Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32

Startet av holmjohnsen, søndag 25. august 2019, klokken 08:42

« forrige - neste »

holmjohnsen

Er på vei ut. Norsk språk og keyfob sikkerhetsoppdatering.

https://twitter.com/model3owners/status/1165411964539015169?s=21


Sent from my iPhone using Tapatalk

1000kwh

Norsk språk?? Det er jo store nyheter :D

thbo

Wut?? På tide! Blir spennende å se om det er mye kleine oversettelser men uansett veldig bra.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Kim-

Dette er gode nyheter! :) har den oppdateringen av keyfob noe å gjøre med den bilen som ble stjelt på 10 sekunder utenfor et hus?
Så det noe om software updates også der, men klarte ikke lese det
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

streken

Norsk språk er supert!

Som småkritisk (*kremt*) norsklærer, så er jeg mildt sagt spent på hvordan det blir. Jeg har jo gjort meg tanker bak rattet om hvordan ymse begrep kan oversettes til norsk, så det blir moro å se hva de har konkludert med  :D
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Handyman

Sitat fra: streken på søndag 25. august 2019, klokken 11:32
Norsk språk er supert!

Som småkritisk (*kremt*) norsklærer, så er jeg mildt sagt spent på hvordan det blir. Jeg har jo gjort meg tanker bak rattet om hvordan ymse begrep kan oversettes til norsk, så det blir moro å se hva de har konkludert med  :D
Enig! Håper det blir bra, hvis ikke beholder jeg engelsk ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Vil tippe at teknisk interesserte Teslaeiere er meget flinke i engelsk. Vil ikke skryte på oss for mye, for da blir de mindre uheldige, sure og misunnelige ::)  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

cra

Sitat fra: streken på søndag 25. august 2019, klokken 11:32
Norsk språk er supert!

Meh. Mye større sjanse for å få treff på google om man søker på enkelsk når man lurer på noe. Vent, det glemte jeg; folk gidder jo ikke sjekke noe selv. De bare stiller de samme spørsmålene igjen og igjen og lar andre gjøre jobben med å lese i manualen for seg.  ::). Eller kan vi forvente en bedring hvis det blir mulig å lese manualen på norsk?

Anyway, det var todays rant. Så tar vi en sliding transition mellom norsk og English en period.  :D

(Jeg sikter ikke til streken eller andre enkeltpersoner når det gjelder å ikke gidde å gjøre noe søk selv; det er bare en generell observasjon.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

thbo

For *min* del er engelsk greiest, spesielt ift internasjonal problemløsing osv som er nevnt, men likevel positivt med norsk om jeg skal prøve å overbevise f.eks min mor (og en voksen del av befolkningen) om å gå for Tesla neste gang. Føles kanskje tryggere for noen.

Også er det en hyggelig gest av Tesla mot et lojalt men lite marked.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Klykken

Sitat fra: cra på mandag 26. august 2019, klokken 08:59
Anyway, det var todays rant. Så tar vi en sliding transition mellom norsk og English en period.  :D
:P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vhagar

Mulighet til å oppdatere keyfob i bilen er genialt, håper jeg får denne raskt. Men bilen er ikke så glad i å ta oppdateringer over mobilt bredbånd dessverre.

*rant*
Jeg har ikke noen eksempler på stående fot, men ofte blir oversettelser litt krampaktige i slike tilfeller og da mener jeg at en like greit kan holde seg til engelsk. Det språket har ofte beskrivende ord som vi enten mangler eller bruker en hel setning på å få sagt. Hva som er best i trafikken får hver og en gjøre seg opp en mening om.

I et globalt samfunn er det en bjørnetjeneste å hele tiden skulle oversette alt til sitt eget språk. Vi bør heller være stolt av at vi lærer kidsa engelsk og ikke slik som ellers i Europa, hvor det nesten er verdt å feire om en møter på noen som kan engelsk. Godt mulig det er store variasjoner i Norge også, men jeg kjenner ingen som ikke kan engelsk, selv blant de som har bikket 80 rundt meg både leser og snakker engelsk helt greit.

Ellers liker jeg denne svært godt
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

RuneW

Sitat fra: thbo på mandag 26. august 2019, klokken 09:05
Også er det en hyggelig gest av Tesla mot et lojalt men lite marked.

De har jo giddet å oversette til svensk, så norsk burde være en selvfølge...
(men jeg vet ikke om jeg gidder å bruke norsk)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

thbo

Etter min erfaring blir forbrukerelektronikk, software og biler ofte oversatt til svensk pga landets størrelse men mer sjeldent norsk (om ikke det er et spesielt godt marked da).

Ellers også i tvil om oversettelsene osv men fint med valgfriheten da, og forhåpentligvis også mulighet til å snakke til bilen på norsk snart.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Motorwatt

#13
Hvis stemmestyring ikke er bedre enn den svenske, så blir det nok en nedtur. Har en svensk nabo, og vi målte ca. 50% treff....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Nodland

Jeg for min del kommer til og beholde Engelsk som språk i min bil.. Som jeg gjør med alt annet av duppeditter.. Klarer ikke slikt på norsk :p Vanesak tenker jeg :p
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA