Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Keyfob rekkevidde vs Key Card

Startet av Autowinder, lørdag 24. august 2019, klokken 10:29

« forrige - neste »

Autowinder

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/08/23/195604525/tyver-stikker-av-med-million-tesla-pa-sekunder

Leser dette oppslaget, og spørsmål om Fob'ens rekkevidde meldte seg.
Situasjonen virker noe søkt, og jeg er skeptisk til at dette er et reelt tyveri eller om det er arrangert. Key card vet vi jo har nfc brikke, og da er jo dette ikke mulig. Key Fob tenker jeg må trykkes på for å gi signal? Kanskje rett og slett eieren ønsket bilen vekk, men det gir mest inntrykk av clickbait og det er jo betimelig med en som står med armene hevet rett ved overvåkingskameraet á là «se så lett det er å stjele Teslaer» uten at ansikt vises. Det lukter av Fossilbilleirens forsøk på nedsnakk av elbiler/Tesla ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

sjokomelk

Dette er en gammel sak fra i fjor som hentes fram igjen for å generere litt klikk som vanlig.
Tidlig Model S hadde enkel kryptering av signalet mellom fob og bil. Samtidig var den lett å bruke signalforsterker på. Akkurat samme problem har man på mange andre eldre biler med keyless entry. Det var derfor "PIN to drive" kom i bilene i august i fjor som et ekstra lag med beskyttelse mot nettopp dette.

Facelift Model S og Model X bruker Bluetooth LE mellom fob og bil. Og Model 3 bruker også Bluetooth LE mellom mobil og bil. Den er mye vanskeligere å kopiere, og der har man ikke dette problemet enda.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Autowinder

Resirkulerte clickbaits er gull verdt i magre annonsetider og ellers :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tibber73

2017 Facelift Model S bruker ikke Bluetooth LE. Den har samme gamle systemet. Jeg vet ikke når det kom på Model S.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Tom

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 24. august 2019, klokken 10:40
Dette er en gammel sak fra i fjor som hentes fram igjen for å generere litt klikk som vanlig.
Tidlig Model S hadde enkel kryptering av signalet mellom fob og bil. Samtidig var den lett å bruke signalforsterker på. Akkurat samme problem har man på mange andre eldre biler med keyless entry. Det var derfor "PIN to drive" kom i bilene i august i fjor som et ekstra lag med beskyttelse mot nettopp dette.

Facelift Model S og Model X bruker Bluetooth LE mellom fob og bil. Og Model 3 bruker også Bluetooth LE mellom mobil og bil. Den er mye vanskeligere å kopiere, og der har man ikke dette problemet enda.

Videoen er fra 21.08.19 og det er en 2019 model s. så dette er ikke en gammelt sak.

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA