Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Det er lader for din bil på McDonalds"

Startet av Panduck, søndag 25. august 2019, klokken 20:26

« forrige - neste »

1000kwh

#45
Må si jeg foretrekker det opplegget Tesla har. Altså veldig mange punkter på strategisk smarte plasseringer. Har ikke tatt noen Norgesturer hvor jeg har irritert meg over plasseringen av ladestasjoner. Mange av lokasjonene ligger også i veldig fine naturområder slik at det er noe å se på når man stopper.

Tesla får stort sett pepper. Ikke så mye snakk om at de fortsetter å finne nye lokasjoner og drifte Tesla-laderne med helt marginalt (om noen) nedetid. 

Espen Hugaas Andersen

#46
14 færre ladeplasser kan fort være forskjellen på kø og ikke kø. 3 x 10 ladeplasser der det er fem biler i kø på hver av de er ikke noe jeg ville valgt over 44 ladeplasser på samme sted uten kø.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ellemelle

Har du 45 opptatte ladeplasser, så blir det en plass ledig hvert minutt, selv om samtlige lader i 45 minutter hver.
Det er vanskelig å skape kø under slike forhold.

På en standard GK/Fortum plass vet man aldri om man må vente 1 minutt eller 1 time.

xyzzy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 29. august 2019, klokken 07:42
14 færre ladeplasser kan fort være forskjellen på kø og ikke kø. 3 x 10 ladeplasser der det er fem biler i kø på hver av de er ikke noe jeg ville valgt over 44 ladeplasser på samme sted uten kø.

Forutsetningen for at 3x10 kan være bedre er geografisk spredning - 1x44 er mye bedre enn 3x10 noen få km unna hverandre.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 29. august 2019, klokken 08:03
Har du 45 opptatte ladeplasser, så blir det en plass ledig hvert minutt, selv om samtlige lader i 45 minutter hver.
Det er vanskelig å skape kø under slike forhold.

På en standard GK/Fortum plass vet man aldri om man må vente 1 minutt eller 1 time.
Eller 4 timer fordi en smarting skal lade på AC 11 kW...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Min oppfatning er at 3x 12 er bedre enn 1x44, jmfr. lange turer som Oslo-Trondheim (egner seg for 2 korte stopp) eller Oslo-Køben (hø fart gir behov for flere korte stopp) eller Tilhenger-kjøring.

Sammenligner vi Tesla-Ionity-Fortum så gjør Tesla og Ionity egentlig likt, bare at der Tesla setter opp 12 ladere setter Ionity opp 4 altså 3x. Fortum derimot er enda mer forsiktig, og det skaper køer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: xyzzy på torsdag 29. august 2019, klokken 08:48Forutsetningen for at 3x10 kan være bedre er geografisk spredning - 1x44 er mye bedre enn 3x10 noen få km unna hverandre.
Om de andre ladelokasjonene er så langt unna at de ikke kan dekke behovet for de som ellers ville stoppe på laderen med 44 ladepunkter, så er det jo enda verre. Da har man jo effektivt byttet ut 44 ladepunkter med 10 ladepunkter, og man får ekstrem køing. Tesla plasserer så klart ikke 44 ladepunkter der det ikke er behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vollis47

Ettersom det nå kommer stadig flere elbiler med rekkevidde på 25 mil og mer, er det helt unødvendig med ladestasjoner hver 50 km slik det har vært krav om. Ca 150 km mellom hver lokasjon er nok mer passelig. Og på hver plass bør det være minst 10 hurtigladere, hvorav noen med superhastighet og i tillegg noen flexiladere.

Om disse plasseres nær en god spiseplass eller noen forretninger, er vel ikke det så dumt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Panduck

Uansett hvor mange ladere det er pr stasjon; det er enkle regler å forholde seg til (ikke parker på ladeplass uten å lade, ikke blokker ladere, følg de begrensninger som er skiltet og faktiske regler som måtte være), alt annet om å "ikke lade mer enn det du trenger" og "flytt deg til en mer passende lader" osv er ikke regler, og man bør kunne finne seg i å vente. Det er en tjeneste man betaler for, og å ha sure folk som måtte mene at de har mer rett til å bruke laderen enn deg, det gjør ingen noe godt.

For meg var det veldig frustrerende å komme til en enslig Clever lader, der en Outlander lader på Chademo og gjør det umulig for meg å lade på CCS, en bil som ikke akuratt lader i noe spes hastighet på chademopluggen. Frustrasjonen går mot Clever, ikke eieren av bilen, det er deres idiotiske "betal pr kWh!" som gjorde det mulig for outlandereieren å lade uten at det blir voldsomt dyrt.

Når eiere av små biler kan lade billigere på Ionity enn på andre stasjoner dersom de trenger mye strøm, vil dette bli benyttet. pris lynlading høyre enn hurtiglading, og de fleste med "50kW" biler vil kun lade der dersom det er nødvendig.

geear

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 29. august 2019, klokken 08:03
Har du 45 opptatte ladeplasser, så blir det en plass ledig hvert minutt, selv om samtlige lader i 45 minutter hver.
Det er vanskelig å skape kø under slike forhold.

På en standard GK/Fortum plass vet man aldri om man må vente 1 minutt eller 1 time.
Og uansett, så er det også flere fordeler med Tesla sitt nettverk som jeg savner stort hos de andre.

1. Det er ingen som klurer med apper eller brikker eller utgåtte kort i en konto eller app som må oppdateres før du får starte lading, alle tar håndtaket, trykker på knappen på håndtaket og setter pluggen inn, så starter det i løpet av sekunder. Jeg stod på Bilkraft-lader sist helg, to ganger. Første gangen virket ikke brikka, og det var fordi kortet som lå på kontoen var utgått, så det gikk mange minutter i dødtid før jeg hadde funnet ut at det var problemet (stod bare at lading ikke var autorisert eller noe slikt på skjermen) og fikk oppdatert med nytt kort inne i appen på telefonen. På andre lading så kom en e-Golf, og han kluret med omtrent det samme, stod iallfall i maange minutter med telefon og kredittkort. Dette skjer aldri på Tesla-laderne, man plugger i, ferdig. At dette kan komme på Porsche og Audi etterhvert er flott, men det er først når alle bilene som skal lade der at en får det mest mulig effektivt.

2. Alle Teslaer får opp antall ledige ladere på skjermen før en ankommer SuC, så det er veldig lett å planlegge seg rundt en ladestasjon med ingen eller få ledige ladeplasser. At en ser i en Fortum-app at to av to ladere er tatt gir en liksom ingen bilde av om en risikerer å stå i kø i to minutter eller en time, for med kun to ladere kan du være uheldig eller heldig. Samboer har også opplevd to stk defekte ladere på samme sted, merket som grønne og ledige i app, og med kortrekkevidde elbil som vi hadde da, så var det full krise.

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 29. august 2019, klokken 11:59
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 29. august 2019, klokken 08:03
Har du 45 opptatte ladeplasser, så blir det en plass ledig hvert minutt, selv om samtlige lader i 45 minutter hver.
Det er vanskelig å skape kø under slike forhold.

På en standard GK/Fortum plass vet man aldri om man må vente 1 minutt eller 1 time.
Og uansett, så er det også flere fordeler med Tesla sitt nettverk som jeg savner stort hos de andre.

1. Det er ingen som klurer med apper eller brikker eller utgåtte kort i en konto eller app som må oppdateres før du får starte lading, alle tar håndtaket, trykker på knappen på håndtaket og setter pluggen inn, så starter det i løpet av sekunder. Jeg stod på Bilkraft-lader sist helg, to ganger. Første gangen virket ikke brikka, og det var fordi kortet som lå på kontoen var utgått, så det gikk mange minutter i dødtid før jeg hadde funnet ut at det var problemet (stod bare at lading ikke var autorisert eller noe slikt på skjermen) og fikk oppdatert med nytt kort inne i appen på telefonen. På andre lading så kom en e-Golf, og han kluret med omtrent det samme, stod iallfall i maange minutter med telefon og kredittkort. Dette skjer aldri på Tesla-laderne, man plugger i, ferdig.

Niks. Har man ikke fri SC må det ligge aktivt kredittkort på Tesla-kontoen. Er kortet utgått blir det nok samme problemer tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Mulig, men har iallfall aldri observert noe lignende på en Teslalader, tross at jeg har sett mange flere lade på de enn på andre stasjoner.

hanche

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 29. august 2019, klokken 10:37
Ettersom det nå kommer stadig flere elbiler med rekkevidde på 25 mil og mer, er det helt unødvendig med ladestasjoner hver 50 km slik det har vært krav om. Ca 150 km mellom hver lokasjon er nok mer passelig.
Neineineinei, nå er du på ville veier. For det første så finnes det veldig mange biler med kortere rekkevidde, og de vil fortsatt være i drift i mange år fremover. Og for det andre så er ikke all langkjøring langs en hovedvei fra en storby til en annen. Noen ganger skal man kanskje kjøre 100 km langs en hovedvei, for så å kjøre et langt stykke på mindre veier med dårligere muligheter for hurtiglading. Og da er det kjekt å ha noenlunde godt med energi på batteriet før man forlater hovedveien. For det tredje, så kan det være kjekt å kunne tilpasse ladepausene til behovet for hvile (for sjåføren) og mat (for alle i bilen). Og da gir 150 km alt for lite fleksibilitet.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det er bedre med en lokasjon med åtte ladere enn to lokasjoner med fire hver og ti kilometer mellom.

For superladere kan man godt tåle litt mer avstand, for bilene som har glede av dem er gjerne de samme som har stor batterikapasitet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Samco

Flere ladere PR plass er noen plasser Nordover der det er kun 1 50kw lader PR ladestasjon og kablene ligger klar til nummer 2 ... skremmende om den ene ikke fungerer

hanche

Ikke bare nordover ... jeg kjører over Valdresflya noen ganger hvert år, og er alltid bekymret for status på den ene hurtigladeren på Beitostølen. Første gang jeg prøvde den ville den ikke, men jeg fikk ladet likevel, med god hjelp fra Fortum kundeservice. Den gangen var jeg nokså fersk elbilist, så stressnivået var ekstra høyt.  :P
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA