Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AP1 vs AP2.5

Startet av hovik, mandag 26. august 2019, klokken 10:26

« forrige - neste »

hovik

Har for tiden en lånebil med AP1. ACC fungerer utrolig mye bedre på denne (2015 MS). Den har ingen phantom braking, og avstand til bilen forran er mye bedre regulert (endrer seg ikke så mye som AP2.5).

Har flere tilsvarende erfaringer?
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Klykken

Japp. En annen positiv sak er at AP1 også har skiltgjenkjenning.

Til fordel for nyere AP, så er AP1 så og si på stedet hvil og vil ikke utvikles mer.. Til vanlig bruk fungerer det "godt nok" for de fleste.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hovik

Sitat fra: Klykken på mandag 26. august 2019, klokken 10:35
Til fordel for nyere AP, så er AP1 så og si på stedet hvil og vil ikke utvikles mer.. Til vanlig bruk fungerer det "godt nok" for de fleste.

Har du data som backer opp påstanden: "Til vanlig bruk fungerer det "godt nok" for de fleste." ?
Hvordan biler brukes, og hva som oppleves godt nok er veldig individuelt. Personlig oppløeves AP2.5 så darlig, at den ikke kan brukes med passagerer i bilen.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Klykken

AP1 og dens funksjoner fungerer godt nok. Har ikke noe data på det, annet enn "hva folk rundt meg sier" og min egen erfaring, etter å ha kjørt med alle utgaver.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Tror nok han mente at AP1 fungerer godt nok for de fleste. Og det er jeg helt enig i. Har kjørt med AP1 siden 2016 og den er dønn stabil og forutsigbar. Jeg har full tillit til systemet nå.
Det er ikke spesielt avansert, men dekker langturene mine godt.

Ap2 derimot var bra i fjor, men ubrukelig nå. Jeg blir fortsatt litt oppgitt når folk anbefaler kategorisk å se etter ap2 biler på Finn. Det er i beste fall en snever anbefaling og i verste fall helt feil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. august 2019, klokken 10:49
Tror nok han mente at AP1 fungerer godt nok for de fleste. Og det er jeg helt enig i. Har kjørt med AP1 siden 2016 og den er dønn stabil og forutsigbar. Jeg har full tillit til systemet nå.
Det er ikke spesielt avansert, men dekker langturene mine godt.

Ap2 derimot var bra i fjor, men ubrukelig nå. Jeg blir fortsatt litt oppgitt når folk anbefaler kategorisk å se etter ap2 biler på Finn. Det er i beste fall en snever anbefaling og i verste fall helt feil.
Kommer helt an på tidsperspektivet ditt. Nå er AP2 dårligere ja, men hvor lenge varer det? Det er det ingen utenfor Tesla som vet.
Kommer det noe bedre og AP1 blir akterutseilt så taper disse seg i verdi. Blir AP2 stående på dagens situasjon i din eiertid, ja så lønner deg seg seg ikke å velge AP2 bil.
Det man ikke kan gjøre uten stor sjanse for feil, er å definere framtiden ut fra situasjonen akkurat nå og fortid.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Når er nok hva AP2 angår, da? Hvor mange år er du villig til å vente? Hadde de ikke oversolgt produktet i utgangspunktet så hadde alt vært greit, men det var ikke måte på hva slags gull og grønne skoger "Enhanced autopilot" skulle levere. Fatter ikke poenget med å overselge slikt, det ender KUN med misfornøyde kunder.

Hadde nettopp AP1 loaner, og fikk kjenne på den brå overgangen i begge retninger. Per i dag så er det eneste positive med AP2.5 at den har sentry mode med sidekameraer. Alt annet ville jeg heller hatt fra AP1 (pluss en tredjeparts dashcam-løsning, som dessuten bruker mye mindre strøm og er mer brukervennlig enn sentry, så er mye oppveid).

DagfinnN

Mister man troa, får man selge bilen hvis dette er det som betyr mest. Mer kan jeg ikke si.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

På at det kommer noe FSD noen gang hvis man synes det er avgjørende for å ha bilen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Nå handlet vel ikke tråden om FSD, men om erfaringer med AP1 vs AP2.5...

Øyvind.h

Jeg tror og håper Tesla får rettet opp i feilene i løpet av året. Ap2 var jo veldig god i fjor sommer. Behagelige jevne filskift, behagelige hastighetsjusteringer og jevn plassering. Egentlig nær perfekt for mitt behov og flott på motorvei. Bortsett fra av/påkjøringsfelt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

Har hatt diverse loanere med ap1 og hadde byttet fra ap1 til ap2 any day for mitt kjøremønster. Konge med skiltgjenkjenning på ap1, men for meg blir den for vinglete og til deler nesten over gul stripen i enkelte svinger der ap2,5 fikser disse lett selv med limited steering. I sommer har ap2,5 funkert meget bra med lite phantom brake, men dessverre er det nå tilbake etter siste oppdatering.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

JorEl

Sitat fra: Kim- på mandag 26. august 2019, klokken 19:36
Har hatt diverse loanere med ap1 og hadde byttet fra ap1 til ap2 any day for mitt kjøremønster. Konge med skiltgjenkjenning på ap1, men for meg blir den for vinglete og til deler nesten over gul stripen i enkelte svinger der ap2,5 fikser disse lett selv med limited steering. I sommer har ap2,5 funkert meget bra med lite phantom brake, men dessverre er det nå tilbake etter siste oppdatering.
Kjekt å høre fra en som har hatt AP1 :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Lynet

Har også god gammel S P85 med AP1 og en ny X med AP2,5 og FSD.
Hadde det vært mulig ville jeg ha hatt AP1 på X også, da dagens løsning er ubrukbar i praksis. Enig i at den stort sett kjører bedre mellom linjene i veien, men det er marginalt. Kommer det en litt krapp sving blir AP2,5 helt koko.
Og fantombremsinger har jeg hatt hele tiden. Spesielt på smale veier uten gulstripe, og broer over veien.
AP1 har jeg knapt en fantombremsing pr mnd.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA