Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Europa og FSD

Startet av JorEl, søndag 25. august 2019, klokken 00:21

« forrige - neste »

emmern

Jeg har nå sendt en mail som først og fremst tar for seg EU-reguleringene på filskifte og det der, og så har jeg nevnt Smart Summon. :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

stefse

Norge står først i køen når det gjelder å implementere EU direktiver, så det er bare å glemme at Norge skal få noe spesialregelverk for autonom kjøring. Stortinget fungerer som et stemplingskontor for direktiver, derfor gjør politikerne alt for å få en jobb innafor systemet. Det var vel noe motstand mot redusert postombæring for litt siden, men det ble selvsagt implementert til slutt det og.
Dette er som en stor maskin som bare kverner og går. Britene prøvde seg endog med Brexit, men det ender sannsynligvis opp med ingenting, bortsett fra straffebetaling til EU systemet for bryderiet med å lage en særavtale som i praksis betyr at alt blir som før, bortsett fra noen få symbolpolitiske ting som f.eks gjør grensepassering mer kronglete.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

JorEl

#33
stefse; Norge står først i køen når det gjelder å implementere EU direktiver,...

Husker jeg leste at Norge er flinkere til det enn EU-landene. Må kanskje det når vi står utenfor, slik at ingen kan lage trøbbel for lille Norge. Råderett :-X
Edit; Her snakker Trevor om at de heller ikke har Smart Summon i Cannada.
https://youtu.be/0J75LYL4GDA
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emmern

Ja de er flinke til å følge direktiver som er kjipe. Når "positive" direktiver må følges stritter de imot som det med å utbedre veier eller forbedre konkurransen på tjenester. Da tar de heller dommen fra EFTA og betaler bot.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Kom til å tenke på at Tesla har solgt flere biler i USA enn i Europa. Kan det være at det tar lenger tid og trene opp Neural Network(NN), pga mindre biler her i Europa? NN skal jo trenes, og Tesla argumenterer med at de ligger forran alle andre pga mange selvkjørende biler på veien som samler inn informasjon. Snur man på dette, så vil jo de plassene/landene med færrest biler, trene opp NN i lavest tempo?
At Europa har et annet veisystem og andre skilter og regler/lover, gjør det vel heller ikke enklere.

Hva er sammenhengen mellom antall biler som svirrer rundt og en best mulig fungerende Autopilot?



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Det er nå temmelig høy tetthet i storbyene i Norge...

Handler nok mest om prioritering. De vet USA er toneangivende for veldig mye.

Handyman

Veldig forenklet: NN trenes i stor grad opp av at operatører som velger bilder/videoer og klassifiserer dem. De forteller deretter NN hva det er.
NN vil ikke lære rundkjøringer av seg selv, før noen har vist NN nok bilder av rundkjøringer, og fortalt hvordan bilen da skal oppføre seg.
Det som altså mest er hvordan Tesla fordeler ressursene som gjør disse oppgavene.
Antall biler har mest innvirking på hvor mye materiale de har tilgang til.
Det er nok mange ting som spiller inn på prioriteringene som for eksempel sikkerhet, fremfor "ny kunnskap".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Fikk svar fra Samferdselsdepartementet / vegvesenet:

Kommentar: FN dokumentet du viser til (UN Reg. 79) er ett av flere dokumenter som beskriver krav til kjøretøy utarbeidet av World Forum for the harmonization of vehicle regulation, WP29. Disse Reguleringene blir igjen implementert i EU-forordninger som Norge gjennom EØS-Avtalen plikter å ta inn i nasjonalt regelverk.



Du kan finne mer om dette her:

https://www.unece.org/trans/main/welcwp29.html



Gjennom en avtale fra 1958 har Norge forpliktet seg til å anerkjenne dette regelverket sammen med ca 50 andre medlemsland, også utenfor EU. Dette er land som praktiserer typegodkjennning av kjøretøy. Det vil si at landets myndighet tar et ansvar for godkjenning av kjøretøyene.  Nord-Amerika er ikke med i denne avtalen.



Tesla har laget et system med parametere som ikke er i tråd med disse retningslinjene. Systemet med US-oppsett kan da følgelig ikke benyttes i ca. 50 land (hele EU og 15-20 andre land utenfor EU).



Tesla har i ca. et halvt år forsøkt å få gjennomslag for sitt US-oppsett av de automatiske styringsfunksjonene i GRVA, en ekspertgruppe under WP29 som utvikler regelverk for automatisert kjøring. Her deltar eksperter fra både myndigheter, industri og forbrukerorganisasjoner.



Argumenter som taler for begrensningene i ECE R79:



Parkeringsassisten (ACFS Kategori A) med fjernstyring begrenset til 6m. Skal sikre at ansvarlig fører til enhver tid har øyekontakt med kjøretøyet og andre trafikanter i nærheten. Et annet moment er at parkeringsplasser i US i hovedsak anses som privat grund, mens den betraktes som offentlig i Europa. Dette utgjør en forskjell i ansvarsforhold.



Filskiftassistenten skal (ACFS, kategori C) aktiveres av føreren ( dvs ikke automatisk) da fører skal følge med på trafikken og er ansvarlig for kjøretøyets bevegelser .



Tidsbegrensning på filskiftassisten: Det er definert flere parametere som skal sikre at luken i filen ved siden av er tilstrekkelig stor for at andre biler ikke skal måtte bremse (mer enn 0,3 g og ikke komme nærmere en avstand som tilsvarer 1 s) etter at Teslaen har foretatt filskifte.



Filskiftassistenten kan søke denne luken i filen ved siden av i maksimalt 5s før den avbryter. Det ønskes ikke at fører «ber» om å skifte fil unødig lenge med blinker på uten selv å følge med. Denne begrensningen er mye diskutert, da bruken av blinklys varierer mye i ulike land. I Norge, her vi lærer å vise tegn i god tid, er nok denne tiden noe lenger enn i syd-Europa. Imidlertid må det også betraktes at et filskift i seg selv utgjør en ekstra risiko i trafikken, som ikke bør gjøres bare for at kjøretøyet foran kjører saktere.



Kort sagt gjøres det en helhetsvurdering angående sikkerhet og framkommelighet for alle trafikanter.

Mange ønsker å være fremoverlent med tanke på ny Teknologi, og der er Norge langt framme i internasjonale rankinger. Også EU ønsker å være langt fremme og bruker store ressurser på forskning og utvikling som alle vil kunne høste av. Det er for øvrig viktig at utprøvingen foregår innenfor sikre rammer. I tillegg må ansvarsforholdet være plassert. EU har i begynnelsen av dette året utgitt Guidelines on the exemption procedure for the EU approval of automated vehicles

Link:

https://ec.europa.eu/growth/content/guidelines-exemption-procedure-eu-approval-automated-vehicles_en



Her gis det mulighet for alle produsenter å søke, men det må dokumenters at systemet fungerer tilstrekkelig sikkert og det må kunne etterprøves om systemet eller fører hadde kontrollen ved en evt. ulykke. Så langt har ingen produsenter søkt.



Et kriteria vil også være at systemet ikke skal kunne aktiveres dersom det er utenfor sitt virkeområde.

Tesla sitt system hadde en periode en feil som foreslo filskift i møtende fil. Dette er i ettertid endret.



Til informasjon samler Tesla inn data fra hele sin flåte på alle kontinenter og lager statistikker på blant annet bilenes akselerasjoner inkludert avbrutte automatiske filskifter med EU- og US-oppsett.

Med disse dataene vil de komme med innspill og endringsforslag til det internasjonale arbeidet i FN.

Etter hvert som teknologien modnes vil det komme endringer i reguleringen som tillater mer automatikk. Dette antydes i Reguleringens kapittel 1-Scope i underpunkt 1.2.3 med denne formuleringen: "Steering systems exhibiting the functionality defined as ACSF of Category B2, D or E in paragraphs 2.3.4.1.3., 2.3.4.1.5., or 2.3.4.1.6., respectively, until specific provisions are introduced in this Regulation"



Med din Tesla og dataene som samles er du allerede en brikke i dette arbeidet.

NB: Vi oppfordrer deg til å lese brukerveiledningen for bilens fører-assistensystemer nøye. Dette er fortsatt L2-systemer der fører må følge med på trafikken og er ansvarlig for at systemet brukes innenfor sine begrensninger.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

k1

 :+1:
Da er det bare å oversette og oversende Elon selv, så han får lese first hand hva SVV uttaler, og Tesla må forholde seg til.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

Meget bra arbeid av emmern!!  :+1: :+1:
Jeg er også imponert av Samferdselsdepartementet / vegvesenet, for svaret var utfyllende med relevant info.
Det virker som Tesla er overraskende aktive i utformingen av hvordan deres funksjoner skal bli bedre og hvordan man fortest mulig kan få dette ut på veiene, i hele verden. Og ordlyden i brevet gjør at jeg føler de forskjellige instanser jobber sammen og er positive.

Kan lite om "AutoPilot-bestemmelser og krav, men det virker jo ikke fastlåst på noen som helst måte. Prosessen kjører videre. Tesla gjør bilene våre bedre :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

#44
Sitat fra: JorEl på onsdag 30. oktober 2019, klokken 12:50
Tyskerne er ikke helt fornøyd med AP. Søksmål..
Blir interessant og følge med på.
https://electrek.co/2019/10/30/tesla-sued-germany-allegedly-false-adverting-autopilot/

Det virker mer som det er "FSD mot slutten av året" de reagerer på?

Hvem står bak denne organisasjonen, forresten? Er noen av de tyske bilprodusentene med der?

På grunn av bilindustrien og hvor utrolig mektig den er der borte, så er jeg veldig skeptisk til alt som kommer fra Tyskland og som er negativt til Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA