Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 2020?

Startet av Moffen, mandag 26. august 2019, klokken 10:32

« forrige - neste »

Moffen

Alltid likt ioniq men vært litt bekymret for kort rekkevidde som alle som kun har eid fossil. Tenkte nye 2020 modellen hadde passet perfekt men leser nå bekymring for ladehastighet.. Skjønner det sånn at 0-80% skal ta 50+ minutter ved 100kw men sist jeg så virker Di fleste hurtigladere være 50kw.. Tar dette da opp mot 2 timer???? I såfall begynner gammle ioniq til 279000 å virke fristende igjen da jeg har skjønt at denne lader svært raskt!??

Rosstopher

Dersom bilen hadde ladet konstant 100 kW på en 100 kW lader, hadde det tatt dobbelt så lang tid på 50 kW. Det er imidlertid ikke slik hurtiglading fungerer. Maks effekt får man ved lav SOC og rett temperatur, så dabber det av etter hvert.

Dersom Ioniqen med 38 kWh batteri skal lade fra 0 % til 80 % på 50 minutter, lader den med 45 kW i gjennomsnitt. Dette forutsetter at det ikke er noen buffer hverken i bunn eller på topp. Reell gjennomsnittlig ladehastighet vil altså være lavere enn 45 kW.

Man vil nok tape litt tid på begynnelsen ved å bruke 50 kW lader, men total ladetid vil ikke være så veldig mye høyere. Nøyaktig ladetid er vanskelig å si noe om før noen tester dette og/eller publiserer en ladekurve.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jornhd

Vil nok få samme ladehastighet på 50kW lader. Fant denne kurven: https://images.app.goo.gl/WgrdFaFvWJ322GGJ9

Zimon

Nå har jeg "gamle" Ioniq og har ikke hatt noen tilfeller av rekkeviddeangst og det er kun en gang jeg har skulle virkelig ønsket at det var litt mer batterikapasitet. Den ene gangen var i tidlig våres, kaldt og det bøtta ned som fy og på natta var det mye lyn og torden. Den dagen startet jeg på Flateby med 100% lading, kjørte til Jobben i Nydalen i rush, så bar det til Jessheim i rush for å hente noen, så ned til Oslo Sentrum igjen. På sen kvelden så kjørte jeg personen tilbake til jessheim og så skulle jeg tilbake til Flateby igjen. Jeg kunne kanskje klart det, men tok ingen sjanse og tok å ladet 15-20ish min på Berger (rett nord for Skedsmokorset) og hvilte øynene i de minuttene litt også. Grunnen til at jeg ikke bare ladet 2-5 min og kom meg hjem er at jeg neste morgen skulle til jobben igjen og slapp da å plugge til lading hjemme med tanke på det lyn-helvete som var på himmelen den kvelden. Så om lynet slo ned hjemme eller strømmen gikk så var jeg reddet.

Forbruket gikk skyhøyt i forhold til normal kjøring pga kjølig vær og ekstreme mengder vann på veibanen.

Ellers så har jeg tatt tur i tidlig oktober med min far og svoger til Kragerø for å stenge hytta for vinteren. Kjørte da fra Flateby i Enebakk opp til Lillestrøm og plukket opp far + svoger + bitte litt bagasje. Vi kjørte så igjennom Oslo og stoppet på Fokserød ved Sandefjord og bilen hadde da 24% batteri igjen, plugget til hurtiglader og gikk inn på OBS'en der og handlet oss en middag, noe drikke og slikt og ut til bilen, ganske så "hit and run" med en tømme tanken på kundetoalettet der. Kom ut til bilen og den var på 88-89% eller noe allerede.

Hadde jeg sittet på gjerdet for ny bil så hadde jeg gått for gamle Ioniq en gang til fremfor den nye, de få km på en batteriladning man får er ikke verdt den tregere ladingen som de sier at nye Ioniq får. Så om dette stemmer så tror jeg Ioniq ikke selger så bra som forgjengeren, så håper selvsagt at Hyundai får rettet på ladehastighet før bilene begynner å komme ut på markedet.

elbil.no sier 160km vinter og 240km sommer og det stemmer ganske greit etter egne erfaringer, merk vinter rekkevidden er når det kryper godt ned på gradetstoppen og 240 sommer = da er det pust og pes smelte bort vær , så du vil ligge mellom disse. Vintererfaringen min tilsa ca 200km pluss/minus avhengig av temp og kjøreforhold.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Rosstopher

Sitat fra: jornhd på mandag 26. august 2019, klokken 13:01
Vil nok få samme ladehastighet på 50kW lader. Fant denne kurven: https://images.app.goo.gl/WgrdFaFvWJ322GGJ9

Oi! Hele 1 kW mer opp til 35 %? Hva er da vitsen med å ha støtte for mer enn 50 kW? Håper de får fikset dette før/etter lansering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Cougar

Den kurven var ikke mye imponerende (om den er riktig), når man ser på kurven for dagens modell (fra sidene til Fastned i Nederland, som forresten har kurver for de fleste elbiler, interessant å se)

https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360029243414/Fastned_ChargeCurve_Ioniq_.png
2019 Ioniq El + mange andre biler

Zimon

Den kurven til Fastned er ganske riktig. Ioniq 28kW støtter opp til 70kW og den dabber av på 77%, stopper hurtiglading helt på 94%. Dette garantert for å beskytte batterier, men "saktelading" så kan man lade til 100% uten problemer. Etter alt jeg har lest på nettet om Ioniq 28kW så er batteriet en "tanks" og tåler veldig mye. Blir spennende å se på Ioniq 2.0 med helt annen battery type om hva den tåler over tid.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.


Daniel_0007

Bare jeg som syns den er litt overpriset?
Aner ikke hvor mye utstyr det er i standard men selv teknikk er bare rundt 70 000 billigere en model 3 sr+ hvor man får lengre rekkevidde og kjappere lading.
Model 3 2019 LR Rwd

RazAquato

#9
Prisøkningen i Tyskland var 1600 euro, så ha de har tatt ett godt påslag i Norge :-/. - hadde håpet de priset ioniq med teknikk til under 300'.

Derimot påstanden "bare rundt 70000" er jo relativ i forhold til bilens pris. I praksis er en ribbet TM3 hele 23% dyrere enn Ioniq med teknikkpakke.
Men forstår hva du mener.  Hadde serviceapparatet rundt Tesla vært bedre hadde det vært en rèell vurdering, men må innrømme at jeg er glad jeg ble kvitt den stressfaktoren i livet mitt. Tviler på at jeg hadde valgt TM3 selv om prisen var lik.


Daniel_0007

Sitat fra: RazAquato på fredag 30. august 2019, klokken 12:29
Prisøkningen i Tyskland var 1600 euro, så ha de har tatt ett godt påslag i Norge :-/. - hadde håpet de priset ioniq med teknikk til under 300'.

Derimot påstanden "bare rundt 70000" er jo relativ i forhold til bilens pris. I praksis er en ribbet TM3 hele 23% dyrere enn Ioniq med teknikkpakke.
Men forstår hva du mener.  Hadde serviceapparatet rundt Tesla vært bedre hadde det vært en rèell vurdering, men må innrømme at jeg er glad jeg ble kvitt den stressfaktoren i livet mitt. Tviler på at jeg hadde valgt TM3 selv om prisen var lik.

Nå er jo en ribbet model 3 godt utstyrt uansett på høyde med teknikk pakka til ioniq og service apparatet har jeg ikke hatt problem med, bor i oslo, tar rundt 3 uker for å få time, er ikke så ille vil jeg si men er enig at kvaliteten på tesla er ganske dårlig ihvertfall min erfaring etter å hatt en model 3 i måneds tid nå, nesten sammenlignbart med british leyland på 70 tallet som leverte ut biler med mye rare feil.
Model 3 2019 LR Rwd

RazAquato

Da har de blitt langt bedre, men synes de har en lang vei å gå allikevel.
Kjøpte ny TMS i november i fjor.  Ny bil for å - slippe- verksted men hadde den inne 9 ganger på 6mnd. Da jeg solgte den var ventetiden økt jevnt og trutt og sist jeg hørte var opptil 6mnd i ventetid på lavtprioriterte feil. Tror største problemet da var at de ikke fikk tak i deler.

Anyway dette er ikke en tesla tråd, så skal slutte å klage 😎

versus13

Er det mange som vurderer den nye tro?
Man får egentlig ikke så veldig mye mer enn hvis man har den gamle.

RazAquato

Jeg har allerede forhåndsbestilt (liker dog ikke prisen de kom ut med)
Viktigste for meg er å klare 27mil sommerstid uten ladestopp, så sånn sett er det en no-brainer

Videre er app funksjonalitet for å fjernstarte oppvarming av bilen før jeg drar fra jobb midtvinters høyt opp på listen :-)

RazAquato

#14
Jeg gjetter på at vi får samme blue link som de har over dammen, og da er svaret ja. Men om jeg forstår rett så må man velge en tidsperiode, eks "10 minutter"







© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA