Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pak Trakr i Think

Startet av PLUTO, torsdag 22. november 2007, klokken 19:09

« forrige - neste »

Boogie

#15
Logfunksjonen fungerer greit dersom du ikke har for mye støy som "garbler" dataene. Da tar det evigheter å rydde opp.

Men det burde ikke være noe problem på Think siden hele PakTrakr systemet kan ligge sammen med batteriene.

Når man først får lastet ned dataene er det helt kurant å lage seg kurver ol i Excel.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

Jeg har ikke testet loggen enda siden jeg aldri har brukt Hyper Terminal før. Kan noen gi meg et lynkurs i Hyper terminal? hvordan starter jeg det? hvordan styres/programmeres det?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

JA da har jeg takket være PakTrakr reddet batteriet fra en fremtidig eksplosjon 8). Det tok oss idag tre timer totalt å ta ut batteripakken, skifte den ødelagte blokken og sette alt på plass igjen. Det er jeg meget fornøyd med.
Jeg har fått tilbakemelding fra noen som vil kjøpe PakTrakr. Der er fire på listen, og flere er velkommen. Jo flere vi er jo bedre blir prisen. :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på fredag 30. november 2007, klokken 00:38
JA da har jeg takket være PakTrakr reddet batteriet fra en fremtidig eksplosjon

Fortell mer. Hvilket batteri, og hva skjedde
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Det som skjedde var at en av blokkene fikk en kortslutting i en av de fem cellene. spenningen ble derfor 1,2 V lavere i denne blokk en de andre. PakTrakr begynte å lyse og gav visuelt alarm. den sa d hvilken blokk og viste spenning for hver blokk i pakken. med loggen kunne jeg også ha sett på historikken for å se når det har skjedd, men den hadde jeg desverre ikke koblet på.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

jeg prøvde å lade for å se om det bare var svakt, men etter lading var resultatet det samme. det vil si feilmelding og 1,2 V lavere spenning.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Da var utprøvingen ferdig og jeg monterte displayet i bilen. Jeg lagde hull ved siden av rattet og monterte displayen hvor jeg lett kommer til på baksiden for å skru fast og sette på ledningene igjen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Ser bra ut den monteringen.

Lurer enda på hvilken blokk som kortsluttet. Var det en av de jeg testet?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO


Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. desember 2007, klokken 00:28
Lurer enda på hvilken blokk som kortsluttet. Var det en av de jeg testet?
Beklager at jeg ikke var tydelig på det. Nei det var ikke en av de du testet, men også det batteriet var testet og viste gode resultater i test. Denne test var meget lik din i utførelse med data for opp og urlading samt temperatur på blokken under denne prosess.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på torsdag 06. desember 2007, klokken 11:21

Denne test var meget lik din i utførelse med data for opp og urlading samt temperatur på blokken under denne prosess.


Godt å høre at at det ikke var en av "mine". Husk at oppladekurven er en av de viktigste indikatorene for om blokken er god eller ikke. Ble en slik laget under test av den aktuelle blokken?

En annen viktig indikator er mengden restkapasitet under 4,5V. Er der mer en 10-12 Ahr der, så er det også grunn til bekymring.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Både opp og utladekurver ble laget, men ikke noen test for restkapasitet under 4,5V.

Hva er teorien din om restkapasiteten under 4,5V?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Det har vist seg at blokker som har mer enn ca 10 Ahr restkapasitet målt med 5A til 2V fra endt kapasitetesmåling ofte går varme under opplading.

Slike blokker har kapasitet som ikke blir utnyttet i en bil, og vil bli forholdsmessig mye overoppladet,  når de står sammen med andre gode blokker i en bil.

Dermed er der stor fare for kortslutning av en eller flere celler i en slik blokk.

Jeg har hatt varierende grad av hell ved "reperasjon" av slike blokker. Noen blir bra etter hurtiglading, og kapasiteten flytter seg opp og inn i det brukbare vinduet som er mellom 6,5 V og 4,5 V.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

BauDemo

Hi Pluto,
Great posts and photos! Just what I needed!

I am thinking of getting PakTrakr for my Think. I looked at the website (http://www.paktrakr.com/) and noticed two different models - 600EV and 800HE.
You seem to have used the 600EV which handles up to 12V, but only 6 batteries per unit (a set for the think comes to 360USD), there is another model (800HE) which handles up to 8V, and 8 batteries per unit, and a set for the think will go for 240 USD.
What is the benefit of ordering the more expensive one? Is it better for the NiCd batteries?

I looked at the photos but can not see where the current sensor is mounted - do you care to post a photo of that?

Thank you for sharing!
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Boogie

Sitat fra: BauDemo på mandag 10. desember 2007, klokken 22:02
What is the benefit of ordering the more expensive one? Is it better for the NiCd batteries?

Begge varianter 6 eller 8 blokker skal kunne håndtere samme spenning, og den ene varianten er ikke noe bedre/dårligere enn den andre. Den har bare flere innganger.

Jeg bruker 4 stk med 8 innganger til min Partner for å dekke 27 blokker. Det ville ikke fungert med 4 x 6 innganger, og 4 sett er maks du kan koble til displayet.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

Her er et bilde hvor jeg har ringet inn hvor strømåleren er montert. Det spiller egentlig ikke noen rolle hvor den moteres. Jeg satte den der siden jeg uansett måtte lage til en ny kobling mellom blokkene. Dette måtte jeg på grunn av at jeg blander type D og G blokker. En annen type shunt må lages hvis du bare har D blokker som er standard i Think, men det finner du ut av.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA