Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Høyfrekvent ulyd i motor

Startet av Magster, søndag 25. august 2019, klokken 19:23

« forrige - neste »

Magster

Hei!

Hentet en LR awd på fredag, bilen er flott, men en ulyd i motor/driverk gjør at jeg revurderer hele bilen. Lyden er ikke spesielt høy, høres bare når ac vifte går på lav hastighet og radio er avskrudd. Lyden minner om lyden fra motoren når man belaster den, men er der selv ved null belastning (coasting). Da er den veldig av og på så det høres nesten ut som piping. Flere som har denne lyden i sin bil? Fant en video på youtube, hvor en har samme problem. (skru opp volum. høres spesielt ved 10-20 sec ut i video).  https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=p8-SuTmgXNo

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med dette, agrerett? reparere? er andre mdoel 3 like ille? finne annen bilmodel?

Handyman

Sitat fra: Magster på søndag 25. august 2019, klokken 19:23
Hei!

Hentet en LR awd på fredag, bilen er flott, men en ulyd i motor/driverk gjør at jeg revurderer hele bilen. Lyden er ikke spesielt høy, høres bare når ac vifte går på lav hastighet og radio er avskrudd. Lyden minner om lyden fra motoren når man belaster den, men er der selv ved null belastning (coasting). Da er den veldig av og på så det høres nesten ut som piping. Flere som har denne lyden i sin bil? Fant en video på youtube, hvor en har samme problem. (skru opp volum. høres spesielt ved 10-20 sec ut i video).  https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=p8-SuTmgXNo

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med dette, agrerett? reparere? er andre mdoel 3 like ille? finne annen bilmodel?
Mistenker at det du beskriver er normalt.
Men det høres absurd ut å kjøre rundt helt uten lyd på anlegget, som en eller annen psykopat (ironi, og forsøk på morsom spøk)
Uansett, om du kjøpte fra Tesla, kan du levere den tilbake innen 7 dager/1600 km.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1000kwh

Alle elbiler har sin egen karakteristiske elmotorhvining. Synes ikke Model 3 sin er spesielt plagsomt, men det er vesentlig mer høylytt enn i S og X.

Hvorfor tror du personen som la ut videoen har et problem med bilen?

Magster

Hmm, kan ikke huske at det var slik i bilen jeg prøvekjørte, men kan være jeg bare ikke merket det. Det mest irriterende er at lyden konstant forandrer tone/blir borte og kommer tilbake igjen. Høres nesten ut som morse-signaler. Tror jeg må ta en tur til Tesla i morgen og kanskje prøvekjøre en bil til, hvis dette er standard hos alle, ble jeg litt usikker på bilvalget  :(

Personen i filmen klager på samme ulyd som jeg har irritert meg over siden fredag. Problemet er ikke lyden under akselerasjon/bremsing, men rundt nullpunktet er den der, av og på, hele tiden. Hører du ikke lyden i filmen som er der? Høyfrekvent av og på? (var vanskelig å høre på min tv, men lett på mobilen med full lydstyrke).

mikaelf

Hvis du finner mulighet for å sitte på /kjøre en identisk M3 for  å avgjøre om kun din bil som produserer den plagsomme lyden eller det er normalen for alle M3. Da kan du vurdere om du benytter angreretten og velger et annet merke eller bestille en annen M3.
Evt. beholde den nåværende og venne deg til elmotor musikken.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

TMY - LR AWD (2022 HW3)

Handyman

Sitat fra: Magster på søndag 25. august 2019, klokken 21:53
Hmm, kan ikke huske at det var slik i bilen jeg prøvekjørte, men kan være jeg bare ikke merket det. Det mest irriterende er at lyden konstant forandrer tone/blir borte og kommer tilbake igjen. Høres nesten ut som morse-signaler. Tror jeg må ta en tur til Tesla i morgen og kanskje prøvekjøre en bil til, hvis dette er standard hos alle, ble jeg litt usikker på bilvalget  :(

Personen i filmen klager på samme ulyd som jeg har irritert meg over siden fredag. Problemet er ikke lyden under akselerasjon/bremsing, men rundt nullpunktet er den der, av og på, hele tiden. Hører du ikke lyden i filmen som er der? Høyfrekvent av og på? (var vanskelig å høre på min tv, men lett på mobilen med full lydstyrke).
Hører lite til det du beskriver på Macen jeg bruker, men det virker ikke normalt. Men i min bil oppleves det slett ikke slik. Ka bare høre en svak "el-motor-/iverterlyd" som følger turtallet, og kun når det er helt stille i bilen i lave hastigheter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magster

Takk for svar, får ta en tur til Tesla i morgen, og satse på at jeg får prøve en bil i noen minutter.

Hvis jeg forstår deg/dere rett, hører dere kun vind/hjul støy ved null belastning på motoren?

Fornybarbil

Sitat fra: Magster på søndag 25. august 2019, klokken 22:16
Takk for svar, får ta en tur til Tesla i morgen, og satse på at jeg får prøve en bil i noen minutter.

Hvis jeg forstår deg/dere rett, hører dere kun vind/hjul støy ved null belastning på motoren?

Ja. Lr AWD her. Ingen belastning, ingen motorhvinelyd. Og slettes ikke noe av og på..

Klykken

Folk oppfatter støy forskjellig, og reagerer ved forskjellige frekvenser. Jeg hørte antydning (kanskje) i videoen hvis jeg la godviljen til.
Hvis dette plager deg, så lever tilbake bilen. Det er normal lyd, frykter jeg, og ikke noe feil...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på søndag 25. august 2019, klokken 21:23
Sitat fra: Magster på søndag 25. august 2019, klokken 19:23
Hei!

Hentet en LR awd på fredag, bilen er flott, men en ulyd i motor/driverk gjør at jeg revurderer hele bilen. Lyden er ikke spesielt høy, høres bare når ac vifte går på lav hastighet og radio er avskrudd. Lyden minner om lyden fra motoren når man belaster den, men er der selv ved null belastning (coasting). Da er den veldig av og på så det høres nesten ut som piping. Flere som har denne lyden i sin bil? Fant en video på youtube, hvor en har samme problem. (skru opp volum. høres spesielt ved 10-20 sec ut i video).  https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=p8-SuTmgXNo

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med dette, agrerett? reparere? er andre mdoel 3 like ille? finne annen bilmodel?
Mistenker at det du beskriver er normalt.
Men det høres absurd ut å kjøre rundt helt uten lyd på anlegget, som en eller annen psykopat (ironi, og forsøk på morsom spøk)

Den traff.  :D
TM3P "FSD"

Magster

Da har jeg vært hos Tesla og prøvekjørt en annen Lr awd, og denne var mye bedre enn min egen. Hvis jeg virkelig hørte etter, kunne man høre noe av det samme, men volumet var maks halvparten så høyt som på min, og lyden var også mindre skjærende/metallisk.

Ingen fra Tesla som testet min i dag, men fikk satt opp servicetime på onsdag, men er usikker på hva jeg skal gjøre, mulig jeg går rett på angrerett.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Magster

Ja det er vel samme motor, er flere tråder der inne hvor folk klager på samme lyd som meg, den ene er på 10 sider.

Der også påstår noen at den er normal, mens andre har fått byttet drive unit hos Tesla. Virker som det er stor variasjon fra bil til bil, og også person til person. Kona bryr seg lite om lyden, jeg får hodepine. Min er sikkert ikke blandt de værste, men langt ifra bra, sammenliknet med begge demobilene jeg har testet.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tomas_v

Jeg har samme lyd som her
https://elbilforum.no/index.php?topic=46257.0
Men det høres at du har enda være.
Skal til Tesla i september, håper de kan sjekke om det er ok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA