Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AP1 vs AP2.5

Startet av hovik, mandag 26. august 2019, klokken 10:26

« forrige - neste »

geear

Kanskje det største ankepunktet mot AP2.5 for min del er naggingen, og JA, jeg vet det er krav fra UN ECE, men Tesla innførte det bakover i tid for AP2/2.5-biler, men ikke AP1! AP1 har tre ganger lengre nag time. 15 sekunder er helt usannsynlig irriterende, for det kreves så mye kraft for å få den til å akseptere bevegelsen i rattet.

Handyman

Sitat fra: gr på tirsdag 27. august 2019, klokken 10:03
Kanskje det største ankepunktet mot AP2.5 for min del er naggingen, og JA, jeg vet det er krav fra UN ECE, men Tesla innførte det bakover i tid for AP2/2.5-biler, men ikke AP1! AP1 har tre ganger lengre nag time. 15 sekunder er helt usannsynlig irriterende, for det kreves så mye kraft for å få den til å akseptere bevegelsen i rattet.
Hva slags bil har du og hvilken instilling på styringen? comfort/standard/sport?
For meg holder det å hvile hånda på rattet mellom kl 7 og 8.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Nov. '17 X AP2.5 standard styring.

I starten så krevde den veldig lite bevegelse, og det kunne gå laaang tid mellom nagging dersom den var trygg på veien fremover (den graderte nag time basert på hvor sikkert den kunne anslå kjørestrekningen nærmeste x antall meter). Ble da vant med å la hånda ligge på fanget og holde helt i bunn av rattet, men så på en eller annen oppdatering (våren 2018) begynte den å kreve mye mer utslag, såpass mye at det gikk an å kjenne det i bilen når man rikket i rattet. Det gikk fortsatt greit å holde nederst siden det var langt mellom naggingen. Etter dette mener jeg bevegelseskravet har blitt redusert noe, men så har nag time blitt redusert til 15 sek fast (mens de som sagt ikke har gjort det på AP1-biler), og rattet krever at man faktisk hviler hånda ganske tungt på rattet, noe jeg syns er mye mer slitsomt, og ødelegger mye av gleden med selvkjøringen.

Det skal være sagt at Model 3 aldri har hatt det vi i starten hadde på X/S, fordi den kom med Europa-begrensningene allerede fra starten av i Norge, før X og S hadde fått den forkrøplede utgaven.

cra

Jeg henger stort sett hånda på "kl 10", evt har begge hendene på rattet "ti på to", og med unntak av saktegående kø der det er veldig lite retningskorrigering opplever jeg nesten ikke noe nag i praksis. Den har kanskje blitt litt mer krevende på den versjonen jeg har pr nå, når du sier det? Det er vanskelig å måle, men det kan oppleves slik (med forbehold om at jeg blir farget av hva dere andre skriver at dere opplever).

Mener jeg ikke trenger å vri så mye på rattet at det merkes i bilen for at den skal godkjenne det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Merkelig at de bare har lagt inn kortere nag-tid på på AP 2.5-biler, og ikke AP1-biler. Har UN/EU reglene tilbakevirkende kraft, så burde det omfatte begge typer AP. Hvis de bare skal gjelde fra tidspunktet Tesla implementerte, så burde Tesla gjøre noe med det for AP 2.5-eiere som vitterlig fikk redusert funksjonalitet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

Mistenker at NoA er synderen her.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

geear

Kan det hende at alt som gjelder AP1 må via Mobileye? Og at det evt ikke vil komme flere endringer på AP1? Dermed kan de holde på gammelt regelverk? Argumentasjonen for at AP2 måtte komme i compliance selv om de var levert før var for å få fremtidige oppdateringer..

Handyman

Sitat fra: gr på tirsdag 27. august 2019, klokken 23:53
Kan det hende at alt som gjelder AP1 må via Mobileye? Og at det evt ikke vil komme flere endringer på AP1? Dermed kan de holde på gammelt regelverk? Argumentasjonen for at AP2 måtte komme i compliance selv om de var levert før var for å få fremtidige oppdateringer..
Tenker nøyaktig det samme!
Hvis det ikke gjøres endinger på selvkjøringsdelen i disse bilene, gjelder antakelig tidligere typegodkjenning. Altså ikke tilbakevirkende kraft.
Endinger derimot vil kreve at nye krav implementeres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Etter at Tesla og Mobileye brøt samarbeidet tror jeg ikke Tesla rører koden i det hele tatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

THE

En annen fordel med AP1 biler er at de har en fungerende regnsensor. Tesla har en lang vei å gå før kamerabasert regnsensor fungerer like godt som dedikert sensor på AP1-biler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Sitat fra: THE på torsdag 29. august 2019, klokken 12:44
En annen fordel med AP1 biler er at de har en fungerende regnsensor. Tesla har en lang vei å gå før kamerabasert regnsensor fungerer like godt som dedikert sensor på AP1-biler.

Hvis man legger rainX på ruten (så dråpene perler seg), ser kamera dråpene mye bedre. Da synes jeg AP2 har bedre regnsensor enn AP1. Har kjørt ca 100.000 km med hver med hovedvekt på regnvåte dager i Bergen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

I går da det kom et tordenskrall og begynte å bøtte ned, og jeg hørte det åpne takvinduet lukket seg, så tenkte jeg at det var jammen godt det ikke er Tesla som leverer regnsensorer til Velux.  :o  :laugh:

turfsurf

Har AP1 lånebil nå, og deilig å slippe noe av fantombremsingen til AP2. Men jeg får da fantombremsing med AP1 og. Enda merkeligere er det at den reduserer farten ved kryssende vei over tunnel slik som AP2. Den korrigerer dog ved neste fartsgrenseskilt.

Når det gjelder selve kjøringen (utenom phantom braking / EU restriksjoner) er dog AP2 bedre, den vingler ikke så mye i veibanen, og så er den mye mindre kresen på å engasjere AP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. august 2019, klokken 17:19
Sitat fra: THE på torsdag 29. august 2019, klokken 12:44
En annen fordel med AP1 biler er at de har en fungerende regnsensor. Tesla har en lang vei å gå før kamerabasert regnsensor fungerer like godt som dedikert sensor på AP1-biler.

Hvis man legger rainX på ruten (så dråpene perler seg), ser kamera dråpene mye bedre. Da synes jeg AP2 har bedre regnsensor enn AP1. Har kjørt ca 100.000 km med hver med hovedvekt på regnvåte dager i Bergen.
Hvis du vil ha noe som varer lenger, og som er nesten like billig, se på Gtechniq G1 eller G5. 6-12mnd varighet på frontrute med G1 og opp til 6mnd med G5 - begge varer "evig" på sideruter og bak. Varer enda på siderutene på vår BMW i3 fra 2014.

G5 er meget enkel å påføre, samme som RainX. G1 er litt mer hazzle, men til gjengjeld bedre varighet.

G1: https://bilnerden.no/gtechniq-g1-clearvision-smart-glass
G5: https://bilnerden.no/gtechniq-g5-clear-vision-glass-coat
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA