Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Høyfrekvent ulyd i motor

Startet av Magster, søndag 25. august 2019, klokken 19:23

« forrige - neste »

Magster

Sitat fra: Tomas_v på tirsdag 27. august 2019, klokken 11:57
Jeg har samme lyd som her
https://elbilforum.no/index.php?topic=46257.0
Men det høres at du har enda være.
Skal til Tesla i september, håper de kan sjekke om det er ok.

Er nok den samme kilden ja, men synes lyden i min er litt mer skjærende/høyere Hz.

På en måte bra det ikke bare er jeg som overreagerer, samtidig blir jeg veldig usikker på sjansen for at en ny bil har samme problem.  50/50 bedre eller være? hmm  ???

Autowinder

#16
Noen ganger er det en fordel med litt tinnitus  :laugh:

Kanskje Tesla kunne benyttet støydempingsalgoritmene á là Sony eller Bose i anlegget i bilen?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

olavxxx

Bare vær obs på at i noen tilfeller vil det bråke mer. Hvis bilen trenger å varme batteri, vil de kjører motorene ineffektivt for å generere varme.

Så hvis du tar på navigasjon og skal stanse på superlader, vil den si preheating battery. Da vil du høre hvinelyden. Det er helt normalt. Samme kan nok skje om batteri er kaldt og bilen vil varme det.

Magster

Oppdatering: brukte angrerett og leverte inn bilen. Etter hva jeg har lest på diverse forum hadde en servicetime endt med enten bytte av Drive unit, eller kommentaren "dette er vanlig og innenfor normalen".

Bestilte umiddelbart en inventorybil som passet meg ("sleeper" performance), og var så heldig å sitte i ny bil etter kun 1 uke. Denne bilen er helt annerledes og faktisk mer stille enn demobilen jeg testet. Her kan jeg ikke engang høre anntydning til den samme lyden, håper det holder seg sånn, og er meget glad jeg ikke beholdt den gamle bilen.


eadie

Opplever mere og mer høyfrekvente motorlyder fra fremre motor på min M3 LR AWD.
Gått kun 6000 km, men gradvis merker jeg mere og mere lyder fra frontmotor, spesielt rundt 2 ulike hastigheter, og ved moderat pådrag.
Rundt ca 43-47 km/t, og ca 60-64 km/t er en høyfrekvent og av og til nokså skingrende lyd, men den varierer i styrke med hvor stort pådraget er. Høres også veldig godt hvis man stopper pådraget f.eks ved 45 km/t, eller 60km/t, og så starter pådraget svakt igjen.
Kjører man rolig, og med svak akselerasjon, vil man høre lyden mye bedre.
Kan også høre den rundt 80 km/t, men da veldig mye svakere.

Har prøvd å finne ut om lyden er mere fremtredende når motoren er kald, og det kan kanskje tyde på en sammenheng der.
Virker ikke som noe slakk i DU, ingen klonking, etc. Kun høyfrekvent lyd ved enkelte hastigheter.

Flere som opplever dette, antar jeg. Kommer til å be om en time hos Tesla så de får høre på, og gjenskape. Tipper dette blir sagt å være "innenfor normalen", men dette er et kraftig irritasjonsmoment.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Macnus

Får samme lyd enkelte ganger, og når jeg velger destinasjon til SuC og melding "Conditioning the battery for Supercharging". Det vil si når bilen genererer varme gjennom motoren(e) for å varme batteriet. Dette skjer kanskje utenom også ved behov?

Magster

#21
Har nok ikke noe med det og gjøre, da lyden alltid var der for min del, og eadie beskriver en helt lik lyd som jeg hadde. Lyden var der i solskinn 28 grader celsius, og også ved 16 grader og regn. Kan godt være lyden er den samme, men av en eller annen grunn alltid er der hos noen.

Tomas_v

Var hos Tesla Drammen par uker siden, tekniker prøvekjørt, sjekket og i slutten jeg fikk svar at han hørte ingenting.
Så om dette er motor, den skal slutte å virke og da det koster tesla mer enn nå å fikse alt.

ganton

Igår fikk vi en ubehagelig høyfrekvent hvinelyd fra motorene også, værst ved regenerering. Kan ikke huske å ha hørt dette så markant tidligere. Nå har jeg ikke brukt bilen på noen dager og bruker radioen ofte, men høres også selv ved moderat lyd på radioen. Tenker jeg ser an om det er noen utvikling over tid før jeg kontakter Tesla.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA