Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normalt med sort fall i rekkevidde idet man begynner å kjøre bilen?

Startet av kodax, søndag 25. august 2019, klokken 14:10

« forrige - neste »

kodax

Jeg testet litt forbruk med Sentry Mode da bilen sto parkert på en parkeringsplass, (og det ser ut som min bruker ca.2km/timen, som vil gi ca. 15% i døgnet).
Jeg slo så Sentry Mode (med appen), og da sto rekkevidden til 186km (typical).
Da jeg to og en halv time etterpå hadde startet bilen og kjørt et par meter, så jeg at rekkevidden viste 148km. Dvs at den hadde falt med 15km/timen! (Jeg tenkte ikke på å sjekke rett før jeg startet.)
Temperaturen i kupeen var ca 30 grader, så klimaanlegget jobbet endel.
Er dette, og kanskje også kjøling av batteriene(?), grunnen til at bilen plutselig mente at jeg hadde kortere rekkevidde, eller kan det være noe muffens på gang?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Da vi kom hjem, lå den på ca 130km (ikke Sentry Mode). Den ladet i et par timer på 5A, før kona tok den ut på en tur. Mens hun var parkert, så jeg den lå på 182km (Sentry Mode aktiv). Batteriindikatoren viste godt under 50%, mens 182km indikerer over 50% (100% på denne er 323km). Det var en tur på noen få kilometer, så kom hun hjem og satte den til lading på 5A igjen, og nå står den etter noen timer på 155km. Jeg testet nå å slå på Sentry Mode mens den ladet, men da ble det ingen forskjell. Det kan se ut som at den viser for mye når Sentry Mode er aktivert, og lading ikke er tilkoblet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OleJA

Skal ikke uttale meg om sentry mode siden jeg ikke har det på min veteran bil, men ser en bort fra muligheten for at det er en bug relatert til denne så er det du beskriver typisk symptom på at hovedbatteriet tar kvelden.
Ville tatt kontakt med Tesla og bedt dem sjekke loggene på bilen ASAP.

kodax

Hvordan ville du tatt kontakt med dem? Sent mail rett til ett av SC-ene, bestille time i appen, noe annet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke forskjell på rekkevidde oppgitt i appen og rekkevidde oppgitt i bilen eller noe slikt (rated/typical)?

Jeg bruker bare prosent så kan ikke si jeg har erfaring med det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OleJA

Sitat fra: kodax på mandag 26. august 2019, klokken 07:40
Hvordan ville du tatt kontakt med dem? Sent mail rett til ett av SC-ene, bestille time i appen, noe annet?
Jeg ville kjørt innom - siden jeg har kontor 500m fra Tesla SC.  :D
Har derfor ikke erfaring med så mange andre måter å kontakte dem på.

Ellers så var tips om forskjellig rated og typical instilling i hhv bil og app
noe som du kanskje bør se på. App skal vel lese dette fra bilen, og bruke samme
setting, men kan jo ha blitt noe kluss der.

Espen Hugaas Andersen

Er vel en innstilling som også er bundet til profil - altså om du har to brukere med forskjellig innstilling, så kan det lage kluss.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Verdiene er lest av med appen, jeg har ikke sett at det var blitt vist feil verdi i bilen, men så har jeg jo brukt min profil når jeg har kjørt bilen.
Jeg har satt bilen til typical med min bruker, men konas innstilling har jeg ikke gjort noe med. Da dette oppsto, var det konas profil som var sist brukt. Hvis det er årsaken, er det definitivt et forbedringspotensiale for appen å knytte den til egen profil, og ikke til hvilken profil som sist er aktiv i bilen.
(Men ingen grunn til at kona skal ha rated i sin profil, så dette løser seg greit for min del hvis det er årsaken:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

nie

Låner denne tråden.
Finnes det flere ulike nivåer av Sentry Mode?
...eller har alle som har Sentry Mode tilgjengelig i menyen, mulighet for å bruke bilens kameraer til å følge med på omgivelsene?

(Trodde min bil var for gammel for denne funksjonen men ser at jeg har valget  i menysystemet)

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror det er slik at alle biler med AP2.0, AP2.5 og AP3 har Sentry Mode, men at bilene med AP2.0 har ikke opptaksmuligheten. Da er det bare bilen som følger med, slår på lys og begynner å spille musikk om noen kommer for nært. Men har ikke prøvd det ut på min AP2.0 bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA