Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S 2015 eller Tesla modell 3 2019?

Startet av tore.chr, mandag 26. august 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

tore.chr

Vi skal oppgradere fra Leaf 30 KWH til Tesla. Tenkte modell 3, long range 4wd, men har fått spørsmål om vi ønsker en 2015 Modell S, 4wd, 70D, 7-seter. Den siste er jo en større bil. Men er rekkevidden like god på en 70D som en ny long range model 3? Det er mange forskjeller, men reell rekkevidde er vel det jeg lurer mest på.

1000kwh

Rekkevidden er nok vesentlig bedre på Model 3. Model S 70D -> 366km (wltp) vs Model 3 LR -> 560km (wltp)

Hentet tall herfra: https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Det er nok størrelsen på bilen som vil avgjøre valget.

elektrolux

En av våre medarbeidere er i samme dilemma.

Vår konklusjon er nyest mulig Tesla S85D med gjenværende garanti, Ultra Hifi, stålfjærer og tak, og gjerne gratis Supercharging. D for bedre kjøregenskaper og redusert forbruk.

Garantien er viktig på en bil der produsenten ikke støtter "DIY" Supercharging er mer psykologisk og i praksis begrenset besparelse i kroner og øre.

Tesla 3 gir full garanti, men når en leser om rust på biler som ikke engang har vært på markedet i 1 år, blir i alle fall jeg skeptisk. + for enda lavere forbruk, og mindre og dermed smidigere bil, og ikke minst kjøreegenskaper og lydanlegg. Tror også at det vil være vesens forskjell i verditap på en brukt S og en ny 3'er. Er selv åpen for en brukt 3er om noen år, når holdbarheten er dokumentert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

S70D og 3 LR kan ikke sammenlignes på reell rekkevidde, da må du opp i S100D. 3 LR går mye lenger enn S70D og lader 2-3 ganger så raskt, forutsatt tilgang på raske nok ladere. Jeg har en mye bedre opplevelse av å sette meg inn i en S enn en 3. Kjøredynamikken tar 3eren, plassen tar Sen. Lavere støy i S. Prøv de og vurdere ut fra eget behov.

Mye av svaret gjelder også S85D, iallfall med den reduserte ladefarten og rekkevidden fra 2019.16-sw.

Trekkoppbil

Jeg kjenner ikke disse modellene, men jeg har visse fordommer:
4-5 års aldring til eller fra, betyr mye for en el-bil. Noen års teknologisk framskritt kan også være viktig. Modeller som er laga for massemarkedet, stoler jeg litt mer på, da produsentene ikke har råd til å gjøre feil med dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA