Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Interressant om hydrogen

Startet av hkaspenberg, tirsdag 27. august 2019, klokken 08:18

« forrige - neste »

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rosstopher

Takk for den! Interessant og lettfattelig video.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magster

Tror dette blir litt for enkelt lagt frem. Hva med energien som trengs for å lage store batterier? Hva med muligheten til å lage hydrogen når vindmøller/solceller produserer mer energi enn det strømnettet trenger? Hva med alle som ikke kan lade bilen hjemme i garasjen? Hva med alternativ bruk av varmen utvikles når hydrogen produseres? Hva med tungtransport og vekt?

Og nei, er ikke aksjonær i Nel, og jeg har 2 stk elbiler i hus, men det er ikke nødvendigvis det beste for alle.


Rosstopher

Sitat fra: Magster på tirsdag 27. august 2019, klokken 11:54
Tror dette blir litt for enkelt lagt frem. Hva med energien som trengs for å lage store batterier? Hva med muligheten til å lage hydrogen når vindmøller/solceller produserer mer energi enn det strømnettet trenger? Hva med alle som ikke kan lade bilen hjemme i garasjen? Hva med alternativ bruk av varmen utvikles når hydrogen produseres? Hva med tungtransport og vekt?

Skal man ta med energien som kreves for å lage elbilbatterier, må man vel også ta med energien som kreves ikke bare for å lage fuel cell og tanker i bilen, men også øvrig nødvendig infrastruktur for at man skal kunne fylle hydrogen. Siden teknologiene er såpass ulike, tenker jeg at man da må ta med alt som kreves for å lage bilene, samt alt som kreves for å lage hurtigladere, hydrogenfabrikker, hydrogenstasjoner, og frakt av hydrogen.

Ellers, når det gjelder produksjon av hydrogen kun når fornybare energikilder leverer mer strøm enn nødvendig, så kan jeg ikke se for meg at dette plutselig gjør hydrogen mer attraktivt. Det er jo også fullt mulig å lade elbiler når det produseres mye fornybar strøm.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vollis47

Det blir jo en svært dårlig utnyttelse av produksjonsutstyret dersom dette bare skal produsere hydrogen når det er overskuddsstrøm tilgjengelig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

cra

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 29. august 2019, klokken 11:22
Det blir jo en svært dårlig utnyttelse av produksjonsutstyret dersom dette bare skal produsere hydrogen når det er overskuddsstrøm tilgjengelig.

Det er nok ikke planen å bare bruke overskuddsstrøm, men det er så klart fordelaktig å kunne utnytte produksjonen når det likevel blåser/sola skinner/whatever. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: cra på torsdag 29. august 2019, klokken 12:59
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 29. august 2019, klokken 11:22
Det blir jo en svært dårlig utnyttelse av produksjonsutstyret dersom dette bare skal produsere hydrogen når det er overskuddsstrøm tilgjengelig.

Det er nok ikke planen å bare bruke overskuddsstrøm, men det er så klart fordelaktig å kunne utnytte produksjonen når det likevel blåser/sola skinner/whatever. :)
Men hvis man produserer hele tiden kan man jo ikke "utnytte produksjonen når det likevel blåser/sola skinner/whatever". Da er man bare en baseload som nettet må dimensjoneres etter.
Og da har man akkurat like stort problem med overskuddstrøm som uten H2 produksjon.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Magster

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 29. august 2019, klokken 11:22
Det blir jo en svært dårlig utnyttelse av produksjonsutstyret dersom dette bare skal produsere hydrogen når det er overskuddsstrøm tilgjengelig.

Er det egentlig det? hvis strømmen koster 10 øre på natta, og 1 krone på dagen, er det vel ingen tvil om hva man bør gjøre? Hørte en podcast for en stund siden om hele fabrikker som stopper produksjonen når strømmen er for dyr.

turfsurf

Sitat fra: Magster på torsdag 29. august 2019, klokken 19:19
Er det egentlig det? hvis strømmen koster 10 øre på natta, og 1 krone på dagen, er det vel ingen tvil om hva man bør gjøre? Hørte en podcast for en stund siden om hele fabrikker som stopper produksjonen når strømmen er for dyr.
Men når utnyttelsesgraden er så dårlig som med hydrogen tjener man jo ikke noe på det. For døgnvariasjoner er det mye bedre å bruke batterier, som og lett kan distribueres utover (helt ned til enkeltbygninger) og lette belastning på distribusjonsnettet i tillegg.

Eneste interessante med hydrogen er for langtidslagring (typisk vintermånedene i Norge), og for bruk i skip o.l. hvor batterier ikke strekker til. Langtidslagring finnes det og mange alternativer til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA