Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterimishandling

Startet av ThomasEL, mandag 26. august 2019, klokken 07:49

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg kom hjem med 6% SOC i dash (14,5% GIDS / reell SOC) og 29 grader celcius på batteriet. Ikke noe veldig spesielt med det, men:

Jeg glemte å plugge i laderen..!!😰😰

Bilen ble dermed stående hele 9 timer med så lav SOC før jeg oppdaget det i morges og fikk plugget i..

For meg som er (litt for mye) opptatt av batterihelsa, så føltes dette som å denge løs på min egen bil med ei slegge..

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Rosstopher

Når man f.eks. kjører oppi et stort hull og får vondt på vegne av bilen kaller jeg det mekanisk empati. Hva skal man kalle det når det gjelder elektriske komponenter? Elektronisk empati?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jejl

Er neppe noen målbar skade i det hele tatt i den tempen. 6% i -29 grader celsius i 9 timer hadde derimot neppe vært fullt så heldig for batteriet.

Joltus

Hadde nå vært interressant å visst hvor skadelig dette var. Tipper null.

Hadde soc minket noe ok det hele tatt på den tiden? I tillegg hadde du jo reelt rundt 20 prosent.

Heller mer mot galskap enn elektrisk empati 😁

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på mandag 26. august 2019, klokken 09:01
Hadde nå vært interressant å visst hvor skadelig dette var. Tipper null.

Hadde soc minket noe ok det hele tatt på den tiden? I tillegg hadde du jo reelt rundt 20 prosent.

Heller mer mot galskap enn elektrisk empati 😁

Det var reelt ca 14,5% (14,5% GIDS)

Neppe tvil om at det heller litt mot galskap, det har du nok rett i  :laugh: :laugh:
Men når jeg er så nøye på å aldri la bilen stå mer enn 2-3 timer med SOC over 85%, så oppleves det kjipt at den ble stående såpass lenge med SOC under 15%.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Blandet 6 prosent og 9 timer.

Men står fortsatt på at eg klarer ikke se hva som skal skade batteriet når det er 14 prosent? Tar batteriet skade av det altså?

Rosstopher

Å gjøre slikt fast hver dag over tid kan kanskje føre til noe økt degradering av batteriet, men én enkelt gang har nok ingenting å si. Jeg forstår fortsatt at det gjør litt vondt innvendig når man glemmer slikt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

leafnor

Det at du i det hele tatt bruker bilen og dermed må lade skader mer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rav4_EV

Sitat fra: Jejl på mandag 26. august 2019, klokken 08:58
Er neppe noen målbar skade i det hele tatt i den tempen. 6% i -29 grader celsius i 9 timer hadde derimot neppe vært fullt så heldig for batteriet.
Hva ville -29 gjøre negativt for batteriet? Kjemiske prosesser går saktere i kulden.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

Kraftig nedkjøling av et nær tomt batteri er ikke bra for batteriets evne til å levere strøm.
Spørs om varmeteppet ville slått inn også. Men batteriet faller ikke til - 29 på 9 timer selv om luften holder - 29, så det hadde nok gått bra det også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ThomasEL

#10
Bra å se litt engasjement på gruppa :+1: :)

Som flere er inne på: Det er klart at ødeleggelsen ved å stå 9 timer på 6% dash en sjelden gang er minimal. Bilen blir neppe dårligere.

Men slik er det jo litt når man får første bulka også. Særlig hvis det var helt unødvendig, f eks fordi man dunket spaden borti🤪 Betyr ikke allverden i den store sammenhengen, men fryktelig kjipt likevel...!

Og her på dette forumet er vel eneste sted det iallfall er LITT forståelse og sympati å oppdrive😉😉😅😅
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trekkoppbil

Jeg antar at det er mye værre misshandling å lagre batteriet med 94% enn med 6% SOH. Å lade Leaf over 4V anser jeg som misshandling.

Det sies at det som sliter lithium-celler er høye oppladinger og djupe utladinger, og at det værste er høy spenning i kombinasjon med høy temp.
Jeg synes det er vanskelig å finne optimal lagringsspenning, når jeg søker på nettet, og det finnes ulike typer li ion. Noen anbefaler 3,5V, andre 3,75V og noen anbefaler under 3V.
Problemet med billig forbrukerelektronikk i motsetning til biler, er at man ikke har beskyttelse mot djupe utladinger, og kommer man under 2,5V er det ikke sikkert man klarer å lade opp igjen, og går du fra ei utlada celle som blir liggende i skuffen i årevis med noe selvutlading, så kan du få et problem, og noen anbefaler 40% lading for å unngå det. For en bil i daglig bruk, så kan det tenkes at det ideelle er å ligge godt under 40%.
Her er visse løse påstander om ymse typer celler:

Table 3: Estimated recoverable capacity when storing Li-ion for one year at various temperatures. Elevated temperature hastens permanent capacity loss. Not all Li-ion systems behave the same.





Temperature40% charge100% charge
0°C 98% (after 1 year)94% (after 1 year)
25°C96% (after 1 year)80% (after 1 year)
40°C85% (after 1 year)65% (after 1 year)
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Sitat fra: 18650batterystore link=http://blog.18650batterystore.com/2018/06/02/proper-18650-battery-storage/
18650 batteries must be stored in a charged state; 40% is ideal. This will ensure that the battery will not drop below 2.50V/cell with self-discharge and go dormant. Discard them if the voltage goes below 2.00V/cell for more than seven days.
Sitat fra:  link=https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/77975750-how-to-store-18650-batteries-safely
If you are intending long term 18650 storage, a storage charge closer to 50% of usable capacity (~3.7V) rather than 100% (4.2V) will prevent faster battery degradation.
Sitat fra:  link=https://www.powerstream.com/Storage.htm
Moli Energy Lithium Ion Battery Storage:
Storage temperature range is -20 to 60° C. Recommended storage voltage range is 4.1 to 2.0 volts per cell. For prolonged storage periods, store discharged [i.e. 2.0 to 3.0 volts per cell] and at -20° to 25° C.

Panasonic Lithium Ion Battery Storage:

The batteries should be stored at room temperature, charged to about 30 to 50% of capacity. We recommend that the batteries be charged about once per year to prevent overdischarge.

PowerStream Note: Test data confirms that storage of lithium-ion batteries is best if the cell is partially discharged. In one test by Cadex Electronics ( http://www.buchmann.ca ) after 1 year storage at 25°C the non-recoverable capacity remaining is 96% when stored at 40% initial charge level, but only 80% if stored with 100% initial charge level. This effect is reduced at lower temperature and is a non-issue at 0°C. At higher temperatures the effect is much worse. Cadex's recommendations are to store below 15° C at 40% of full charge (3.5 volts per cell). Our experience is that with cells stored at room temperature for 3 years that the non-recoverable capacity did not decrease, so this is probably manufacturer dependent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA