Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problem med Falcon dør. Trenger hjelp

Startet av AhmerS, tirsdag 27. august 2019, klokken 17:47

« forrige - neste »

AhmerS

Hei. Jeg er eier av en X. Jeg har alltid vært fornøyd med bilen, men er ekstremt misfornøyd med Tesla Kokstad og dets teknikere. Den 15. juni hadde jeg et problem med høyre falcondør hvor døren ikke vil åpne seg om kvelden. Samtidig fikk jeg opp feilmelding inne i bilen at døren var sperret av en gjenstand og kunne derfor ikke åpnes. Jeg ringte da Tesla veihjelp og fortalte dem om problemet. De ba meg kjøre bilen hjem og parkere den. De sa at Tesla Kokstad skulle ta kontakt med meg fortløpende. Når jeg parkerte bilen åpnet døren seg litt på gløtt og den lot seg ikke lukkes. Dagen etter lukket døren seg plutselig igjen. Tesla Kokstad tok aldri kontakt.
Fredag den 23. august når jeg skulle kjøre bilen kl. 0535 om morgenen, gav Teslaskjermen beskjed om at jeg skulle kjøre ut av garasjen forsiktig da høyre falkendør var åpen. Når jeg kjørte bilen forsiktig fram så jeg at bilen hadde vært borti veggen og laget en lang vertikal ripe. Dersom jeg hadde skrapt bilen langs veggen hadde jeg nok hatt en horisontal ripe Jeg tok kontakt med Teslaveihjelp umiddelbart og gav dem beskjed. Personen på veihjelp fortalte meg at døren hadde åpnet to timer tidligere og at bilens hjerne hadde gitt døren beskjed om å åpne seg. Jeg fikk beskjed om å ta bilen med meg til Tesla Kokstad siden det var en fare for at døren kunne åpne seg selv når som helst av egen vilje. På bakgrunn av det veihjelp sa, så var jeg trygg på at Tesla skulle ordne problemet, men til min store skuffelse nekter Tesla å ta på seg skylden. De sier at ved feilsøking gjort av teknikkere så kan ikke de se at noe unormalt har skjedd med bilen og at bilen sov frem til jeg åpnet den med nøkkel kl 0535. M.a.o. bilen åpnet ikke dørene sine to timer tidligere slik som veihjelp fortalte meg. Jeg fortalte kundesenteret om historikken fra juni og at jeg ikke pleier å åpne bilen med nøkkel da dørene låser seg opp automatisk så lenge jeg har nøkkelen i lommen. Når jeg fortalte Tesla at problemet startet den 15. juni og at de kan søke opp historikken så sier Tesla at de ikke kan gå tilbake så langt i loggen av juridiske årsaker. Når jeg spør dem om at hvis vi antar at jeg har brukt nøkkel mens bilen stod inn til veggen, hvorfor fungerte ikke sensorene som skulle stoppe døren, får jeg svar at jeg er ansvarlig på hvor jeg parkerer bilen. Nå sitter jeg igjen uten å bli trodd. Servicesenterets medarbeidere forstår problemet mitt, men de sier at sålenge bilens logg ikke viser noe annet så kan ikke de erstatte lakkskaden. Er det noen her som har råd om hvordan jeg kan få ordnet dette. Teknikkerne til Tesla står på sitt og jeg sitter igjen med en lang ripe i døren. Jeg er ekstra frustrert siden Tesla sin veihjelp og teknikkere forteller meg to forskjellige ting.

AhmerS

Bilde 2: Dette bildet viser hvor åpent døren var når jeg skulle kjøre tidlig om morgenen

AhmerS

Bildet 3: Viser hvordan bilen står parkert. At bilen står så nær veggen viser at jeg ikke åpner døren derfra for å stige inn i bilen. Bildet viser også at sensorene i døren burde stoppet døren fra å åpne

Jarv!s

Jeg har inntrykk av tesla kan gjøre "fjern reparasjon" i den form av å se at ting fungerer som det skal osv. I dette tilfellet, kan det ha sittet en på en sentral noe sted for å teste funksjonaliteten til døren din som også kanskje har "overridet" døren.

Dette er kun spekulasjoner fra min side, men jeg tror det er "tett" sammarbeid med teknikere som sitter utenlands som feilsøker. Dette for å se om dem trenger bilen inn eller ikke.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

geear

#4
Neste steg er nok Forbrukerrådet, om du orker, for noen tusenlapper. Problemet her er nok at det blir ord mot ord. Du burde jo også ha gått ut av bilen og sett på forholdet mellom dør/vegg før du kjørte, da du fikk beskjed om at døra var åpen. Merkelig beslutning å faktisk begynne å kjøre når den sier at døra er åpen og du står så tett på en vegg.

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 28. august 2019, klokken 10:08
Jeg har inntrykk av tesla kan gjøre "fjern reparasjon" i den form av å se at ting fungerer som det skal osv. I dette tilfellet, kan det ha sittet en på en sentral noe sted for å teste funksjonaliteten til døren din som også kanskje har "overridet" døren.

Dette er kun spekulasjoner fra min side, men jeg tror det er "tett" sammarbeid med teknikere som sitter utenlands som feilsøker. Dette for å se om dem trenger bilen inn eller ikke.
Høres veldig rart ut at noen skulle vært inne og feilsøkt på bilen remote 1,5 måned etter at han hadde ringt veihjelp sist gang...

Jarv!s

Ja enig at kanskje 1.5 måned etterpå, men er jo ingen hemmelighet at Tesla har en fin backlog med ting som må gjøres.

Og med en bil som Tesla, der alt som utføres blir logget, så er det en god del som skal sjekkes igjennom. Men som sagt, spekulasjoner fra min side.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

AhmerS

Sitat fra: gr på onsdag 28. august 2019, klokken 10:32
Neste steg er nok Forbrukerrådet, om du orker, for noen tusenlapper. Problemet her er nok at det blir ord mot ord. Du burde jo også ha gått ut av bilen og sett på forholdet mellom dør/vegg før du kjørte, da du fikk beskjed om at døra var åpen. Merkelig beslutning å faktisk begynne å kjøre når den sier at døra er åpen og du står så tett på en vegg.

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 28. august 2019, klokken 10:08
Jeg har inntrykk av tesla kan gjøre "fjern reparasjon" i den form av å se at ting fungerer som det skal osv. I dette tilfellet, kan det ha sittet en på en sentral noe sted for å teste funksjonaliteten til døren din som også kanskje har "overridet" døren.

Dette er kun spekulasjoner fra min side, men jeg tror det er "tett" sammarbeid med teknikere som sitter utenlands som feilsøker. Dette for å se om dem trenger bilen inn eller ikke.
Høres veldig rart ut at noen skulle vært inne og feilsøkt på bilen remote 1,5 måned etter at han hadde ringt veihjelp sist gang...

Hei og takk for svar. Jeg forsikret meg at det var avstand mellom døren og veggen når jeg kjørte ut. Dette kan bevises ved at ripene i lakken er vertikale og ikke horisontale.

jlan

Før jeg fikk byttet dårlåsene opplevde jeg av og til (mest i minusgrader) at døren var  lukket og ikke ville åpne. Jeg kunne likevel se og høre at hydraulikken jobbet hardt for å åpne døren hvis jeg trykket åpne.  Jeg opplevde da to ganger at døren plutselig åpnet på gløtt etter en tid. En gang mens bilen sto parkert, en gang underveis til verksted. Det virket som den sto i spenn, og at det ikke var noen kommando som åpnet den.

Jeg tror kanskje det er noe slikt som har skjedd hos deg, at døren har stått i spenn, og så har låsen plutselig sluppet. Da kan det jo hende at den vil "overskyte" og berøre veggen, selv om det er klaring når den stanser bevegelsen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA