Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pak Trakr i Think

Startet av PLUTO, torsdag 22. november 2007, klokken 19:09

« forrige - neste »

PLUTO

Riktig det. det er 3st 8 blokkers remotes som er bestilt. Det er en instilling på displayet hvor man velger størrelse på amperemåleren og der stiller man også inn for hvilken type batteri man har. Det betyr at den du får er mulig å bruke til flere typer batterier. I dette tilfelle er det altså mulig å stille den inn for NiCd i tillegg til bly, AGM og Gel. Alle remotes vi har bestilt er merket med NiCd. I tillegg ser det ut til at vi får ekstra lang lang ledning på en i hver pakke slik at det er lettere å montere displayet i en bil med stor avstand fra batteri til passende sted for displayet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Jeg fikk nå en mail fra produsenten om dette med forskjellen på remotes til NiCd og Bly. Her er svaret:

The NiCd Remotes are designed to run off of 6V or 8V - connecting them to 12V batteries will likely destroy them.  Other than that, it is simply firmware - the NiCd versions have the various voltages for NiCds programmed in instead of lead-acid.  Same for the Display.  If you wish to use the PakTrakr for other battery types (e.g. NiMh) let us know.  If you're looking at Lithium cells we are still in beta test for the Lithium version of the PakTrakr.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Golfen har jo også 6V blokker, men bly-gel. Kan ikke se noe problem i å ta en test med NiCd remotes bare for å få lest ut statistikk ved en lading og utlading?

Alarmene vil sikkert bli feil da spenningsdroppet ved belastning er mye høyere ved bly.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Det burde gå meget bra siden forskjellen er spenningen. Hva gjelder alarmene kan du jo stille  inn displayet for GEL batteri og da vil de bli riktige de også. Jeg kan sende en konkret forespørsel til produsent om dette, om du vil.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Vært fint om du kunne gjort det. Blir noe forvirrende når produsenten sier de lager remotes for NiCd og kan stille inn for bly-gel i displayet!

Også kunne tenkt meg å få en enkel oppskrift på å hente ut logg, hva bruker dere av programvare?
Ønsker helst å få inn tallene i Excel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

ok, jeg skal sende en forespørsel senere i kveld. jeg henter ut data ved hjelp av programmet Hyper terminal (ligger inne på din PC) og en kabel mellom pc og uniten. Her laster jeg ned live data eller det som er lagret på minnet. Denne fil kan jeg overføre til exel. det er ikke noen vanskelig operasjon.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Her er svaret fra produsent:
The NiCd Remotes should NOT be used with 12V batteries, as the higher voltage will probably destroy their internal voltage regulators.  They could be used with other 6V or 8V battery chemistries, and will report correct voltages, but they will not correctly calculate overcharge, etc.

Dette betyr at vi får remotes som er spesielt laget for NiCd. De kan kontrollere spenningen på andre 6-8V blokker. Så hvis du har en annen type 6v batteri kan de brukes der til hvis grad. De vill i hvertfall ikke bli ødelagt.
Jeg spurte om NiMh som noen har i sine biler og svaret var da at de kan programmere unitene med egen firmware for det, men at det ikke var nødvendig.

De opplyste også at 300A strømsensor er utgått av sortimentet.

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

En liten oppsummering om PakTrakr etter en ukes bruk:

- enkelt og greit å montere
- noe liten åpning i strømmåler er en utfordring...
- displayet er ok
- kjempefint å ha oversikt over strøm og spenning hele tiden
- kontroll med spenning på hver blokk er et "must"
- kunne vært Ah-teller
- alt for dårlig oppløsning i loggen på spenning og støm, tiendel er for lite.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Jeg har nå brukt PakTRakr til å sjekke noen brukte blokker over tid og har på den måten kunnet eliminere unna endel dårlige blokker. Jeg har på denne måten funnet blokker med lavere kapasitet enn de øvrige i min bil og kunnet skifte dem ut for å få en mest mulig jevn pakke. I det siste tilfellet hadde jeg en blokk som jeg vil tro har en kapasitet på 70-80 Ah. Det er klart at de tester Elektrolux gjør på blokker som resulterer med dokumetasjon er mer nøyaktig, men på denne måten får jeg testet dem "LIVE" i bil.

Jeg og min bror har nå god øvelse i å ta ut batteripakken på Think og skiftet igår to blokker, temperaturfølere og litt annet smått og brukte kun 1 time og 45 min, fra bilen kjørte inn i garasjen til den var klar til å kjøre ut igjen. Vi bruker klemmer på kjølevannet slik at det ikke renner ut mye og da kan vi bare fylle på litt oppe i tanken etterpå. Dekslet under motoren er nå festet med skruer og skrunagler slik at det bare er å skru det av. Litt gøy med en konkurranse mot seg selv og klokka ;D
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Bravo Pluto.

Tidsbruken din får meg til å tenke på min gamle Fiat 124 Sport Spider. Plassering av oljepumpens sugerør, kombinert med kort akselavstand gjorde at bunnpanna tok nedi etter fartshumper som ble passert i mer enn 20 km/t.  Hele motoren måtte ut for å bytte pumpe, men til slutt var jeg nede i 3 timer på hele jobben, og det var før jeg fikk egen bilheis. Kostet meg 1050 kr i ny pumpe hver gang desverre. >:(

Metoden din med "live" testing av blokker ved hjelp av Paktrakr har sine klare fordeler da du tross alt ser batterienes reaksjon på vanlig kjøring.

Ideelt ville vel vært en kombinasjon av våre testmetoder. Min metode skiller klinten fra hveten, og din metode bekrefter at alt funker bra sammen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. mars 2008, klokken 13:34
Bravo Pluto.
Ideelt ville vel vært en kombinasjon av våre testmetoder. Min metode skiller klinten fra hveten, og din metode bekrefter at alt funker bra sammen.

Helt enig, det vil være det beste :). Kan hende jeg sender noen fler blokker til deg om litt siden jeg holder på med litt forskjellig nå.

Vi har ikke fått noen bilheis enda, så vi jobber med garasjejekk, pallbukker og mc løfter for å få ut blokkene. En billøft hadde vært en drøm, men det er ikke plass til det i garasjen :(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Har noen et program som kan vise hele batteripakken online på PC.

Er det mulig å få Excel til å både vise data online, og lagre verdiene ettrhvert?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA