Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32

Startet av holmjohnsen, søndag 25. august 2019, klokken 08:42

« forrige - neste »

Motorwatt

Kanskje EM skulle spandere en verdensturné for ansvarlig programmerer fordi "It Never Rains in Southern California"...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Toalmar

Bilen lastet ned 2019.32.2.2 i natt og ga beskjed om at oppdatering kunne gjøres når jeg skulle reise på jobb. Satte oppdateringen til å starte en stund etter ankomst jobb.
Da jeg reiste hjem i ettermiddag lot jeg bilen kjøre selv, noe jeg gjør ett par ganger pr uke.
Så kom det en trailer i mot litt nær midtstripen, bilen gjorde en liten oppbremsing, men ingen panikkbremsing. Må si jeg syntes den var helt grei :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Thomas Parsli

Vår Model X er også bedre på 2019.32.2.2 (enn 2019.28.x), men det er fortsatt litt igjen før dette er akseptabelt.

TACC fungerer litt bedre -ingen bråbremsing på motorvei men den sedvanlige luggingen på småveier (50 og 60km/t) er der fortsatt. Faren for å bli påkjørt bakfra virker mindre og jeg kan muligens bruke TACC mens kona sitter i bilen  8)

AP fungerer betraktelig bedre, plasserer seg ikke så mye til venstre i kjørebanen og tar svinger bedre.

Fartsgrenser er fortsatt feil :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Syns kollisjonsvarselet tar helt av for tiden, på en kjøretur i går så varslet den sikkert 3-4 ganger. Måtte for første gang sette den over på Late...

Elmo

Jeg fikk 32.2.1 for noen dager siden.
Igår når jeg kjørte med autoseer så fikk bilen helt panikk da vi nærmet oss starten på en midtdeler i en svak kurve (Holmensenteret i Asker). Hylte og skrek og viste er digert rødt ratt der bilen vanligvis er og med beskjed om å ta over umiddelbart.
På tidligere versjon har jeg vært litt redd der fordi jeg syns den er veldig nær og svinger unna litt seint.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jlan

Jeg kom nylig fra tre år med AP1, og er ganske skuffet, selv med denne versjonen. Jeg var klar over at det var utfordringer med styringen, men jeg trodde TACC var OK nå. Det er spesielt manglende skiltlesing, og bremsing for møtende store biler som  er irriterende. I Model 3 er det også plundrete å få slått på TACC hvis det f.eks. er 50 sone for veiarbeid, mens bilen tror det er 80. Jeg kan ikke finne et valg som velger TACC direkte med aktuell fart, hvis denne er lavere enn antatt fartsgrense. Vår 2014 Citroen hadde et menyvalg med  en rekke med fartsgrenseskilt på skjermen, hvor man kunne velge farten man ønsket. En ganske god erstatning for skiltlesing faktisk. Eller sidebevegelse på scrolleknappen kunne gitt 10 km opp/ned, i stedet for avstandsvalg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RuneW

Sitat fra: jlan på onsdag 18. september 2019, klokken 12:05
Eller sidebevegelse på scrolleknappen kunne gitt 10 km opp/ned, i stedet for avstandsvalg.

Mener du å erstatte avstand til bilen foran?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

TeslaModelX

Sitat fra: jlan på onsdag 18. september 2019, klokken 12:05
Jeg kom nylig fra tre år med AP1, og er ganske skuffet, selv med denne versjonen. Jeg var klar over at det var utfordringer med styringen, men jeg trodde TACC var OK nå. Det er spesielt manglende skiltlesing, og bremsing for møtende store biler som  er irriterende. I Model 3 er det også plundrete å få slått på TACC hvis det f.eks. er 50 sone for veiarbeid, mens bilen tror det er 80. Jeg kan ikke finne et valg som velger TACC direkte med aktuell fart, hvis denne er lavere enn antatt fartsgrense. Vår 2014 Citroen hadde et menyvalg med  en rekke med fartsgrenseskilt på skjermen, hvor man kunne velge farten man ønsket. En ganske god erstatning for skiltlesing faktisk. Eller sidebevegelse på scrolleknappen kunne gitt 10 km opp/ned, i stedet for avstandsvalg.

Er ikke det bare å ta hendelen opp/ned avhengig om du skal opp eller ned i fart?

emmern

Sitat fra: ModelS på onsdag 18. september 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jlan på onsdag 18. september 2019, klokken 12:05
Jeg kom nylig fra tre år med AP1, og er ganske skuffet, selv med denne versjonen. Jeg var klar over at det var utfordringer med styringen, men jeg trodde TACC var OK nå. Det er spesielt manglende skiltlesing, og bremsing for møtende store biler som  er irriterende. I Model 3 er det også plundrete å få slått på TACC hvis det f.eks. er 50 sone for veiarbeid, mens bilen tror det er 80. Jeg kan ikke finne et valg som velger TACC direkte med aktuell fart, hvis denne er lavere enn antatt fartsgrense. Vår 2014 Citroen hadde et menyvalg med  en rekke med fartsgrenseskilt på skjermen, hvor man kunne velge farten man ønsket. En ganske god erstatning for skiltlesing faktisk. Eller sidebevegelse på scrolleknappen kunne gitt 10 km opp/ned, i stedet for avstandsvalg.

Er ikke det bare å ta hendelen opp/ned avhengig om du skal opp eller ned i fart?
Når du skal gå fra 80 til 50 så må du jokke som en gærning for å få den ned i tide
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

jlan

Sitat fra: ModelS på onsdag 18. september 2019, klokken 12:29
Er ikke det bare å ta hendelen opp/ned avhengig om du skal opp eller ned i fart?
Nei på Model 3 er det ingen egen AP spak. En slår på med girspaken og justerer farten og avstanden med høyre scrollehjul. Både denne løsningen og spaken på S/X er tilpasset miles, og går derfor i step på 1 eller 5. Mens det logiske i Norge ville vært 1 og 10.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Til lavere fartsgrense burde den være forutseende og senke farten rolig i forkant, ikke "bråbremse" hundre meter inne i 50-sona. Oppover er det bare å holde spaken mot seg, så hopper den opp til fartsgrensa (f.eks. fra 50-80); ingen grunn til jokking. Men kunne godt ønske meg mulighet for å legge inn max fart 80 "på forhånd" selv om jeg starter turen i ei 60-sone, i stedet for å bli liggende i 60 etter fartsendring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Sitat fra: emmern på onsdag 18. september 2019, klokken 12:30
Når du skal gå fra 80 til 50 så må du jokke som en gærning for å få den ned i tide

På min TMX holder jeg spaken mot meg et sekund eller så og da tilpasser den seg farten skiltet i instrumentpanelet viser.

emmern

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 18. september 2019, klokken 13:37
Sitat fra: emmern på onsdag 18. september 2019, klokken 12:30
Når du skal gå fra 80 til 50 så må du jokke som en gærning for å få den ned i tide

På min TMX holder jeg spaken mot meg et sekund eller så og da tilpasser den seg farten skiltet i instrumentpanelet viser.

Mot og ikke ned? Hjelper uansett lite der det er veiarbeid, for der tror den det er 80 selv om det er 50...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

OhmPaPa

Sitat fra: emmern på onsdag 18. september 2019, klokken 13:38
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 18. september 2019, klokken 13:37
Sitat fra: emmern på onsdag 18. september 2019, klokken 12:30
Når du skal gå fra 80 til 50 så må du jokke som en gærning for å få den ned i tide

På min TMX holder jeg spaken mot meg et sekund eller så og da tilpasser den seg farten skiltet i instrumentpanelet viser.

Mot og ikke ned? Hjelper uansett lite der det er veiarbeid, for der tror den det er 80 selv om det er 50...

Mot. Er det veiarbeid bremser jo ofte bilen foran ned for meg. Hvis ikke blir det bremser og så ny AP-spak. Enig i at skiltlesing bør komme snart. Slitsomt å kjøre selv!  :D

EL-Chupa

Et lite hack for å få den til å justere opp fra 60 til 80 er å aktivere vanlig cruise først, sette denne til 100 eller hva du ønsker i forhold til hastigheter du vil møte på din rute, deretter aktiverer man autopilot og da følger den angitte fartsgrenser, opp og ned. Funker fint for meg:)
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA