Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77% av eilbilførere kan ikke lese, og kan ikke klokka

Startet av Strøm Tycoon, mandag 26. august 2019, klokken 08:09

« forrige - neste »

arthur

Så hvorfor skriver du da;

Jeg syns ikke det hadde vært greit om jeg hadde blitt bøtelagt når speedometeret mitt viser 81 km/t der fartsgrensen er 80.

Det er en søkt problemstilling hvilket jeg har dokumentert i en link.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på tirsdag 27. august 2019, klokken 19:11
Så hvorfor skriver du da;

Jeg syns ikke det hadde vært greit om jeg hadde blitt bøtelagt når speedometeret mitt viser 81 km/t der fartsgrensen er 80.

Det er en søkt problemstilling hvilket jeg har dokumentert i en link.

Når jeg skriver "jeg syns ikke det hadde vært greit om," er det vel tydelig at jeg snakker om et hypotetisk scenario?

Hvis du husker tilbake til forrige side i denne tråden, skrev jeg at
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 27. august 2019, klokken 10:55
Å f.eks. gi bøter til folk som kjører 10 km/t over fartsgrensen på motorvei/landevei skaper bare misnøye med Politiet, og gjør at folk føler seg nervøse i stedet for trygge når de ser politi langs veien.

Du svarte med å skrive:
Sitat fra: arthur på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:36
[...] hvor mye skal man kunne bryte loven uten at det får konsekvenser? Betyr ikke det da at man i realiteten har hevet farstgrensen med den "gratis" overtredelse som du anser som helt greit og "innafor"?

Jeg tolket ditt innlegg som at du er negativ til at man skal få kjøre over fartsgrensen uten straffereaksjon. Derav mitt innlegg om at det må være greit å kjøre 1 km/t over fartsgrensen.

Men nå syns jeg dette blir litt for OT, og jeg syns ikke det er noe gøy å debattere når jeg må forklare det samme gjentatte ganger. Så nå gir jeg meg med denne diskusjonen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hanche

Jeg har aldri noensinne opplevd å kjøre en bil med speedometer som viser korrekt (der jeg har hatt mulighet til å sjekke, og det har jeg ofte). Regelverket sier vel først og fremst at det for enhver pris ikke må vise for lav hastighet, så fabrikantene tar heller litt i den andre veien for å unngå det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

DagfinnN

Sitat fra: hanche på onsdag 28. august 2019, klokken 11:49
Jeg har aldri noensinne opplevd å kjøre en bil med speedometer som viser korrekt (der jeg har hatt mulighet til å sjekke, og det har jeg ofte).
Jeg har bare en bil som nesten er korrekt. På min 100D viser speedometer1 km for mye. Jeg kontrollerer mot GPS. Det synes jeg er flott.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

cra

Mine to TMS har også vært konsekvente på 1 for mye, både sammenlignet med GPS og målere som står langs veien. :) Leafen derimot viser 7 for lite. Jeg har også hatt biler som viser 10% for mye, og det er helt latterlig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Den gang Model S kom hit til landet i 2013 var det en del snakk om at speedometeret forløpende ble GPS kalibrert.  Flere som rapporterte om at det var helt presis - ±0km/t. Om dette er korrekt eller bare noe man trodde skal jeg ikke uttale meg om. Men om det stemmer, så ser det altså ut til at de senere har lagt inn 1km/t sikkerhetsmargin :)
Model S 85D

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Våre Teslaer har og komsekvent ligget på 1-2km/t for mye. BMWene har ligget på 3-4%, VW 6-7%. Toyota og Nissan er vel beryktet for 10-11% over. Dette forklarer vel også hvorfor VW og en del av japsebilene ofte er de som ligger mye under fartsgrensen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. august 2019, klokken 05:50
Våre Teslaer har og komsekvent ligget på 1-2km/t for mye. BMWene har ligget på 3-4%, VW 6-7%. Toyota og Nissan er vel beryktet for 10-11% over. Dette forklarer vel også hvorfor VW og en del av japsebilene ofte er de som ligger mye under fartsgrensen.

Avviket er kalkulert for å kompensere for bla dekk slitasje.
Tesla er jo kjent for å spise dekk så det er nok noe av grunnen til at marginen er så lav.

cra

Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 08:18
Tesla er jo kjent for å spise dekk så det er nok noe av grunnen til at marginen er så lav.

Neppe. Avviket er på akkurat 1 uansett om jeg er på veg for å få lagt på nye dekke eller på veg hjem etter å ha fått det gjort. :).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 08:18
Sitat fra: turfsurf på fredag 30. august 2019, klokken 05:50
Våre Teslaer har og komsekvent ligget på 1-2km/t for mye. BMWene har ligget på 3-4%, VW 6-7%. Toyota og Nissan er vel beryktet for 10-11% over. Dette forklarer vel også hvorfor VW og en del av japsebilene ofte er de som ligger mye under fartsgrensen.

Avviket er kalkulert for å kompensere for bla dekk slitasje.
Tesla er jo kjent for å spise dekk så det er nok noe av grunnen til at marginen er så lav.
Av alle "rykter" en skal høre..  :o

Min X med 20" sliter på ingen måte mer dekk enn X5en gjorde med 20". Tvert i mot så var det mye mer skjevslitasje og sporing på X5en. Dette er store og tunge biler med store hjul og mye krefter.

Øyvind.h

S85`en mener jeg var dønn nøayktig. Dvs aldri avvik mot fartstavler eller GPS. S90D`en tror jeg hadde 1km/t avvik i 80-sone der slike tavler ofte står. Samme med X90D`en. Veksler mellom 0 og 1km/t avvik.
Det er egentlig idiotisk at speedometeret lyver ved bruk av standard hjuldimensjon. Jeg husker det irriterte meg på Passaten før som viste 80 når jeg reelt kjøre i rundt 73-74. Samme med Leafen. Grov feilvisning.
Tenk så mange som ikke er klar over at de kjører langt under fartsgrensen, når de selv mener de kjører perfekt og maksimal hastighet innenfor loven.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: cra på fredag 30. august 2019, klokken 09:13
Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 08:18
Tesla er jo kjent for å spise dekk så det er nok noe av grunnen til at marginen er så lav.

Neppe. Avviket er på akkurat 1 uansett om jeg er på veg for å få lagt på nye dekke eller på veg hjem etter å ha fått det gjort. :).

De bruker gjerne algoritmer for å måle avvik, eller GPS for korrigering?
Dekk produsentene tillates opp til 3% avvik i rulleomkrets pga mønster og knaste høyde bla.
Samtidig kan man endre dekk dimensjon opp til 5% i omkrets.

Et morsomt utfall da er at de som bruker Tesla som drosje har høyere inntjening pr km enn de uten :)

Rosstopher

Sitat fra: Marzo på fredag 30. august 2019, klokken 10:10
Et morsomt utfall da er at de som bruker Tesla som drosje har høyere inntjening pr km enn de uten :)

Det blir vel heller motsatt? Altså at de som kjører drosjer som viser altfor mange kilometer får mer betalt per faktisk kjørte kilometer? 10 % for mye vist på speedometeret = 10 % overfakturering av kunder?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA