Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pak Trakr i Think

Startet av PLUTO, torsdag 22. november 2007, klokken 19:09

« forrige - neste »

egil

Hei pluto, ser av bilde på svar#4 at MC-løfteren står på tvers under bilen og bilen står på bukker. Hvordan kan du da skyve batteriet fremover slik som det står beskrevet i verkstedsmanualen til think?
egil

PLUTO

#31
Det er ingen problem for det er kun snakk om veldig lite frem den skal og ved å "rigle" ltt frem og tilbake har man fått det til. Egentlig er det bare å følge med på slangene i bakkant så går det fint. Jeg kom akuratt hjem fra en mekkekveld i Agder Elbilforening hvor vi blandt annet vi tok ut batteriene til en Clio. Der er det to kasser, og litt mer demontering enn på en Think.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Jeg fikk i går endelig logget ut data fra Pak Trakr. Det gikk helt fint, med litt hjelp av en som har vært borti HyperTerminal før. nå skal jeg la bilen logge seg en tid og deretter lese av data for å få ut historikk i noen flotte grafer tenkte jeg. Jeg satte den til å lagre en måling hver 30min. Dersom man skal teste og logge under kjøring kan jeg gå inn og si at den skal ta oftere (maks en gang pr. sek). jeg vil da få se hvordan de ulike blokkene takler urlading og regenerering i det virkelige liv ;D
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

ravn

#33
Pluto:

Jeg har lekt litt med ett enkelt grensesnitt for å vise spenninger på den håndholdte saken jeg viste deg.
Det vil kunne tilpasses paktrakr på 10-15 minutter. Er kun ment til vising av live data. Laget det i en slik grid for enkelt å få oversikten, med veldig grov oppløsning slik at små forskjeller viser bra. (Obs bildet under er ikke live data så forhold mellom tall og graf er ikke nødvendigvis helt korrekt :) )

Her er iallefall første utkast, verken mer eller mindre. Du får gi beskjed om du er interresert.
En del lettere enn å lese det ut som kun tekst iallefall (eller i hyperterminal for den saks skyld)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

BauDemo

I am thinking of ordering the PakTrakr for my Think. Still have not decided which model.
For real time display in the car, I have been looking at the following http://www.qcontinuum.org/obdgauge/
It is an opensource program for OBD. I downloaded the source code and looked at it - it should not be that hard to add the functionality for displaying couple of more graphs during driving.
- Amps (vertical) for time (horizontal) - scrolling display
- Volts (vertical) per battery (horizontal) - dynamic display
Anything else?

Once I get my PakTrakr and mount it I will look in to adding of these function to the obd gauge.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

PLUTO

Jeg kjørte Thinken tom for strøm igår og merket da at Pak Trakr slo seg av når spenningen kom en bit under 5V. For all normal kjøring helt ned til siste røde merke fungerer den etter min erfaring helt fint. Under dette vil den resette seg selv. En litt interessant ting etter dette er at strømmåleren satte null på det nivå hvor den var når den kom på. Amperemåleren viser dermed "feil". Dette er enkelt ordnet ved å resette den når man ikke forbruker eller lader strøm.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

egil

Hei  PLUTO, når du bruker MC-løfteren fra Biltema, hva bruker du mellom den og batteripakken? MC-løfteren har et "areal" på ca 30*30cm mens batteriet er nermere 90*100cm, i tillegg er jo som du skriver hevarmen noe høyere enn batteriene. Har du noen bilder som viser det?
egil

PLUTO

Første gangen brukte jeg den som den var med bare to kraftige planker på tvers. Til tross for det lille arealet på løfteren holder den balansen nok så greit. Nå har jeg modifisert den litt og skrudd fast to "planker" slik at armene blir litt lenger og litt høyere opp. Jeg tror plankene var 2x2 tommer. Jeg kan ta bilde neste gang jeg er i nærheten (den står ikke hos meg). Med denne modifisering fungerte den helt topp, men må ha litt støtte på andre siden når jeg tar ned kassen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

her kommer bildet av Batteriløften slik den nå ser ut.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Er det noen som vet forskjellen på PakTrakr til bly og NiCd?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

PakTrakr ble opprinnelig laget for bly, men har blitt modifisert på alarmgrensene slik at den skal fungere for NiCd også. Men det liger også endel logikk inne som ikke er justert slik at systemet kan gi alarmer som ville vært riktig for bly, men som blir feil for NiCd og omvendt; alarmer som ikke kommer...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Lynet

Årsaken til at jeg spurte var at jeg vurderer å prøvekjøre paktrakr på Golfen først for å finne statusen på de 10 år gamle blybatteriene på den.
Spenningen er jo tilnærmet lik så det skulle gå bra.

Er ikke alarmene justerbar?

Golfen har 6 blokker foran og 10 bak. Går det bra å bruke 3 remote-enheter, 6 blokker på den ene og 5 blokker på de to andre? Eller MÅ jeg bruke 2 remote-enheter med 8 blokker på hver?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

Sitat fra: Lynet på søndag 13. januar 2008, klokken 14:09
Er ikke alarmene justerbar?

Golfen har 6 blokker foran og 10 bak. Går det bra å bruke 3 remote-enheter, 6 blokker på den ene og 5 blokker på de to andre? Eller MÅ jeg bruke 2 remote-enheter med 8 blokker på hver?

Alarmene er justerbare, men jeg tror det må gjøres av leverandøren.
Du kan velge om du vil bruke 6 eller 8 blokkers variantene. Det er helt fritt.

Er det AC eller DC motor på Golfen? Jeg vet at DC motoren "bråker" med hensyn på logging av data.
Kun da ledningene gikk utenfor motorrommet fungerte loggingen uten støy.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Lynet

Golfen har AC-synkronmotor.

Men så vidt jeg vet er det 8 blokkers variant som er bestilt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA