Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77% av eilbilførere kan ikke lese, og kan ikke klokka

Startet av Strøm Tycoon, mandag 26. august 2019, klokken 08:09

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

En sjelden gang må jeg kjøre inn til Oslo på E6 i rushtida.

I dag var et av disse tilfellene, og i den anledning gjorde jeg en liten uhøytidelig statistikk av hvordan det står til med bruk av kollektivfeltet mellom vekta og avkjøringa til Klemetsrud. Dette strekket kan ikke brukes av elbiler uten passasjer(er) mellom 07:00 og 09:00.

Dette var kl 07:20.

17 av 22 biler hvor jeg klarte å få et godt blikk på passasjersetet framme hadde ikke passasjer i der i alle fall. Regner det som mindre sannsynlig at de likevel hadde passasjerer i baksetet, selv om jeg ikke helt skal utelukke at noen pendlere har barnehage nærmere byen. Likevel, jeg presenterer tallene som "worst case".

Vil også legge til at svært mange også benyttet det lille feltet som tillater busser å kjøre gjennom y-splitten både ved avkjøringen til Skullerud og Mortensrud.

Espen Hugaas Andersen

For at statistikken skulle i teorien være i nærheten av gyldig ville du måtte ta med alle elbilene i de andre feltene.

Sånn som det er nå så blir det som å si "30% av Oslos befolkning går, 70% sykler, og ingen kjører bil" basert på en måling på en gang- og sykkelvei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rosstopher

Som Espen sier er konklusjonen i tittelen feil. Hadde du gjort tilsvarende opptelling med fossilbiler, hadde jo resultatet blitt "100 % av fossilbilførere kan ikke lese, og kan ikke klokka"...

Det er likefullt interessante tall du kommer med. Vi kan heller konkludere med at "77 % av elbiler i kollektivfeltet kjørte ulovlig" (forutsatt at ingen av de var taxier). Disse lovbryterne gir elbileiere et dårlig rykte, og jeg syns Politiet godt kunne hatt flere kontroller på slikt. De som irriterer meg mest er de som kjører der det er skiltet for kun buss, f.eks. på Y-splittene du nevner.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Strøm Tycoon

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. august 2019, klokken 08:18
For at statistikken skulle i teorien være i nærheten av gyldig ville du måtte ta med alle elbilene i de andre feltene.

Sånn som det er nå så blir det som å si "30% av Oslos befolkning går, 70% sykler, og ingen kjører bil" basert på en måling på en gang- og sykkelvei.

Det var svært av oss som kjørte sammen med fossilene, nedover hele strekket mellom vekta og avkjøringa til Klemetsrud var det jeg klarte å telle, 3 stk. meg inkludert.

Selvsagt er det satt på spissen, det er liksom meninga, men likevel er det noe her å ta tak i. For alle disse forsinket i praksis meg, og det er her alvoret ligger ;)

Strøm Tycoon

Sitat fra: Rosstopher på mandag 26. august 2019, klokken 08:30
Som Espen sier er konklusjonen i tittelen feil. Hadde du gjort tilsvarende opptelling med fossilbiler, hadde jo resultatet blitt "100 % av fossilbilførere kan ikke lese, og kan ikke klokka"...

Det er likefullt interessante tall du kommer med. Vi kan heller konkludere med at "77 % av elbiler i kollektivfeltet kjørte ulovlig" (forutsatt at ingen av de var taxier). Disse lovbryterne gir elbileiere et dårlig rykte, og jeg syns Politiet godt kunne hatt flere kontroller på slikt. De som irriterer meg mest er de som kjører der det er skiltet for kun buss, f.eks. på Y-splittene du nevner.

Helt klart. Her er det gode muligheter å hente inn litt sårt savnede penger fra elbilene.

geear

Sitat fra: model3citizen på mandag 26. august 2019, klokken 09:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. august 2019, klokken 08:18
For at statistikken skulle i teorien være i nærheten av gyldig ville du måtte ta med alle elbilene i de andre feltene.

Sånn som det er nå så blir det som å si "30% av Oslos befolkning går, 70% sykler, og ingen kjører bil" basert på en måling på en gang- og sykkelvei.

Det var svært av oss som kjørte sammen med fossilene, nedover hele strekket mellom vekta og avkjøringa til Klemetsrud var det jeg klarte å telle, 3 stk. meg inkludert.

Selvsagt er det satt på spissen, det er liksom meninga, men likevel er det noe her å ta tak i. For alle disse forsinket i praksis meg, og det er her alvoret ligger ;)
Men de ligger jo du i omtrent samme fart som, så det blir vanskelig å telle andre enn de som er rett rundt deg selv...

Strøm Tycoon

Sitat fra: gr på mandag 26. august 2019, klokken 09:54
Sitat fra: model3citizen på mandag 26. august 2019, klokken 09:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. august 2019, klokken 08:18
For at statistikken skulle i teorien være i nærheten av gyldig ville du måtte ta med alle elbilene i de andre feltene.

Sånn som det er nå så blir det som å si "30% av Oslos befolkning går, 70% sykler, og ingen kjører bil" basert på en måling på en gang- og sykkelvei.

Det var svært av oss som kjørte sammen med fossilene, nedover hele strekket mellom vekta og avkjøringa til Klemetsrud var det jeg klarte å telle, 3 stk. meg inkludert.

Selvsagt er det satt på spissen, det er liksom meninga, men likevel er det noe her å ta tak i. For alle disse forsinket i praksis meg, og det er her alvoret ligger ;)
Men de ligger jo du i omtrent samme fart som, så det blir vanskelig å telle andre enn de som er rett rundt deg selv...

Det er et ganske langt rett strekke, hvor trafikken tidvis står helt stille. Ikke så vanskelig å telle de som er der. Det var mye vanskeligere å telle de som brukte kollektivfeltet, der var det mange som falt ut av "statistikken" da jeg ikke klarte å se om de hadde passasjer eller ikke.

arthur

Sitat fra: Rosstopher på mandag 26. august 2019, klokken 08:30
...., og jeg syns Politiet godt kunne hatt flere kontroller på slikt.

Flere eksempler på at selv om politiet har kontroll flere dager i strekk og det har vært oppslag om kontroll av dette i avisen så er det akkurat like mange lovbrytere dag to og dag tre. Har vært oppslag om dette i Budstikka. Folk gir f... og bøtene er åpenbart ikke store nok?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Brynjar Mauseth

På kollektivstrekket mellom Karihaugen og Olavsgaard (E6 nordover fra Oslo) kjører det hauevis med Elbiler uten passasjerer. Utrolig nok er det ALDRI kontroll her så begynner å friste selv ettersom det er sneglefart fra 15.30 og utover...

JorgenM

Jeg bor langt ute på bygda, men en sjelden gang (4-5 ganger/år) er jeg i Trondheim. Der er det bussfelt noen steder og jeg aner ikke hva reglene er, men jeg kjører gjerne i dem med god samvittighet. Virker ikke veldig tydelig merket hvem de er for heller.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Strøm Tycoon

Sitat fra: arthur på mandag 26. august 2019, klokken 13:44
Sitat fra: Rosstopher på mandag 26. august 2019, klokken 08:30
...., og jeg syns Politiet godt kunne hatt flere kontroller på slikt.

Flere eksempler på at selv om politiet har kontroll flere dager i strekk og det har vært oppslag om kontroll av dette i avisen så er det akkurat like mange lovbrytere dag to og dag tre. Har vært oppslag om dette i Budstikka. Folk gir f... og bøtene er åpenbart ikke store nok?

Det er nok litt flokkmentalitet ute å går også. Det kjørte en B-klasse ved siden av meg i starten av strekket, og så snart vedkommende i denne bilen så at det var mange som benyttet kollektivfeltet, så var det utpå etter. Selvsagt uten passasjer.

Strøm Tycoon

Sitat fra: JorgenM på mandag 26. august 2019, klokken 14:30
Jeg bor langt ute på bygda, men en sjelden gang (4-5 ganger/år) er jeg i Trondheim. Der er det bussfelt noen steder og jeg aner ikke hva reglene er, men jeg kjører gjerne i dem med god samvittighet. Virker ikke veldig tydelig merket hvem de er for heller.

Hvis ikke annet er merket, så kan du kjøre der med god samvittighet.

Rosstopher

Sitat fra: JorgenM på mandag 26. august 2019, klokken 14:30
Jeg bor langt ute på bygda, men en sjelden gang (4-5 ganger/år) er jeg i Trondheim. Der er det bussfelt noen steder og jeg aner ikke hva reglene er, men jeg kjører gjerne i dem med god samvittighet. Virker ikke veldig tydelig merket hvem de er for heller.

Står det blått skilt med buss/taxi (altså kollektivfeltskilt) er det fritt frem med mindre annet er skiltet. I Oslo står det underskilt om "Ikke EL-motorvogn uten passasjer kl 07-09".

Steder der det er skiltet at bare buss har lov å kjøre er ikke kollektivfelt, og der er det kun buss som kan kjøre. Da står det f.eks. pil med at du skal holde til venstre, eller innkjøring forbudt eller at filen du ligger i må svinge, men med underskilt "gjelder ikke buss". I slike tilfeller må elbiler (og taxier, motorsykler, utrykningskjøretøy, og alle andre som har lov å kjøre i kollektivfeltet) kjøre der som alle andre personbiler må kjøre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hanche

Utrykningskjøretøy trenger vel ikke forholde seg til denne skiltingen? Så vidt jeg vet, kan de bryte alle trafikkregler så lenge det skjer tilstrekkelig aktsomt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Sitat fra: hanche på mandag 26. august 2019, klokken 17:10
Utrykningskjøretøy trenger vel ikke forholde seg til denne skiltingen? Så vidt jeg vet, kan de bryte alle trafikkregler så lenge det skjer tilstrekkelig aktsomt.

Når de er under utrykning ja. Uniformerte utrykningskjøretøy kan kjøre i kollektivfeltet også når de ikke er under utrykning, men da må de forholde seg til trafikkreglene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA