Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pak Trakr i Think

Startet av PLUTO, torsdag 22. november 2007, klokken 19:09

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg starter nå et forum for å dele erfaringer med Pak Trakr. Jeg holder nå på med å montere det i min 2001 Think. Jeg begynnte i går med å plukke frem utstyret og begynne med å klippe de sorte kablene slik at remotene kan stenges av fra inspeksjonsluken under setet. Remotene må nullstilles før de kobles til display enheten.  De nullstilles ved å bryte minusledningen og det er jo litt tungvindt å gjøre det når batteriet er på plass i bilen hvis man ikke kar dem lett tilgjengelige.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Jeg er kommet et par skritt videre.
her ser dere følerledning montert på batteriskrue. Jeh har kuttet ut litt av gummiforingen for å få ut ledningen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Her ser du hele settet med tre remoter og strømmåler, stripset fast og med remotene inne i "rommet" som man kan komme til fra kupeen. Stømmåleren er litt liten så den må monteres på egen shunt. For meg kom plasseringen av den av seg selv siden jeg måtte ha en shunt (metallbit) mellom mine type D og G blokker uansett. Pak Trakr skal ikke ha noen anne strømtilførsel enn den den får direkte fra blokkene.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

bilde av hele batteripakken med paktrakr
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

#4
og her er hele greia på vei inn i bilen. Pakka balanserer på en MC løfter fra Biltema mens bilen står på bukker. Den greier ikke å løfte dem hele veien opp så bilen må senkes litt når pakka er inn under bilen.
Jeg holder nå på med en initiallading av pakken og så langt slår det ikke ut på noen jordfeil med PakTrakr montert. jeg lar signalkablene komme ut i forkant av inspeksjonsluken under setet slik at jeg kan teste utstyret uten å lage noen nye hull. Jeg kommer tilbake til mer i morgen.

Mine remoter er merket med NiCd. de er oprinnelig laget for blybatterier men disse er tydeligvis justert for NiCd.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på lørdag 24. november 2007, klokken 19:58
Pakka balanserer på en MC løfter fra Biltema mens bilen står på bukker. Den greier ikke å løfte dem hele veien opp så bilen må senkes litt når pakka er inn under bilen.

Jeg så også på muligheten for å bruke MC-løfteren, men synes det ser litt risikabelt ut.

Har forøvrig funnet en høytløftende jekk som duger:

http://www.verkstedutstyr.no/index_files/Page1908.htm

Denne løfter 1000 kg, men han får inn en på kun 500 kg som koster litt mindre. Den duger helt fint (tror jeg -har ikke sett den enda, men jeg har bestillt en).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

Jeg hadde PakTrakr i min Partner, men har valgt å ta det ut av bilen igjen siden det meste av ledninger gikk gjennom motorrommet. Her var det for mye "støy", så datalogging fungerte dårlig. Kan se ut som om dette kom fra motoren (børstene), for støyen kom først når jeg hadde relativt stort pådrag.
Vanlig avlesning av displayet fungerte forøvrig greit.

For Think burde dette fungere greit.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

Initialladingen på min "nye" batteripakke er nå ferdig og jeg har kjørt noen mil. Så langt ser alt ut å fungere som det skal. Jeg skal teste mer de kommende dagene.

når det gjelder MC løfteren så går det helt greit. det er ikke noen fare for at pakka skal falle ned. en fordel å modifisere den noe slik at den blir noe høyre siden hevarmen stikker opp over batteriene slik den er nå. Jeg tenkte meg å sette på et par to-fire planker på løfteren. da blir den også noe lenger, noe som vi være en fordel. Men den løfteren du fant Boogie ser veldig grei (og dyr) ut.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på søndag 25. november 2007, klokken 09:49
Men den løfteren du fant Boogie ser veldig grei (og dyr) ut.

Tja, det er jo relativt. En høytløftende pallejekk har normalt kostet rundt 35 000,- så når jeg kan få en som gjør jobben for meg til rundt 6-7000,- så er det ikke så galt. Men fremdeles mye penger...

Man burde nok være flere som går sammen om en slik.

I øyeblikket har jeg desverre ikke flere i mitt område som er interessert i å "mekke", så jeg må dekke mitt eget behov.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Det kule med pallejekken er at den dobler som arbeidsbord. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg synes det var en grei pris du hadde fått på den palle jekken. Kanskje det er noe for oss i Agder Elbilforening? Her er i Kristiansandsområdet er vi jo flere som vil mekke selv (eller sammen).

Jeg har nå kjørt ut batteriet en gang uten noen problemer med Pak Trakr.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på søndag 25. november 2007, klokken 18:18
Jeg har nå kjørt ut batteriet en gang uten noen problemer med Pak Trakr.

Bra! Har du også sett på loggedataene? Det er da det begynner å bli spennende, for da kan du se hvordan blokkene fungerer sammen under både last og regenerering. Det er da lett å se hvilke blokker som fungerer greit, og hvilke som vil gi deg problemer i fremtiden (eller allerede nå).

Da er det mye raskere å foreta et bytte av en blokk eller to før bilen egentlig vil vise klare tegn til svikt.

Sitat fra: PLUTO på søndag 25. november 2007, klokken 18:18
Jeg synes det var en grei pris du hadde fått på den palle jekken. Kanskje det er noe for oss i Agder Elbilforening? Her er i Kristiansandsområdet er vi jo flere som vil mekke selv (eller sammen).

Ja, jeg tenkte jo bl.a. på dere som har dannet en egen lokal brukergruppe da jeg la ut linken.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på søndag 25. november 2007, klokken 21:40

Bra! Har du også sett på loggedataene? Det er da det begynner å bli spennende, for da kan du se hvordan blokkene fungerer sammen under både last og regenerering. Det er da lett å se hvilke blokker som fungerer greit, og hvilke som vil gi deg problemer i fremtiden (eller allerede nå).


Og så får du se om jeg har gjort en god jobb med testing og godkjenning av blokkene dine. Blir spennende med tilbakemelding, og gjerne da sammenlignet med testresultatat mitt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#13
Jeg har ikke sjekket loggen enda, men fant ut idag at en av de "nye" blokkene jeg har satt inn ikke fungerer helt bra. Når energimåleren viste 30% gav PakTrakr en alarm og indikerte hvilket batteri som trengte å lades. mens alle andre blokker lå på 6,2V ver denne blokk nede i 4,5V. Her har Pak Trakr en virkelige fordel i forhold til det innebygde systemet som kun sjekker hele batteripakken. Bilen går fint selv med denne svake blokk, men ingen varsel eller noe annet jeg kan se denne svakhet dersom jeg ikke hadde brukt Pak Trakr. Det er jo også interessant å kunne følge med på hvor mye strøm man til en hver tid bruker (eller regenererer).

Vi skal bestille flere Pak Trakr og får en bedre pris om vi er flere sammen. Jeg regner med ca 3000 kr for full pakke (opp til 24 blokker, display, amperemåler (400A), minnebrikke (4Mb) og rs232 kabel). Er det noen som er interessert?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Har du testet ut loggefunksjonen? Og i så fall, hvor enkelt er det?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA