Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla powerwall 2 frister..

Startet av JorEl, lørdag 24. august 2019, klokken 11:10

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

De er altfor dyre til å gi økonomisk mening i Norge, så det blir i så fall enten for de som faktisk har problem med bortfall av strøm (som er svært få i Norge), eller om man har veldig lyst til å være mest mulig selvforsynt og egentlig ikke bryr seg så mye om pris. Tviler sterkt på at noen vil få det lønnsomt. Iallfall enn så lenge vi får 1,-/kWh for pluss-strøm. Gadgetfriken i meg vil ha, spesielt siden jeg også har solceller, men det er så spinnvill pris.

JorEl

Om noen vet om andre produkter som gir samme nytten til en billigere pris, vær snill å legge ut en link eller et stikkord :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

"Problemet" her i Norge er at strømprisene fluktuerer for lite gjennom døgnet. En slik dings må sannsynligvis bli _veldig_ rimelig for å lønne seg slik det er nå. Kan hende det vil hjelpe på med effektavgift og om det blir større "topper" som gjentar seg ofte, men pr nå er Powerwall mest kul tech og veldig vanskelig å regne hjem. Men kul tech er verdt å betale litt for i seg selv :)

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Kim-

Sitat fra: mthoring på torsdag 29. august 2019, klokken 15:38
Tibber har regnet på det :)

https://blog.tibber.com/no/tesla-batteri-i-norge/

Spoiler: Ikke lønnsomt.
Interessant lesning. Det kan være nedbetalt på under 20 år, men tesla har ikke gitt garantier for hvor mange sykluser batteriet tåler. Første generasjon tålte 5000, det tilsvarer 60500kwh før man eventuelt må kjøpe inn nye batterier.  :-\
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. august 2019, klokken 21:49
Kan hende det vil hjelpe på med effektavgift og om det blir større "topper" som gjentar seg ofte, men pr nå er Powerwall mest kul tech og veldig vanskelig å regne hjem. Men kul tech er verdt å betale litt for i seg selv :)
Med effektledd kan det fort lønne seg ja, og så er det jo kjekt å ha ett par timers backup til huset
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. august 2019, klokken 21:59
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. august 2019, klokken 21:49
Kan hende det vil hjelpe på med effektavgift og om det blir større "topper" som gjentar seg ofte, men pr nå er Powerwall mest kul tech og veldig vanskelig å regne hjem. Men kul tech er verdt å betale litt for i seg selv :)
Med effektledd kan det fort lønne seg ja, og så er det jo kjekt å ha ett par timers backup til huset

Det vil aldri lønne seg selv med effektledd. Om du klare å ta ned toppeffekten med f.eks 2kW så sparer man ca. 150,- pr. måned eller 1800, - i året. Det blir 27.000,- på 15 år, og da er den vel utslitt. Skal du tjene den inn på 15 år inkl. normal rente må du dra ned toppeffekten med minst 7-8kW. Det er ca. like mye som jeg betaler effektledd for...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. august 2019, klokken 10:31
Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. august 2019, klokken 21:59
Med effektledd kan det fort lønne seg ja, og så er det jo kjekt å ha ett par timers backup til huset

Det vil aldri lønne seg selv med effektledd. Om du klare å ta ned toppeffekten med f.eks 2kW så sparer man ca. 150,- pr. måned eller 1800, - i året. Det blir 27.000,- på 15 år, og da er den vel utslitt. Skal du tjene den inn på 15 år inkl. normal rente må du dra ned toppeffekten med minst 7-8kW. Det er ca. like mye som jeg betaler effektledd for...
Nå kan vel powerwall levere mere enn 2kW (5?), så da burde den kunne redusere såpass effekt-topp. Og så kommer det jo veldig an på hva evt effektledd blir. Det vil jo og da gjerne være samtidig som strømprisen er høyest, så man vil få en pose og sekk effekt her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. august 2019, klokken 15:29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. august 2019, klokken 10:31
Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. august 2019, klokken 21:59
Med effektledd kan det fort lønne seg ja, og så er det jo kjekt å ha ett par timers backup til huset

Det vil aldri lønne seg selv med effektledd. Om du klare å ta ned toppeffekten med f.eks 2kW så sparer man ca. 150,- pr. måned eller 1800, - i året. Det blir 27.000,- på 15 år, og da er den vel utslitt. Skal du tjene den inn på 15 år inkl. normal rente må du dra ned toppeffekten med minst 7-8kW. Det er ca. like mye som jeg betaler effektledd for...
Nå kan vel powerwall levere mere enn 2kW (5?), så da burde den kunne redusere såpass effekt-topp. Og så kommer det jo veldig an på hva evt effektledd blir. Det vil jo og da gjerne være samtidig som strømprisen er høyest, så man vil få en pose og sekk effekt her.

Men hvor lenge kan den levere mer enn 2kW? Om jeg skal lade elbilen på 32A i 5 timer får jeg et totalt strømforbruk på ca. 10-12kW i de timene. At en PowerWall kan levere 3-4kW i et par timer har da null innvirkning på effektavgiften. Optimalt ville den da levert ca. 2kW de 5 timene og senket effektavgiften med 2kW, men det forutsetter at man har fulladet PowerWall, vet hvor lenge man skal lade og klarer å styre PowerWall'en etter de parametrene. I faktisk bruk vil man nok oppleve en langt mindre optimal drift.

Effektleddet hos oss er ca. 76,- pr. kW pr. måned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. august 2019, klokken 16:51
At en PowerWall kan levere 3-4kW i et par timer har da null innvirkning på effektavgiften. Optimalt ville den da levert ca. 2kW de 5 timene og senket effektavgiften med 2kW, men det forutsetter at man har fulladet PowerWall, vet hvor lenge man skal lade og klarer å styre PowerWall'en etter de parametrene. I faktisk bruk vil man nok oppleve en langt mindre optimal drift.
Det er jo ikke elbillading man ønsker å ta toppene for, det er heller matlagingen og oppvarmingen av huset når man kommer hjem, og oppvaskmaskinen. Dette er ting som kun går en time eller to til sammen. Elbillading kan man lett flytte til natten. Powerwall kan lever 5kW kontinuerlig og 7kW peak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#11
Jeg tar meg av de dumme spørsmålene, som vanlig :)
Er det økonomisk forsvarlig å kjøpe en Powerwall uten noen form for solpanel? ("gratis-strøm") Kan man fylle opp Powerwall billig midt på natten, for å bruker den neste dag når strømmen er dyrest?
Eller MÅ man ha solpaneler i tillegg?

Når man henter inn priser, er det best å få en avtale med et kraftselskap eller er det like greit å ikke koble seg på stømnettet (+avtale) ?


Edit ; leste gjennom tråden en gang til, og Powerwall er lagt på is inntil videre :'(
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Energisparende tiltak er ofte dyre og diskuteres ofte av noen som ønsker å bytte ut eksisterende kilde med det nye OG spare penger på det. Stort sett blir de avvist med at ja man kan spare, men investeringskostnaden overskygger alt og ødelegger økonomien i det både på kort og lang sikt.

Jeg skjønner fornuften i dette og det gjør at mye er kjekt å ha, men for dyrt å velge. Men ønsker å snu litt på det og høre hva folket mener.

Hva om en bygger nytt? Skulle en sett på alt som "for dyrt å investere i" så ville en jo ikke bygd en eneste kvadratmeter. Derfor bygger jo de ferreste noe slott og prøver å holde seg på så få kvadrat som mulig. Men jeg tror ikke de fleste sitter og tenker "stua må vi kutte ut 2-3 kvadrat av fordi kost/nytte ikke går opp". Eller? Tror de fleste slår seg til ro med hva et hus koster i ca den størrelsen de har bestemt seg for at de trenger. Og ingen hyler opp om at de ikke bør gjøre det for det vil aldri betale seg.

Så derfor, hva om en velger solceller og powerwall når boligen er ny? Og investeringskostnaden ikke skal dekke inn igjen en besparelse fra tidligere men rett og slett bare være en del av kostnaden det er å bygge nytt? Kan en da tillate seg å kun se på besparelsen i drift/forbruk slik man gjerne gjør med resten av boligen?

Jeg er i en slik situasjon og velt helt ærlig ikke helt hva jeg skal gå for. Solceller virker opplagt, powerwall litt mindre (mest pga den lave kapasiteten). Det mest trolige vil være solfangere.

Isolert sett så vil jeg tro at en powerwall hadde vært kjekt å ha på en hytte med solceller uten innlagt strøm. Der vil de gjøre nytte for seg og kapasiteten vil trolig også være god nok for mange. Men da betaler man for komfort og ikke for noen besparelse. Ikke alt kan regnes om så lenge man ikke gjør det for utelukkende å spare penger ved å bytte ut eksisterende løsning.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vaduz

Jeg ser ikke helt sammenhengen. Hus/sted å bo må alle ha, og alle hus har allerede strøm fra vannkraft. Et solcelleanlegg i Norge med batteripakke i mangel av prisdifferensiering blir dermed en kuriositet for entusiaster. Dersom du er glad i teknologi og tenker på det som hobby kan det være verdt det i seg selv. Ved strømbrudd (sjeldent og nesten aldri langvarig i Norge) kan det være kjekt å ha. Men ellers er det et tapsprosjekt og miljøskadelig mtp unødig utslipp ved å produsere batteri og solceller som heller kunne vært et sted der de gjorde nytte for seg. 

Vhagar

Sted å bo må alle ha, men en trenger ikke å bygge nytt eller å bygge enebolig. Det er jo som regel et tapsprosjekt det også. Var den sammenligningen jeg tenkte på. Og i et slikt syn er kanskje ikke solceller og powerwall så rablene gale? Men skjønner poengene dine.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA