Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77% av eilbilførere kan ikke lese, og kan ikke klokka

Startet av Strøm Tycoon, mandag 26. august 2019, klokken 08:09

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

#15
Politi i xxxxxxxxxx i dag.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

cra

#16
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:31
Politi i xxxxxxxx i dag.

Hvorfor i hel**te varsler du om slikt?  >:( >:( >:(

La dem gjøre jobben sin og kanskje få fjernet en farlig gjenganger fra veiene. Folk som varsler skulle hatt store bøter, og kanskje fått smake på førerkortbeslag en uke eller to!

Varslere kan ha trafikkdrap på samvittigheten. Kanskje avsto noen som ofte kjører i rus fra å ta akkurat den ene turen i dag, og blir derfor ikek tatt. I morgen kjører de igjen og dreper noen. Har du i det heletatt tenkt over slike konsekvenser?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Det finnes jo en masse slike varslingstjenester angående poilitikontroller (blant annet på FB) så en fra eller til tror jeg spiller iten rolle, men ser poenget ditt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

moderator 2

Elbilforum er ikke en side for at gangstere skal ko-ordinere virksomheten sin.

Vi oppfordrer alle til å følge lover og regler.

inlegg over med senere sitat er redigert.

Lars
Forum admin 2
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Erik Ola Ulvestad

#19
Nå gjaldt denne tråden nettopp omtalte 'dump' (tåkelagt iht moderator) så eg føler at innlegget absolutt var relevant. Surpompen ovanfor kan ta seg eit tebrød.

Forsåvidt var ikkje varsling formålet, men å vise at politiet faktisk etterser elbil trafikken av og til. Men neimen ikkje ofte.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

#20
Sitat fra: cra på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:54
Varslere kan ha trafikkdrap på samvittigheten. Kanskje avsto noen som ofte kjører i rus fra å ta akkurat den ene turen i dag, og blir derfor ikek tatt. I morgen kjører de igjen og dreper noen. Har du i det heletatt tenkt over slike konsekvenser?
For å ta et steg tilbake her, tror du helt seriøst at noen rusede personer satt og leste i en tråd om at 77% av elbilførere ikke kan lese, på elbilforum.no, rett før de hadde tenkt å kjøre seg en tur i elbilen sin i kollektivfila uten passasjer?

Det er for eksempel en gruppe på Facebook som varsler kontroller her i Sandnes/Stavanger-området. Den har nærmere 11 000 medlemmer. Finnes garantert noe lignende for Oslo-området også. Så lenge de ikke slås ned på av politiet finnes det neppe lovhjemmel for det.

arthur

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 27. august 2019, klokken 09:38
Forsåvidt var ikkje varsling formålet, men å vise at politiet faktisk etterser elbil trafikken av og til. Men neimen ikkje ofte.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Hvor ofte er ofte og hvor ofte er ofte nok? Det er mange steder å skulle kontrollere og mange typer kontroll å holde, men for egen del har jeg ingen oversikt over hvor mange kontroller som holdes og/eller hvor store ressurser som settes inn. Det man ser er stadige klager på manglende politi og lurer av og til på hva slags samfunn man ønsker med å ha politi "over alt" til enhver tid.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: gr på tirsdag 27. august 2019, klokken 09:59
For å ta et steg tilbake her, tror du helt seriøst at noen rusede personer satt og leste i en tråd

Nei, i denne tråden/på dette forumet tror jeg ikke det er så mange som er rusa (selv om man av og til kan begynen å lure), men det var ikke poenget. Det er prinsippet. Jeg kjenner kjente folk som kunne ha vært i live i dag hvis en sjåfør hadde vært fratatt muligheten til å kjøre bil, og det er derfor jeg blir så forbanna når jeg ser folk varsler. Jeg skjønner at det er velment og at man bare ønsker at venner og bekjente skal kunne spare seg ei but for slurv med sikkerhetsbelte eller strekke fartsgrensa litt, men foilk må begynne å ta inn over seg hva konsekvensene faktisk kan bli når man gjør slik.

Så får det heller så være dersom EOA ble fornærma for at han fikk passet påskrevet og innlegget moderert selv om det bare var ment å illustrere at politiet faktisk er ute og kontrollerer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rosstopher

Jeg debatterer gjerne varsling av politikontroller, men det får bli i en annen tråd.

Innlegget til Ulvestad ovenfor tolket jeg som et svar på ønsket mitt tidligere i denne tråden om økt kontroll av elbiler i kollektivfeltet. Det var nok ikke ment for å varsle.

Jeg er generelt for økt politinærvær. Politiet bør ta de som skaper irritasjon og farlige situasjoner i trafikken. Feil bruk av kollektivfelt kan godt kontrolleres og straffes i mye høyere grad enn i dag. Samme med feil bruk av lys (herunder blinklys), saktekjøring i venstre felt, trafikanter som hindrer trafikken og nekter å slippe forbi, etc.

Samtidig syns jeg det er et godt rettsprinsipp å ikke straffe det som er sosialt akseptabelt og som gjøres av "folk flest". Å f.eks. gi bøter til folk som kjører 10 km/t over fartsgrensen på motorvei/landevei skaper bare misnøye med Politiet, og gjør at folk føler seg nervøse i stedet for trygge når de ser politi langs veien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

arthur

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 27. august 2019, klokken 10:55
Å f.eks. gi bøter til folk som kjører 10 km/t over fartsgrensen på motorvei/landevei skaper bare misnøye med Politiet, og gjør at folk føler seg nervøse i stedet for trygge når de ser politi langs veien.

For meg betyr det at speedometeret må vise minst 96 km/t for at jeg skal ha overskredet fartsgrensen på 80 km/t så hvor mye skal man kunne bryte loven uten at det får konsekvenser? Betyr ikke det da at man i realiteten har hevet farstgrensen med den "gratis" overtredelse som du anser som helt greit og "innafor"? For ordens skyld; har fått noen fartsbøter, ingen alvorlige, og har aldri giddet å hisse meg opp over disse.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:36
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 27. august 2019, klokken 10:55
Å f.eks. gi bøter til folk som kjører 10 km/t over fartsgrensen på motorvei/landevei skaper bare misnøye med Politiet, og gjør at folk føler seg nervøse i stedet for trygge når de ser politi langs veien.

For meg betyr det at speedometeret må vise minst 96 km/t for at jeg skal ha overskredet fartsgrensen på 80 km/t så hvor mye skal man kunne bryte loven uten at det får konsekvenser? Betyr ikke det da at man i realiteten har hevet farstgrensen med den "gratis" overtredelse som du anser som helt greit og "innafor"? For ordens skyld; har fått noen fartsbøter, ingen alvorlige, og har aldri giddet å hisse meg opp over disse.

Jeg har (og har hatt) flere biler med nøyaktig speedometer. Jeg syns ikke det hadde vært greit om jeg hadde blitt bøtelagt når speedometeret mitt viser 81 km/t der fartsgrensen er 80. Jeg har også inntrykk av at de fleste forventer litt slingringsmonn på fartsgrensene. 10 km/t på motorvei syns jeg er innafor, i hvert fall så lenge vi har så lave fartsgrenser her til lands. Hadde vi hatt vesteuropeiske fartsgrenser, hadde nok folks respekt for fartsgrensene også vært høyere.

Jeg har også fått flere fartsbøter, og alle har vært fortjente. Den ene gangen, i USA, sa politimannen rett ut at dersom jeg holder meg innenfor 5 mph over fartsgrensen så gir de ikke bøter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Opereres det ikke med et "automatisk fartrekk" på 3km/t når du måles da, for å ta bort evt. misvisning? (Utstyret er selvsagt kalibrert). I tillegg kommer alltid cosinus-effekten bilfører tilgode, så med mindre de står midt i vegen (evt. i en sving) og måler deg midt i fronten så får du litt ekstra slingringsmonn der også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Med avstandsmåling (bil/UP) så er det iallfall ikke 3km/t fratrekk, der legger de i beste fall på noen få meters margin for å sikre at de ikke starter/stopper police piloten eller hva det måtte være, for sent/tidlig. En slik måling kan fort være over flere kilometer, så fratrekket blir fort på promillenivå. Mulig det er annerledes med laser.

Har fått bot for 58km/t i 50-sone (rett før 60-skiltene). Finnes sikkert mange verre. Pleier forøvrig kjøre som en engel i 60-soner og lavere, cruise/ap og spot on på fartsgrensa.

arthur

#28
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:52
Sitat fra: arthur på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:36
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 27. august 2019, klokken 10:55
Å f.eks. gi bøter til folk som kjører 10 km/t over fartsgrensen på motorvei/landevei skaper bare misnøye med Politiet, og gjør at folk føler seg nervøse i stedet for trygge når de ser politi langs veien.

For meg betyr det at speedometeret må vise minst 96 km/t for at jeg skal ha overskredet fartsgrensen på 80 km/t så hvor mye skal man kunne bryte loven uten at det får konsekvenser? Betyr ikke det da at man i realiteten har hevet farstgrensen med den "gratis" overtredelse som du anser som helt greit og "innafor"? For ordens skyld; har fått noen fartsbøter, ingen alvorlige, og har aldri giddet å hisse meg opp over disse.

Jeg har (og har hatt) flere biler med nøyaktig speedometer. Jeg syns ikke det hadde vært greit om jeg hadde blitt bøtelagt når speedometeret mitt viser 81 km/t der fartsgrensen er 80. Jeg har også inntrykk av at de fleste forventer litt slingringsmonn på fartsgrensene. 10 km/t på mot

Har du mange eksempler på at folk har fått en bot for å kjøre i 81km/t i en 80-sone? De siste fem bilene jeg har hatt, alle av forskjellige merker, har alle hatt en "feilmåling" på cirka 6 km/t, og det har vist seg ved passering av en av de nokså mange målerne som står langs våre veier. 

https://www.adressa.no/forbruker/2017/02/21/S%C3%A5-fort-m%C3%A5-du-egentlig-kj%C3%B8re-for-%C3%A5-bli-tatt-av-fotoboksene-14289193.ece
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på tirsdag 27. august 2019, klokken 18:18Har du mange eksempler på at folk har fått en bot for å kjøre i 81km/t i en 80-sone? De siste fem bilene jeg har hatt, alle av forskjellige merker, har alle hatt en "feilmåling" på cirka 6 km/t, og det har vist seg ved passering av en av de nokså mange målerne som står langs våre veier.

Jeg har absolutt ingen eksempler på at noen har fått bot for å kjøre 81 i 80-sone. Jeg har vel heller ikke gitt uttrykk for at det skjer?

Det er stor forskjell på feilvisningen fra bil til bil. Jeg måler alltid med GPS på bilene jeg eier for å vite hvor fort jeg egentlig kjører. En av bilene jeg har nå viser 8 km/t for mye i 100. En annen viser nøyaktig fart.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA