Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg

Startet av Krok, onsdag 11. september 2019, klokken 08:24

« forrige - neste »

Krok

Vi har bestilt en e-tron 50, men er usikker på om vi bør gå for 2 eller 4 soners klimaanlegg? Hvilke erfaringer har dere som kjører e-tron 55 med dette? Hva anbefaler dere? Vi bor "der ingen skulle tru..." type plass og det blir fort mange kilometer i slengen, så det er viktig at barna har det bra i bilen spesielt på de varmeste dagene.

daktari

Sitat fra: Krok på onsdag 11. september 2019, klokken 08:24
Vi har bestilt en e-tron 50, men er usikker på om vi bør gå for 2 eller 4 soners klimaanlegg? Hvilke erfaringer har dere som kjører e-tron 55 med dette? Hva anbefaler dere? Vi bor "der ingen skulle tru..." type plass og det blir fort mange kilometer i slengen, så det er viktig at barna har det bra i bilen spesielt på de varmeste dagene.
Min erfaring er at de ubevisst knoter med displayet slik at de enten får ekstremkulde eller varme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

2-sonersanlegget gir nok helt fin temperatur også bak, så lenge alle ønsker det samme. Det mangler riktignok luftdyser i B-stolpen, så det kan bli litt hett i hodehøyde bak på en varm sommerdag.

4-sonersanlegget gir også mulighet for å slå av baksetet når det ikke er det noen der (fra kontrollpanelet foran). Det er også mulig å slå på barnesikring så all betjening skjer forfra, for å unngå problemer som daktari opplever. Kjører selv av og til med hund i baggasjerommet, og da er det også greit på sommeren å kunne sette på ekstra kald luft bak dersom ingen er i baksetet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Krok


eivhelle

Valgte 4 soners klimaanlegg fordi det var nødvendig for å få oppvarmet baksete. Og sistnevnte er praktisk når ungene er så store at de ikke lenger bruker barnesete. Man må unne de bak litt ekstra komfort.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Unger på 10 og 15, en varm og en kald, setter veldig pris på å kunne regulere det separat, sammen med varmen i baksetet :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Krok

Frem og tilbake og like langt... 🙂 gode argumenter for begge deler. Liker best når bilene selges uten så mange valgmuligheter 😉

Amatøren

4 soners klima = mer komfort (bedre og raskere kjøling på sommer, samt mer direkte varme på vinter), men blir mer vekt. Det forårsaker vel mer strømforbruk (Marginalt på vekt? Hva med kjøle varmeeffekten vil det trekke mer, eller blir det likt/mindre da luften fordeles raskere og bedre?).

Blir mye å tenke på folkens.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mortdal

Så vidt jeg har forstått gir 4-soners klimaanlegg ekstra luftdyser i stolpene til baksetene. Hvis dette stemmer er det et veldig godt argument for 4-soners, for det gir mer kontroll på klimaet i baksetet.

Det er nok også greit at de som sitter bak kan regulere litt forskjellig. Kjører du fra øst til vest på en solfylt dag, vil den som sitter mot sør ha større behov for kald luft enn den som sitter mot nord.

Jeg har 4-soners og er fornøyd med det, men har strengt tatt ikke skilt ut sonene veldig mange ganger. Jeg hadde ikke lagt det til i egenspec alternativet mitt, men jeg gikk for fast-track, og etter å ha hatt det, så hadde jeg nok kjøpt det igjen faktisk..

Crown

Sitat fra: Amatøren på torsdag 19. september 2019, klokken 09:20
4 soners klima = mer komfort (bedre og raskere kjøling på sommer, samt mer direkte varme på vinter), men blir mer vekt. Det forårsaker vel mer strømforbruk (Marginalt på vekt? Hva med kjøle varmeeffekten vil det trekke mer, eller blir det likt/mindre da luften fordeles raskere og bedre?).

Blir mye å tenke på folkens.

Man kan slå av baksetedelen ved behov, f.eks. hvis ingen sitter der. Midtkonsollen er også like stor selv om bakseteklima ikke er på plass, så da er det vel noen få kg, ellers ingen ulemper bortsett fra prisen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DD

Jeg hadde på min Volvo XC90 og det var mareritt med barna. De pleide å leke med den hele tiden. Jeg hadde den alltid deaktivert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA