Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 2020?

Startet av Moffen, mandag 26. august 2019, klokken 10:32

« forrige - neste »

RazAquato

#60
Enda en ladegraf mellom Ioniq28 (I28) vs Ioniq 38 (I38), SoC 10-89% på begge.



  • Frem til ca 16-minutters lading ligger de relativt likt
    • forskjell på opptil 2kWh / 2 minutters ladetidsdifferanse
  • 9-16 minutters lading: I28 er noe raskere
    • lader i snitt ~3kWh mer
    • ca 3-4 minutter ekstra ladetid på I38 for å nå samme kWh
  • 16-22 minutters lading: Her ser vi Ioniq28 drar markant i fra Ioniq38
    • med en topp forskjell på ~7kWh
    • ca 9-10minutters ekstra ladetid på I38
  • 22-28 minutters lading: I28 dabber av, det jevner det seg ut igjen
    • tilbake til ca 3kWh forskjell
  • 35 minutters lading (altså 6min etter I28 er ladet til 89%) så har I38 ladet like mye (og kan fortsette)


EV-FTW

#61
Sitat fra: RazAquato på torsdag 26. september 2019, klokken 11:41
Enda en ladegraf mellom Ioniq28 (I28) vs Ioniq 38 (I38), SoC 10-89% på begge.



  • Frem til ca 16-minutters lading ligger de relativt likt
    • forskjell på opptil 2kWh / 2 minutters ladetidsdifferanse
  • 9-16 minutters lading: I28 er noe raskere
    • lader i snitt ~3kWh mer
    • ca 3-4 minutter ekstra ladetid på I38 for å nå samme kWh
  • 16-22 minutters lading: Her ser vi Ioniq28 drar markant i fra Ioniq38
    • med en topp forskjell på ~7kWh
    • ca 9-10minutters ekstra ladetid på I38
  • 22-28 minutters lading: I28 dabber av, det jevner det seg ut igjen
    • tilbake til ca 3kWh forskjell
  • 35 minutters lading (altså 6min etter I28 er ladet til 89%) så har I38 ladet like mye (og kan fortsette)


Hva var  ladeeffekt fra hurtiglader? Ble det brukt 50 KW lader på begge bilene?

Min egen erfaring når jeg brukte Ioniq på langtur var at jeg ladet fra 10 prosent opp til 94 prosent ( da stopper bilen lading selv) på 28/29 min. Dette var på ionity sine lynladere. Maks effekt jeg da klarte å lade var rett rundt 70 KW.

Vet som sagt ikke hvilke ladere det er brukt i den sammenligningen, men tenker at det må brukes 100KW ladere, slik at Ioniq28 kan utnytte full ladehastighet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Og, etter 35 min har nye Ioniq ladet 25 kWh samme som Ioniq 28 har gjort etter ca 29 min. Da er Ioniq 28 på 89 prosent, mens nye Ioniq er vel kanskje på rundt 60 prosent.
Med andre ord har en betalt en del ekstra for en bil som bruker 6 min lengre tid  på å lade 25 kWh, og med det ikke kommer lengre enn sin eldre bror før den må lade. Skulle en mot formodning ønske å lade bilen fullere enn 60 prosent, bruker en jo over 30 minutter ekstra, for å lade opp mot 90 prosent på batteriet. Da har en fått utnyttet det faktum at bilen går lengre enn Ioniq 28 på neste etappe, men har jo laget lang ladekø bak seg og brukt mye tid som Ioniq  28 har brukt på å komme seg videre mot endestasjonen.

Nei, på langtur ville jeg heller valgt Ioniq 28, uten tvil.
Hva er poenget med å betale mange titusener ekstra for å ha en bil som man bare kan lade opp til 60 prosent på langtur for nesten å holde følge med en utgående model?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

RazAquato

#63
beklager, glemte å linke til forumet grafen kom fra.  - min post er redigert.
dette er så vidt jeg forstår basert på Bjørn Nyland sine ladevideoer, så det er vel som du sier SoC på 94% og ikke 89% ?

Så: hvorfor betale mer?
Først og fremst kan man starte med vesentlig lengre rekkevidde og derav slippe ett ladestopp (=mindre ladekø) på en gjennomsnittlig lang reise.  (om man eksempelvis kjører på harryhandel fra oslo til sverige, så slipper man jo nå å lade i det heletatt)

Dessuten har man app-styring slik at man kan starte fjernoppvarming/nedkjøling før man drar fra jobb
og bilen er tilsynelatende mer stillegående, har bedre filholderassistent etc etc.
Det er med andre ord en helt kurrant bil for 95+% av all ferdsel, og det er så vidt jeg ser kun på langtur at den faller til kort i forhold til I28. (Og her er det igjen snakk om ~6minutters forskjell i pr. ladestopp for å komme like langt.)

For å oppsummere har vi to svært forskjellige syn på hva en elbil bør ha.
Du anser langturskjøring til å ha en særdeles høy score-faktor, hvor det tydeligvis er viktigst å komme seg raskest mulig fra A til B, og kanskje du kjører sannsynligvis langturer over gjennomsnittlig ofte. (så i ditt tilfelle ville jeg heller valgt en TM3 som gruser I28 i ladehastighet)

Min vektlegging er mer balansert på økt komfort, mindre støy, muligheten til å lade sjeldnere på hurtigladere, online connectivity etc.  - og dersom jeg skal på en tur som er mer enn 50-60 mil (altså at jeg kanskje må lade 2 ganger istedenfor bare 1) og bruker 6min lengre tid på denne ene ladestoppen så anser jeg overhodet ikke det som noen krise. Da takker jeg heller for muligheten til å lade 40% mer enn I28 slik at jeg kanskje gjør dette mens man har middagspause e.l. på langtur.

Mange som har splittet syn på denne bilen, og den skaper uten tvil debatt i forskjellige fora.. men simply put: for mange (myself included) så har I38 "det lille ekstra" som I28 ikke hadde ift. rekkevidde og comfort, som gjør til at jeg denne gangen kjøper en Ioniq fremfor konkurrerende merke. (I28 hadde akkurat for snever rekkevidde til hverdagsbruk og var således ikke aktuell)

for andre så vil bruktverdien opprettholdes på eksisterende modell, da de verdsetter ladehastighet over annet. altså er dette en win-win situasjon for sluttbrukere da man i praksis har 2 "forskjellige" biler å velge mellom innenfor samme segment  8)

EV-FTW

https://youtu.be/CMgXgS948sU

Sammenligner her med nye Zoe. Ser tydelig hvor sent det går.
En kan stoppe på rundt 65 prosent, for da lader den etterhvert enormt sakte, men da har den heller ikke lengre rekkevidde enn Ioniq 28 til neste lader. Og den lader fort.

Så hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

RazAquato

#65
SitatSå hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.
men poenget med større batteri i hverdagen for å slippe ladestopp er ett langt større poeng for hvermansen ;-)

Hvis jeg hadde anskaffet en I28 måtte jeg ladet på hurtiglader ca 2-3 ganger pr. uke (med andre ord en ekstra bil til "ladekøen")

ved å skaffe en I38 så slipper jeg dette ladestoppet og lader kun hjemme isteden.  Det er med andre ord besparende for alle, da det blir en bil mindre i ladekøen😉

Amoss

Sitat fra: Øyst1 på torsdag 26. september 2019, klokken 14:06
Så hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.

DET kommer helt an på hvor lang denne langturen er. For en del turer der Ioniq-28 må hurtiglade for å komme frem kan Ioniq-38 slippe hele hurtigladingen. For turer der også Ioniq-38 må hurtiglade må Ioniq-28 ofte hurtiglade en gang mer.

Så for de virkelig lange langturene så har du nok rett, for de mer moderate langturene (typisk til-fra hytta) så er det ikke like selvklart.

For egen del er det ikke langturene som er de viktige, men hvordan den er i daglig bruk. Ioniq-28 ville gjort at jeg måtte hurtiglade på "hverdagsturene" mine - i det minste ett par ganger i uka. Mens Ioniq-38 vil la meg ta all lading hjemme i hverdagen. Så kan jeg heller leve med at det kan ta litt lengre tid på ladingen de få gangene jeg faktisk er på langtur. Hverdagen trumfer langturer :P

... men med det sagt så er jeg enig i at dette var en bommert fra Hyundai. De burde klart å bygge ett batteri som klarte samme eller bedre ladehastighet som den gamle. Det bare hefter ikke så mye for mitt bruk.


Add: Ser at RazAquato har vært inne på de samme poengene mens jeg skrev :p
Model S 85D

haraldjo

#67
Selv om Ionic 2020 ikke passer for alle er den et alternativ for vårt behov. Til hverdagsbruk på hjemmebane er den selvfølgelig fin, sjelden mer enn 12-15 mil t/r. I sommer halvåret her vi 12-15 «langturer» på 20 mil hver vei til et sommersted, over halvparten er på 110 vei. På destinasjonen kan vi ikke lade på parkeringen vår, men det er mange ladere og hurtigladere i nærheten, noen av dem er foreløpig gratis. Reiser på 40+ mil er så sjelden at de ikke teller med. Har forhåndsreservert ID.3 og vurderer Tesla M3 std+, men Ionic er kanskje ikke så dumt.
Utviklingen går fort på elbiler, så verditap vil nok være betydelig, men har tenkt å ha bilen lenge??
2020 Hyundai Ioniq solgt mars 2022
TM3 2022 mars 2022


stikksaga

#69
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 26. september 2019, klokken 14:06
Så hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.

Hehe  :) Rett i vasken var vel en påstand basert på et bestemt bruksmønster (kjøre langturer som går opp i hver 20. mil :) ) Jeg for min del vil ha bruk for å kjøre på Harry-handel UTEN å lade på turen, derfor er 28KW Ioniq utelukket.

Sigurd2

Var hos mobile på Ensjø i går, og selgeren sa at de ikke ville ta inn nye Ioniq uten teknikkpakken. Jeg spurte da hvorfor det sto pris fra 284000 på nettsiden deres, men det hadde han ikke noe godt svar på. Han sa også at ingen andre forhandlere ville selge uten teknikkpakken. Stemmer dette, eller er det bare salgstriks?

RazAquato

#71
Hei.
Jeg stilte spørsmålet til Hyundai Norge, og de svarer følgende:
SitatHvis det gjelder utgående modell har vi kun igjen biler med Teknikkpakken på lager.

Fraprisen gjelder den nye modellen, og man kan bestille Standard.

Har bedt Hyundai Norge om å rydde opp med Mobile på ensjø som i så tilfelle sprer misvisende informasjon.
....Anbefaler heller at du ringer Aaby auto..  de holder vel til snaue 2 mil fra mobile ensjø, og de selger den litt billigere (282.900).

Sigurd2

Takk for det Raz! Eneste jeg tenker er greit å ha med teknikkpakken er varmepumpe, men med såpass rekkevidde er det kanskje ikke et must? Hva tenker dere om det? Hvis prisen bikker 300' blir liksom TM3 for fristende ..

RazAquato

#73
Det er nok veldig individuelt, men personlig vet jeg at noe jeg savner mest fra da jeg hadde TMS var muligheten til å kjøle ned/varme opp bilen før jeg dro fra jobb via telefonen; en funksjonalitet som kommer med teknikkpakken på Ioniq.

For å si det på en annen måte: Det å komme ut til en bil som ikke er ISKALD å sette seg inn i, og bare kunne kjøre av gårde; mens arbeidskolleger blåser frostrøyk mens de bruker ekstra tid i kulda fordi de må skrape is fra frontruta?  er helt fantastisk.
for meg er dette alene i stor grad er verdt noen tusinger.

Videre må du ta med deg i regnestykket avhendingsverdi: teknikkpakken koster deg 25.000kr ekstra om du kjøper nå, men tapet blir nok noen tusen mindre ved videresalg enn om du kjøper en bil uten teknikk.  - Det er nok svært få som i fremtiden vil kjøpe en brukt Ioniq2020 som ikke har de egenskapene som teknikkpakken gir (da særlig når man innen den tid har enda tøffere konkurranse på markedet)

Ellers er vel listen som følger av nevneverdig utstyr i teknikkpakken, i tillegg til varmepumpe (men det vet du jo fra før):

Full LED
Elekrisk innfellbare speil
Varme i bakseter
Trådløs lader til mobiltelefon
Bedre lydanlegg
Blindsonevarsler og ryggeradar
Smart skiltleser
Aktiv filholder


jornhd

Du nevnte ikke det viktigste (for meg) i teknikkpakken:
10-veis elektrisk setejustering med minnefunksjon

Det er utrolig deilig å bare kunne trykke på en knapp for å justere sete tilbake etter at kona har brukt bilen, og samme for henne selvsagt. I tidligere biler brukte vi lang tid på å justere hver gang.

Ryggeradaren er gull verdt. Denne har spart inn de 25000 ekstra for meg flere ganger allerede.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA