Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77% av eilbilførere kan ikke lese, og kan ikke klokka

Startet av Strøm Tycoon, mandag 26. august 2019, klokken 08:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

Henger jo ikke på greip. Uansett er det forskjell på måling av distanse og speedometerets visning, for de som lurte....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Rosstopher på fredag 30. august 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 10:10
Et morsomt utfall da er at de som bruker Tesla som drosje har høyere inntjening pr km enn de uten :)

Det blir vel heller motsatt? Altså at de som kjører drosjer som viser altfor mange kilometer får mer betalt per faktisk kjørte kilometer? 10 % for mye vist på speedometeret = 10 % overfakturering av kunder?

Kjører man en strekning på 100km og betaler 1,- pr km ville man tjene 99,- med en Tesla og 90-95,- med en tradisjonell bil.

Øyvind.h

Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 10:47
Sitat fra: Rosstopher på fredag 30. august 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 10:10
Et morsomt utfall da er at de som bruker Tesla som drosje har høyere inntjening pr km enn de uten :)

Det blir vel heller motsatt? Altså at de som kjører drosjer som viser altfor mange kilometer får mer betalt per faktisk kjørte kilometer? 10 % for mye vist på speedometeret = 10 % overfakturering av kunder?

Kjører man en strekning på 100km og betaler 1,- pr km ville man tjene 99,- med en Tesla og 90-95,- med en tradisjonell bil.
Nei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jon65

Sitat fra: Rosstopher på fredag 30. august 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 10:10
Et morsomt utfall da er at de som bruker Tesla som drosje har høyere inntjening pr km enn de uten :)

Det blir vel heller motsatt? Altså at de som kjører drosjer som viser altfor mange kilometer får mer betalt per faktisk kjørte kilometer? 10 % for mye vist på speedometeret = 10 % overfakturering av kunder?
Taxameteret er kalibrert uavhengig av speedometer/kilometerteller. Maks feil er 3% for å få det godkjent. Så hva bilens kilometerteller viser er uten betydning for prisen på drosjeturen (hvis du ikke kjører piratdrosje da...)

geear

Sitat fra: Jon65 på fredag 30. august 2019, klokken 12:59
Sitat fra: Rosstopher på fredag 30. august 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 10:10
Et morsomt utfall da er at de som bruker Tesla som drosje har høyere inntjening pr km enn de uten :)

Det blir vel heller motsatt? Altså at de som kjører drosjer som viser altfor mange kilometer får mer betalt per faktisk kjørte kilometer? 10 % for mye vist på speedometeret = 10 % overfakturering av kunder?
Taxameteret er kalibrert uavhengig av speedometer/kilometerteller. Maks feil er 3% for å få det godkjent. Så hva bilens kilometerteller viser er uten betydning for prisen på drosjeturen (hvis du ikke kjører piratdrosje da...)
Slapp av folkens, taksameteret er en måleenhet som er underlagt Justervesenet.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-10-01-1226#shareModal

Sitat§ 23.Maksimale tillatte målefeil ved salg

Med unntak for eventuelle feil som skyldes anvendelse av taksameteret i et kjøretøy, er maksimale tillatte målefeil under de angitte driftsbetingelser og i fravær av forstyrrelse
a)   for medgått tid: ±0,1 %, minimumsverdi for maksimale tillatte målefeil: 0,2 s
b)   for tilbakelagt distanse: ±0,2 %, minimumsverdi for maksimale tillatte målefeil: 4 m
c)   for beregning av oppdragspris: ±0,1 %, minimum, herunder avrunding: tilsvarende det minst signifikante siffer i prisangivelsen.

Den maksimale tillatte målefeil uttrykkes som avviket fra den sanne måleverdi som et tosidig intervall.

hanche

Dette blir jo mer og mer off topic, men nå blir jeg virkelig nysgjerrig: Hvis et taksameter skal vise kjørt distanse med en nøyaktighet bedre enn 0,2%, så virker det rimelig klart at det ikke kan virke ved å måle rotasjoner av et hjul, siden hjuldiameteren kan variere mer enn det. Så hvordan virker et taksameter egentlig? GPS har store feilkilder, så jeg tror ikke det heller kan fungere.  ???
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Tidligere sitat fra lovverk gjaldt avvik ved salg. Det som gjelder ved bruk er:
Sitat§ 35.Maksimale tillatte målefeil ved installasjon og under bruk
Maksimale tillatte målefeil for taksametre ved installasjon og under bruk er

a)   for medgått tid: ±0,25 %
b)   for tilbakelagt distanse: ±3 %
c)   for beregning av oppdragspris: ±0,1 %.

Og ja, jeg tolker det som at taksameteret henter data fra rotasjoner av bilens hjul (egentlig fra girkassen). Se følgende paragraf:
Sitat§ 38.Dekkskifte og plombebrudd
Bruker er ansvarlig for å melde ifra til Justervesenet dersom det foretas et nytt dekkskifte med endring av dekkdimensjonen som kan føre til at måleresultatet i vesentlig grad påvirkes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Med forbehold om at jeg tenker/regner feil på kveldinga så vil en slitasje på 6mm på dekk med diameter på 70,3cm (utgangspunkt i 245/45R19) utgjøre en forskjell på ca 1,72%; godt innafor kravet på 3%. Da tar jeg utgangspunkt i nye sommerdekk som typisk har mønsterdybde på ca 8mm, og at man har igjen 2mm når man skifter (litt på den sikre side av 1,6mm):

Da er diameter 70,3cm ved nye dekk = omkrets på 220,8cm
Da er diameter 69,1cm ved slitte dekk =omkrets på 217,0 cm

En differanse på 3,8cm er ~1,72% (3,8/220,8) Evt. 1,75% hvis du regner i forhold til minste diameter.

Så alt i alt skal det vel godt gjøres å havne uttafor kravet om man ikke trikser med noe spesielt.


Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

dundun

For å gå tilbake til topic: Kjøring i kollektivfelt uten lov burde prikkbelastes. Tre prikker pr. gang. Asosiale idioter bør straffes. Gjentagende asosiale idioter bør hindres.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Erik Ola Ulvestad

#popcorntid.

Kan igjen rapportere om det er blitt observert blålys med stoppa elbil, rett etter utkjøring frå buss-only snarvegen i Skulleruddumpa.
Så onkel politi er faktisk ute av og til.

(PS Det _kan_ jo ha vore ei anna sak, men eg tenker no mitt...).
[PS2 Og, nei, det var ikkje idag, så herved ingen fyllekjørarar eller andre, advart ;-) ]

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

cra

Sitat fra: dundun på fredag 13. september 2019, klokken 09:13
For å gå tilbake til topic: Kjøring i kollektivfelt uten lov burde prikkbelastes. Tre prikker pr. gang. Asosiale idioter bør straffes. Gjentagende asosiale idioter bør hindres.

Tre prikker for det som sikkerhets messig er en bagatell, men som sikkert kan skape en del irritasjon/misunnelse hos andre? Flere prikker enn å ikke sikre mindreårige i bil? Jau jau.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

dundun

Jepp. Samme som feks kjøring i skravert felt.

(Men den største straffen er jo at man må gå rundt og være idiot, dog merker man vel ikke det selv).
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

automat

Sitat fra: dundun på lørdag 14. september 2019, klokken 06:56
Jepp. Samme som feks kjøring i skravert felt.

Kjøring på sperrefelt er forbudt for alle. Og andre trafikanter forventer ikke kjøring her. (I normale tilfeller.) Men andre trafikanter må forvente kjørende i kollektivfelt. Å kjøre ulovlig her innbærer derfor mye lavere risiko enn å kjøre på sperrefelt. Ulovlig kjøring i kollektivfelt er primært et fremkommelighetsproblem.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA