men hva er en "vesentlig dårligere kvalitet" ? Byttet som sagt rute på min BMW på Riis, husker ikke om den var merket men bortsett fra det prikk lik mht tykkelser, farger mm. Hadde den et år før bilen ble solgt og ingen forskjell i slitasje etc.
De sprekker lettere. Bytta to uoriginale før jeg tvang Riis eller hvem det var som bytta på min BMW (den ene ruta sprakk samme dagen som den ble byttet). Et enkelt steinsprang..

4Matic Fanatic

Medmindre du mangler forsikring på bilen og må betale kosten selv er det bare tull å sjanse på en uoriginal rute, du har ingenting å tjene men potensiale for irritasjon og ekstra utgifter i etterkant.

Tellus

De aller fleste rutene som leveres er laget av samme fabrikant som de som kjøpes inn av bilfabrikantene. Tvilsomt at det finnes kopier av f.eks. I-Pace ruten. Er vel bare å forhøre seg hos ruteskifterne.

GreenBeHH

Jeg fikk steinsprut skade etter å hatt bilen i 2 måneder. Kontakter forhandlerverkstedet. De så på skaden og bestilte ny rute umiddelbart.  Ble byttet etter 2-3 uker. Dekket av forsikring, maks 2000,- i egenandel. De sa ruten kostet ca. 15.000,-, Min nye rute har Jaguar logo. Dette gikk smertefritt ;)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Ingeniøren

Ser at Hurtigruta Carglass reklamere om at dette er samme ruta som original på TV om dagen - bare logo'n som er forskjellig....

Sist jeg snakket med nærmeste verksted var det 2 mnd ventetid så det blir lenge å vente om ruta sprekker. Tror dog det er firma av type Riis og Hurtigruta som gjør jobben, om du bestiller hos forhandler, med en rute som er merket Jaguar og ikke et nummer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA